Mina erfarenheter av ansökningsprocessen

Som ni vet sedan tidigare, ansökte jag om en restplats för att få åka på utbyte då det inte var helt självklart att man fick åka på utbyte med anledning av COVID-19. Det tyckte jag var rätt skönt, delvis för att jag fick mer tid på mig att förbereda min ansökan, och delvis för att sannolikheten att få mitt förstahandsval var stor.

I slutet finns en sammanfattning om man vill få en snabb överblick 🙂

Detta hände efter att jag hade blivit nominerad

Strax efter jag hade tackat jag till min nominering, blev jag kontaktad av den utbytesansvarige i Pavia. Redan från början fick jag en bra kontakt med henne och fick bland annat tillgång till ett schema för läsåret 2020/2021 som jag kunde utgå från samt upplägget för de kurser jag skulle läsa. Jag fick även information om hur man kan söka boende och ta del av språkkurser för att lära sig italienska.

Någon månad efter jag hade blivit nominerad, hände något oväntat. Jag stötte på en kursare som heter Lisa Leonardsson då vi båda hade samma placering under kirurgkursen. Hon började berätta om att hennes utbyte till Italien hade blivit inställt och att hon istället skulle åka under termin 9. Det var då vi båda insåg att vi skulle åka till Pavia samtidigt!

Under tiden började jag skissa på ett Learning Agreement (LA) med den utbytesansvarige på Neuro-, Sinnen-, och Psyke-kursen. Vi började med det redan innan sommaren vilket var superskönt för att det var mer eller mindre klart när det väl blev dags att börja planera utbytet närmare.

Mitt LA blev godkänd senare under hösten och jag fick ytterligare information från Pavia om bland annat Work Capacity Certificate och COVID-19 vaccination. Certifikatet är ett slags hälsointyg och krävs för att kunna gå praktik i Italien. Gällande vaccinationer var det endast bevis på vaccination mot COVID-19 som krävdes och som i Italien kallas ”super green pass”. Jag började också kika på vad det fanns för alternativ gällande boende. Mitt i all hast höll jag nästan på att missa deadline för att skicka in min ansökan till värduniversitetet och anmälan om studieuppehåll!

Att få ihop schema, LA och allt runtomkring är som en byggarbetsplats – mycket kaos men med sin egna charmiga struktur. Foto: Ganna Vashchuk

Jag stötte på hinder på vägen

Hittills kanske det låter som att allt gick hur smidigt och enkelt som helst, men tyvärr är inte det fallet, och det tror jag att många som har varit på utbyte kan hålla med om.

Under flera tillfällen fick jag be om förtydligande från den utbytesansvarige i Italien om vad hon menade. Många gånger handlade det om vad som skulle stå i LA. Andra gånger fick jag maila flera olika personer för att få den information som jag behövde, framför allt när det handlade om Letter of Acceptance och boende.

Som tur var kunde jag och Lisa turas om att maila de ansvariga på Pavia. Jag tror att det var ett bra sätt att dela upp vår arbetsbörda och minska deras. Ibland fick vi svar samma dag, och ibland fick vi skicka påminnelsemail.

Hur man får stipendium och försäkring

Till slut fick vi vårt Letter of Acceptance och kunde börja fylla i ansökan för att få ERASMUS-stipendiet. Man behövde också skriva under Code of Conduct samt gå PREPARE-kursen som finns på Canvas. Som student på KI är man försäkrad via Kammarkollegiet under hela sitt utbyte helt gratis. Mycket av detta går de Internationella Handläggarna igenom under Kick-off mötet i december.

Vad som finns kvar att göra

En av de största bekymmerna nu är att vi vet fortfarande inte var vi ska bo. University of Pavia kan ordna boende för utbytesstudenter, men eftersom vi bara kommer vara i Italien 3 månader är det inte helt säkert att de kan ordna något för oss. Som vi har förstått, prioriterar de studenter som är på plats hela terminen vilket är 17 februari till sista juni. Därmed vet vi inte riktigt hur det blir. Vi har hört av oss till de ansvariga för att höra efter hur det går.

Något som jag har lärt mig under denna process är att många gånger gäller det att ha is i magen och vänta. Ibland kan det dröja med svar, och det är helt okej. Jag tror att inom sinom tid så kommer allt att ordna sig. Fram tills dess tänker jag ta ett steg tillbaka och fortsätta lära mig italienska!

Att söka utbyte är som att lägga ett pussel (eller bygga Aula Medica!), man måste ta en ruta i taget. Foto: Ganna Vashchuk

• Bli nominerad och få kontakt med värduniversitet
  • Skicka din ansökan till värduniversitetet
  • Ordna Learning Agreement