An ocean in the fore ground, and at a distance the hotel Marina Bay Sands can be seen, with three white towers stretching into the air with what looks like a long curved white boat connecting them. Some smaller white buildings are beneath, including a ferris wheel. The sky is blue and is filled with white clouds.

Min semester i Singapore!

Hej på er! Gott nytt år! Hello 2024! Hoppas att ni alla haft en grym start på det nya året. För min del har jag haft en helt perfekt start. Jag har varit i Singapore, fyllt 25 och tagit examen. Detta är mitt första år som vuxen. Så känns det iallafall när man lämnar studentlivet och ska börja jobba heltid. Jag ser väldigt mycket framemot det men det är också lite vemodigt. Gud vad jag kommer sakna min tid på KI… Så min uppmaning till er alla är att njut så mycket ni kan under er studietid!

Nu är jag tillbaka i Sverige och jag ska vara helt ärlig och säga att det är ganska skönt. Jag trodde att jag skulle ha separationsångest när jag skulle lämna Asien men jag var bara taggad på att komma hem. Är man borta tillräckligt länge så hinner man faktiskt börja sakna Sverige, trots snön och kylan.

Min sista dag på utbytet var den 22 december, alltså var jag klar till jul! Veckan därpå åkte jag och min partner som kommit ner till Hong Kong för att hälsa på mig, till Singapore i nästan två veckor. Det är sju år sedan jag var i Singapore senast och 15 år sedan jag flyttade därifrån så jag tyckte att det var så roligt att få komma tillbaka. Tyvärr kom vi precis i regnperioden så paraplyer var fastlimmade i våra händer under nästan hela resan. Men det var fortfarande varmt och skönt så vi är ändå nöjda med vår semester. Jag tipsar om att åka till Singapore under våren eller hösten för att undvika regnperioderna om ni skulle åka dit för semester! Det är ungefär lika varmt hela året (cirka 25-35 grader) och det regnar också lite varje dag (vi snackar en kraftigt regn och åskskur i cirka 30 minuter på eftermiddagen), men skulle säga att dessa perioder ändå är då vädret är som bäst.

I detta blogginlägget tänkte jag dela med mig av vad vi gjorde från dag till dag under vår semester som förhoppningsvis kan inspirera några av er att välja Singapore för era framtida utbyten, alternativt bara ge lite tips på vad man kan göra (både typiskt turistigt och inte) på sin egen resa till Singapore!

Vad är Singapore?

Först och främst, lite bakgrundsinformation om Singapore! Singapore är ett land som ligger i sydostasien, strax söder om Malaysia, och ovanför Indonesien. Singapore ligger 137 kilometer norr om ekvatorn, vilket är anledningen till att det är så tropiskt där. I jämförelse med resten av länderna är världen är det näst-högst befolkningstäthet där, med en population på nästan 6 miljoner människor. De fyra officiella språken är engelska, malaysiska, mandarin och tamil (ovan information kommer från Wikipedia). Singapore grundades 1819 då Sir Stamford Raffles, en engelsman, anlade landet till en handelsstation för brittiska Ostindiska kompaniet. Singapore invaderades av Japan under andra världskriget, som besegrades av britterna och därmed blev en brittisk koloni 1946. 1963 bildade de en federation med Malaysia och Singapore blir sedan självständiga 1965 (ovan information kommer från landguiden). I Singapore är renlighet och ordning och reda mycket viktigt. Landet är känt som ”the fine country”, alltså ”böter landet” på svenska för att man får väldigt hög böter för allt möjligt, bland annat att äta på tunnelbanan, skräpa ner, mata apor och duvor, ju ni fattar. Det är dessutom olagligt att ta in tobak i landet, så obs för er snusare!

Dagbok från den 27/12 till den 9/1:

