En fontän med flertal palmer runtomkring.

Amerikansk vs. Svensk klinik

Första veckan ute på klinik i USA är nästan klar och jag har upplevt en stor skillnad i patientbemötande och patientarbetet. Redan efter dagarna hittills genomförda känner jag att jag blivit mycket tryggare och starkare inom min profession. För att lyfta skillnaderna jag upplevt mellan amerikansk och svensk patientarbete ute i klinik kommer det en lista på saker jag noterat hittills.

I Florida är det tydligen vanligt att se leguaner precis överallt i olika storlekar. Bilden är tagen precis utanför kliniken där jag har min fördjupningspraktik inom fysioterapi.
Foto: Annmari Benedek

Skillnader ute i klinik jag upplevt

• Rutiner på att sprita av efter patienter är annorlunda. Här använder man sig av en liten handduk flertal ggr och efter olika patienter istället för att torka av med papper som slängs.

• Munskydd används inte. Vet att flertal kliniker i Sverige har fortsatt med munskydd efter pandemin.

• En patient kan ha flera olika fysioterapeuter under ett besök. Samtliga fysioterapeuter (inklusive vi studenter) hjälps åt att ta hand om patienterna i deras olika delar av behandlingarna för att effektivisera ruljangsen.

• Tuggummi är helt okej att bruka i samband med patientarbete.

• Långärmat i patientarbete är helt okej ha på sig, t.ex. långärmad pikétröja eller att ta på sig en tjocktröja om man skulle frysa. Ja, det kan vara kallt fastän det är Florida för AC’n är igång jämnt och ständigt pga. värmen.

• Personalen pratar mer öppet med patienterna. Amerikaner överlag är väldigt sociala och öppna enligt mig. Approachen i klinik är professionell men ändå mer ”vänskaplig” än hemma i Sverige. Detta är något jag tycker väldigt mycket om då terapeut och patient verkligen lär känna varandra och på så sätt både effektiviserar patient arbetet och får patienten att vilja komma tillbaka för att det har så himla trevligt utöver att det får en grymt bra rehab.

• Nagellack, ringar, armband, klockor och utsläppt hår är ok att ha men naglarna ska vara korta som i Sverige.

• Långa luncher på schemat för att man ska kunna koppla av ordentligt och hämta ny energi.

• Terapihund på kliniken 2 ggr/v. Detta är något som jag absolut inte tror alla kliniker i USA har men på min praktikplats har vi det. Både personalen och patienterna älskar det men även hunden som gärna lägger sig bredvid patienterna under behandling eller kommer till oss för lek och kel mellan patientarbetet.

• Man kommer ombytt till kliniken, dvs. man åker hemifrån och åker hem i sina arbetskläder.

• Otroligt snäll och hjälpsam handledare. De flesta av mina handledare hemma i Sverige har varit guldvärda, vilket dom det berör vet om. Men det har funnits en och annan som absolut inte bör ha studentkontakt. Min handledare på kliniken är mer än vad jag kunnat önska mig. Utan att pratat om hur jag lär mig osv. som varit standard i Sverige vid praktikstart så har min handledare verkat förstå precis vilken typ av student jag är och handleder mig på ett sätt som passar som handen i handsken. Detta uppskattas otroligt mycket då det är en utmaning att prata engelska med personer som har det som modersmål och dessutom journalföra på engelska.

• Mer passiva behandlingar än hemma. I Sverige har ja upplevt att största fokusen är att motivera patienten att klara av att utföra rörelser självständigt för att stärka sig själv. I USA börjar och avslutar man ofta med passiva behandlingar för patienten t.ex. börja med värmebehandling och massage och efter träning avsluta med kylande behandling.

• Inga kafferaster. Fika är så svenskt det kan bli men jag kan med handen på hjärtat säga att jag aldrig någonsin mer inte kommer att njuta av varje sekund på en fikarast hemma. Här har vi visserligen längre lunchraster men det är en omställning att inte få sin fikarast för att ta en kaffe. Vill jag ha en kaffe på min lunch så får jag ta bilen för att åka och köpa kaffe då (nästan) ingenting är gångavstånd här och kaffe inte finns på klinik som hemma i Sverige. Fikarast är definitivt något amerikaner bör införa då dem älskar kaffe och gärna köper väldigt stora kaffe. Dom hade älskat fika!

• Kan skriva journaler hemma då man loggar in i journalsystem på sin privata dator/surfplatta.

• Dörr till behandlingsrum stängs aldrig. På så sätt kan patient inte hävda att osanningsenlig handling uppstått bakom stängda dörren i exempelvis domstolen.
Terapihunden Kelsey.
Foto: Annmari Benedek

Ta hand om dig, vi hörs!
/Annmari

Inledande bild: Innergården utanför min praktikplats.
Foto av: Annmari Benedek