En tegelvägg med neonskylt som det står

Bucketlist

Nu närmar sig avresa för utbytesstudierna och jag ser så mycket fram emot att maximera min tid i Florida på alla sätt. Både under själva tiden på kliniken och på fritiden. Till detta har jag tagit hjälp av en gammal trogen vän, bucketlist! En bucketlist, speciellt under utbytet, tror jag är bra att ha för att ha någonting att se fram emot när man har lite tuffare dagar… kanske mycket plugg eller mycket hemlängtan. Tips från coachen är att göra din egen bucketlist dit du ska utefter dina intressen och möjligheter! På detta sätt får du uppleva helheten med utbytesstudierna och du får också ”en trogen vän” vid din sida när hemlängtan knackar på.

Bucketlist studier

• Lära mig utföra nya fysioterapeutiska interventioner
  • Utveckla min engelska inom hälso- och sjukvården med dess nya termer och begrepp
  • Utföra patientnära arbete utklädd i Halloween kostym
  • Lära mig så mycket som möjligt av andra studenter och de anställda på kliniken
  • Uppleva och ta del av campus livet på bästa sätt som en nybliven NSU Shark!

Bucketlist fritid

• Fira Thanksgiving
  • Ta långa promenader längs havet
  • Disney World
  • Uppleva Halloweenfirandet på amerikanskt vis
  • Besöka Nasa’s Kennedy Space center
  • Se alligatorer på nära håll, Everglades nationalpark
  • Åka svävare
  • Leta hajtänder på stranden (tydligen är det inte helt ovanligt att hitta)
  • Äta Key Lemon pie
  • Florida roadtrip
  • Se Florida Panthers på en NHL match
  • Key West
  • Paddla kajak och/eller SuP bland alligatorer (Everglades) eller hajar (havet)
  • Strosa längs Las Olas Boulevard
  • Hänga på South Beach i Miami
  • Se och förundras av Hard rock hotel som är byggd om en gigantisk gitarr! Hur coolt är inte det?!
  • Surfa
  • Njuta av värmen så mycket jag bara kan

Med eller utan bucketlist så tror jag att jag kommer vara helt utslagen när jag väl kommer hem av alla nya intryck. Men det är det värt! Jag har tidigare rest mycket både privat och jobb och att ta vara på chansen att utforska, uppleva och njuta av tiden man haft och platsen man befunnit sig på har varit guldvärt! Detta är något jag kommer att göra även under mina utbytesstudier och därav en förklaring till min lite längre fritids bucketlist. Under själva veckorna med VFU kommer jag självklart hålla mig i och i närheten av Fort Lauderdale och även ha återhämtning i åtanke…jag måste ju alstra ny energi för nya äventyr… Men efter VFU-perioden blir det en liten roadtrip runt Florida för att klämma ur det sista jag kan av resan innan det är dags att åka hem till Sverige.

Ta hand om dig, vi hörs!
/Annmari

Inledande foto: Patrick Tomasso, unsplash.com

Bye Bye USA - Studera utomlands