27/12: denna dag flög vi från Hong Kong till Singapore. Vi gjorde inte så mycket efter att vi landat mer än att ta oss till vårt hotell. Vi tog tunnelbanan/MRT från flygplatsen till hotellet vilket var väldigt smidigt då den gröna linjen, alltså deras east-west line, går från flygplasten och in till stan. Man kan betala med sitt bankkort för att resa med tunnelbanan, men ska man bara vara i Singapore i några få dagar så kan man istället köpa turistpass. Detta var dock inte aktuellt för oss då vi skulle vara där för länge. Vi bodde på ett hotell som ej hade frukost, utan istället så hade vi ett litet kök i vårt rum, så det enda produktiva vi gjorde den dagen var att inhandla lite frukost och snacks att ha på rummet. Jag vill tipsa om att köpa calamansi juice, en liter mer bitter lime liknande frukt som jag fullkomligt älskar! Jag har aldrig sett det någon annanstans än i Singapore. Jag vill också tipsa om ett digitalt simkort som man kan skaffa via en app som heter Airalo, vilket möjliggör för surf utomlands! Jag köpte 5 Gb i Singapore som räckte för hela semestern. Dock inkluderas inte samtal och sms med dessa simkorten (iallafall inte det som jag köpte), men detta kan man lätt lösa via att ringa på FaceTime istället.

28/12: vi började dagen med att promenera till närmaste sjukhus, Singapore General Hospital, och gick runt på sjukhusområdet (vilket var väldigt stort)! Vi gick dock inte in, då vi inte hade munskydd med oss och det krävdes inomhus. Därefter gick vi en liten sightseeing runda där vi bland annat gick förbi ett condo (ett inhägnat område med flertal höghus, ofta med gemensam pool och tennisbana) som jag bodde på som liten. Egentligen får man inte gå in där om man inte bor på condot eller är gäst till någon som bor där. Men jag hade inga problem att flirta in mig. De tyckte bara att det var väldigt roligt att jag kom tillbaka efter 15 år för att se det. Vi fortsatte till Orchard Road, och gick runt lite på det fina och exklusiva shopping centret Ion, och därifrån till Takashimaya (som liknar NK). Då det ösregnade stora delar av dagen var det lika bra att shoppa. Vi avslutade med att gå förbi Chijmes (tidigare katolskt kloster som nu är omgjort till massor med restauranger och utomhusserveringar) samt gick till Raffles Long Bar och drack Singapore Sling.

A street with large buildings made of glass lining the road, trees along a path and people walking with shopping bags. The sky is grey with heavy clouds.
Här har ni en liten bit av Orchard Road! Bild tagen av: Rebecca Norrbrink
A white cathedral with a black and white skyscraper in the background and a grey sky.
Detta är Chijmes! Bild tagen av: Rebecca Norrbrink
A boy and girl taking a selfie and smiling at the camera, sitting at a round table with two tall red drinks and a bag och peanuts.
Här sitter jag och Axel på Raffles Long Bar och dricker varsin Singapore Sling och äter jordnötter där man får slänga skalen på golvet. Väldigt festligt! Bild tagen av: Rebecca Norrbrink

29/12: dagen började med att vi tog oss till Maxwell Hawker Centre för lunch. Hawker Centres är väldigt populära i Singapore och finns lite överallt. Det är food courts där det finns flera små stånd som säljer mat väldigt mycket billigare än vanliga restauranger. Bland annat brukar detta finnas i botten på shopping center. Maxwell låg väldigt nära oss och hade väldigt god mat. Dock så tar de sällan kort, men man kan betala med kontanter och Grab Pay. Vi gick vidare till Shoppes by Marina Bay, ännu ett lyxigt shopping center där de har en kanal inne där man kan åka gondola. Vi gick och tittade på det kända hotellet Marina Bay Sands och sedan vidare till Gardens by the Bay. Vi hade dock inte förbokat biljetter så vi gick inte in, utan beslutade oss för att komma tillbaka en annan dag. Värt att veta var att det går att köpa på plats men vi kom ganska så sent och det var redan väldigt lång kö så vi tyckte inte att det var värt det.

Inside of Shoppes by Marina Bay where you can see a channel cutting through the room, two floors with glass windows in the background. Christmas trees and presents are hanging down from the ceiling and people are walking around with shopping bags.
Shoppes by Marina Bay med kanalen i mitten. Bild tagen av: Rebecca Norrbrink
A couple taking a selfie infront of Marina Bay Sands, a hotel with three towers and what looks like a long boat stretching on top of the three towers.
Här har ni Marina Bay Sands. Bild tagen av: Axel Schröder
A pond with a fountain of water spurting up in the air, surrounded by greenery and a boardwalk in the front. In the background the towers of Gardens by the Bay can be seen, like large lilac flower petals stretching into the air.
I bakgrunden ser ni Gardens by the Bay. Bild tagen av: Rebecca Norrbrink

30/12: Sentosa stod på agendan för denna dagen. Sentosa är en ö som ligger på södra sidan av Singapore som bland annat har sol och bad, men även Universal Studios och annat kul. Vi åkte buss till Vivo City (ett shopping center) och gick därifrån till Sentosa (cirka 1km), men man kunde även åka Sentosa Express. Vi gick runt lite på ön, åkte något som kallas luge men påminner mycket om rodel och tog oss ett dopp i vattnet. Tyvärr var det jättetråkigt väder även denna dagen, så istället för att ligga och sola så åkte vi tillbaka till Vivo City och shoppade.

From a boardwalk overlooking the ocean where and island can be seen in the background. Buildings as well as a cable car can be seen on the island. The clouds are dark.
Detta är synen från promenaden mellan Vivo City och Sentosa, där ni ser ön i bakgrunden. Bild tagen av: Rebecca Norrbrink
A couple in colorfull helmets sitting on a skii lift taking a selfie. In the background you can see greenery, the ocean and several large ships.
Man fick åka skidlift upp till lugen och man behövde ha väldigt fina hjälmar på sig som ni kan se! Bild tagen av: Rebecca Norrbrink
A beach and the ocean, palm trees in the background and a dark sky. In the distance, people can be spotted hanging out at the beach.
Detta är en av tre stränder man kan besöka på Sentosa. Bild tagen av: Rebecca Norrbrink

31/12: Nyårsafton!! Denna dagen spenderas i Little India där vi åt lunch på banan blad. Vi besökte Mustafa Centre som är en helt sjuk butik på 5 våningar och säljer exakt allt man kan tänka sig. Vi gick även förbi Tekka Centre som är en stor wet market där de säljer väldigt mycket kött och fisk. Kvällen spenderas på en restaurang som heter Nox – Dining in the dark. Vi käkade 12 rätters i mörket och blev servade av blinda servitörer. Det var en otroligt häftig upplevelse och det var väldigt roligt att försöka gissa sig till vad man åt. Det var inte alltid så enkelt kan jag säga. Därefter gick vi ner till Marina Bay för att se på fyrverkerierna (som var riktigt bra)!!

Rice, butter chicken and palak paneer on a banana lead with naan and lemon juice in the background.
Detta var vår lunch! Så god!! Bild tagen av: Rebecca Norrbrink
A tempel in red and white strips, with colorful hindu statues making up a tower on top of the building.
Här är ett hinduistiskt tempel i Little India. Bild tagen av: Rebecca Norrbrink
A girl looking out over a drink with bubbles like a bubble bath. The background is blurry, where people can be spotted and a christmas tree.
Här är jag och min nyårsdrink. Bild tagen av: Axel Schröder

1/1: Denna dagen började med en sovmorgon vilket var väldigt skönt. Därefter tog vi oss till Botanical Gardens och gick in på National Orchid Garden. Blommorna var vackra men dessvärre regnade det väldigt mycket. På kvällen lyxade vi till det och gick till VIP bio. Golden Village är ett företag som står för de flesta biografer i Singapore och där kan man gå på så kallad Gold Class bio. Väldigt dyrt, men en ganska så häftig upplevelse, där man får sin egen fåtölj (ryggstödet kan höjas och sänkas), kudde, filt och har möjligheten att beställa snacks och drick (inklusive alkohol). Vi såg på den nya Aquaman-filmen och hade det väldigt trevligt.

a circle of orchids in various colors including orange, yellow, purple and pink. Behind it are trees of various kind including ferns and palm trees. In front is pavement.
Här är ett smakprov av Botanical Gardens. Bild tagen av: Rebecca Norrbrink
A girl standing in front of white orchids, holding an umbrella and hiding from the rain. Behind the orchids are big green leaves.
Man ser det knappt på bilden men det regnade en del och var väldigt blött, men jag ville väldigt gärna ha bilder med orkidéerna ändå. Bild tagen av: Axel Schröder

2/1: Min 25 års dag! Jag blev överraskad med lite fint väder för första gången på resan så vi valde att ligga någon timme vid poolen. Därefter begav vi oss till Goodwood Park för att äta Afternoon Tea. Detta var något jag gjorde en del som liten, och det som är spännande med just denna är att denna har buffé istället för ett klassiskt litet torn med tre nivåer och små snittar på. Därefter åkte vi ut till Night Safari, alltså ett zoo som är öppet mellan 19-24 där man ser djuren i mörkret. Vi såg på deras Creatures of the Night show och promenerade sedan runt till de stängde. Vi hade tur och såg i princip alla djuren i hela parken och var väldigt nöjda med upplevelsen.

Girl dressed upp in a yellow flowery dress sitting at a round table with sandwiches and a glas of champange, with a hotel lobby behind her, filled with little soffas and glas doors.
Här sitter vi på Goodwood Park och har precis tagit vår första tallrik mat. Bild tagen av: Axel Schröder
A stage with a pond and a wooden beam going over the stage. The ceiling is white and there are steps leading up to the stage. There is a projector showing the night sky and behind the stage, seats can be spotted.
Här satt vi och väntade på Creatures of the Night showen på Night Safari. Bild tagen av: Rebecca Norrbrink

3/1: Efter att ha haft en vilodag dagen innan, så var vi redo för en mer aktiv dag och bestämde oss för att vandra i naturreservatet MacRitchie Reservoir Park och att gå Treetop Walk. Vi gick rundan på 11,5 km och det tog oss cirka 3-4 timmar att gå runt i lugnt tempo. Hela området är ganska platt så det var en väldigt behaglig promenad. Dock blev det lite dramatiskt för oss när vi sprang på en jätte-ödla på promenaden. Uppskattningsvis var den 1,5 meter lång och var troligtvis en varan. De är ofarliga, men vi blev väldigt skraja och gick snabbt åt andra hållet. Vi sprang dock inte på några apor, som annars är väldigt vanligt. Detta var jag väldigt glad för då jag tycker att de är lite obehagliga och dessutom kan vara ganska aggressiva.

A girl and boy in training gear on a suspension bridge taking a selfie. They are surrounded by tree tops and green leaves.
Här står vi uppe på det som kallas TreeTop Walk vilket känns väldigt rimligt på trädtopparna omkring oss. Bild tagen av: Axel Schröder.
A bricked path surrounded by grass going along next to a large pond. Trees line the path and lead into the distance where there is a forest.
Detta är MacRitchie reservatet, och dammen är den man går runt om man går hela rundan på 11,5 km. Bild tagen av: Rebecca Norrbrink

4/1: Minns ni från några dagar sedan där jag skrev om Gardens by the Bay? Denna dagen såg vi till att komma tidigt, innan köerna så att vi kunde gå in på det som kallas Flower Dome och Cloud Forrest. Dessa två är som stora västhus/västmuseum som man kan gå in i. Vi var mer imponerade av Cloud Forrest som var som ett stort berg av växter med ett vattenfall (se bilden) medan Flower Dome var ett mer öppet rum med växter uppdelade efter kontinent de befinner sig på.

A man standing with a bag and smiling for the camera. He stands infront different kinds of cacti under a glass roof.
Här står Axel inne i Flower Dome. Bild tagen av: Rebecca Norrbrink
A tower of plants stretching into the sky, with several smaller water falls on its side. There is a walkway leading out from halfway up the tower and there is a glass roof above.
Och detta är den lite mer häftiga Cloud Forrest. Bild tagen av: Rebecca Norrbrink

5/1: Denna dagen tog vi oss återigen in till Orchard Road då jag hade lite födelsedagspresenter att införskaffa. Framåt kvällen tog vi oss in till Clark Quay, ett område med färgglada hus och massor med restauranger. Vi sattes oss på en mexikansk restaurang och drack margaritas som var otroligt goda (om ack så dyra).

A road with colourful houses including a pink house with blue window shades, a yellow house with brown window shades and a blue house. From the road, giant metal structures stretch into the air like giant umbrellas.
Här har vi vackra Clark Quay. Bild tagen av: Rebecca Norrbrink

6/1: Återigen vaknade vi till lite sol och gick ner till poolen i några timmar. Därefter åkte vi in till stan och åt lite fluffiga pannkakor (de japanska som var populära på TikTok för några år sedan) innan vi åkte till East Coast till ännu ett condo som jag bodde på som liten. Även där var det inga problem att övertala vakten att släppa in mig i några minuter. Vi gick till Chinatown för att köpa lite souvenirer till familjen, käkade återigen middag på Maxwell och mötte därefter upp en gammal vän till mig för en drink.

Two pink plates on a white table. On each plate there are two fluffy pancakes stacked on top of each other with a dollop of whipped cream, next to some strawberries, a ball of whipped cream and a little container of syrup. On the table there is also a glass with iced coffe and a mug with a latté.
Dessa pannkakor var så goda! Bild tagen av: Rebecca Norrbrink
An entrance to a hinduistic temple. the gate is black and square and on top, shaped like a pyramid are levels of several statues in bright colors. The statues are of human form mainly, although some cows can also be spotted.
Jag tyckte att det var lite roligt att det fanns ett hinduistiskt tempel precis som i Little India bredvid huvudgatan i Chinatown. De är väldigt vackra oavsett. Bild tagen av: Rebecca Norrbrink

7/1: Det blev lite sent kvällen innan så vi vaknade sent till en väldigt regnig dag. Vi åkte därmed till Singapore Science Centre så jag var stammis på som liten. Det har inte ändrats på jättemycket på 15 år, men hade ändå en del nya utställningar (eller så mindes jag dem bara inte). De brukar ha en kyckling-inkubator där ägg i olika stadier av kläckning fanns men den var dessvärre stängd. Annars var det jättemysigt.

A girl peeking out with her head of an optical illusion making it look like her head is in the middle of a plate of spagetti on top of a table with chairs.
Denna fanns när jag var liten och jag var väldigt nöjd över att den fortfarande var kvar. Bild tagen av: Axel Schröder
A girl and boy taking a selfie in a mirror. The light is blue. They are holding a pool noodle each.
De hade även en spegel labyrint som vi tyckte var väldigt rolig och valde att gå i två gånger. Man fick en liten poolleksak som man skulle använda för känna på speglarna efter en utgång.

8/1: Vår sista dag hade vi bokat in oss på att åka wakeboard på Singapore Wake Park på East Coast. Vi åkte som nybörjare och hade därmed en instruktör som jobbade med oss (och en annan kille) privat i en timme. Vi åkte efter en lina i en liten damm och det som framförallt var väldigt svårt var att lära sig svänga. Det var nog det roligaste vi gjorde på resan, men ack vad träningsvärk jag hade efteråt. Efter det gick vi till en skaldjurs-restaurang där vi åt krabba. Vi promenerade runt lite på East Coast innan vi åkte hem för att packa ihop våra väskor och förbereda för ett tidigt flyg dagen efter.

A pond with a long white buoys that you could walk along. In front is a fence with a "no smoking" sign in an the background is a garden with trees and three tall buildings.
Singapore Wake Park. Bild tagen av: Rebecca Norrbrink
A girl wearing a bib with an orange logo including a smiling crab and holding a jug och beer, smiling for the camera
Som ni ser var jag väldigt nöjd med valet av restaurang då jag fick ha denna gulliga hakklapp på mig. Bild tagen av: Rebecca Norrbrink

9/1: denna dagen var det dags att åka hem. Det var uppstigning vid kl 5 för att hinna till flygplatsen till kl 6. Vårt flyg gick vid kl 9 men vi ville hinna gå förbi Jewel som ligger vid Changi Airport. Jewel är ett shopping mall som dessvärre var stängt så tidigt på morgonen men det är ganska häftigt där inne ändå som ni ser på bilden.

A dark large room with a glass dome stretching downwards in the ceiling. At the bottom a lit up waterfall can be seen and it is surrounded by plants.
Här ser ni det centrala utrymmet i Jewel, ett vattenfall i mitten och tågen som går mellan terminalerna går igenom detta stora rum. Bild tagen av: Rebecca Norrbrink

Och det var den resan det! Vi var i Singapore väldigt mycket längre än vad jag skulle rekommendera till er, då är snarare en långhelg till en vecka lagom för semester. Vi var där längre för att vi ville ha en ganska lugn och skön semester och hinna göra mycket av det som jag tyckte var roligt som liten.

Alldeles oavsett så var det det för detta blogg-inlägget. Detta är mitt näst sista inlägg så nästa gång vi hörs så tänker jag att jag ska sammanfatta mitt utbyte, mina tankar och känslor, bästa tips, och så vidare.

Ha det bra hörni och hoppas att ni får en bra start på den nya terminen!

// Rebecca

BOKTIPS: Män som hatar kvinnor av Stieg Larsson. En äkta svensk klassiker som man bör ha läst, och som jag inte gjort förrän jag fick den i julklapp av en av mina bokklubbskompisar. Trigger-varning för mord, våldtäkt och övergrepp.

Inledande bild: Marina Bay med utsikt över Marina Bay Sands. Bild tagen av: Rebecca Norrbrink