bild pÄ ett flygplan fönster

Första veckan som utbytesstudent i Paris đŸ„–đŸ‡«đŸ‡·

Att landa i sitt utbytesdestination efter alla förberedelser och en del slit kan kÀnnas lite overkligt. Nu börjar Àventyret pÄ riktigt!

I detta inlÀgg kommer ni fÄ följa med mig under min första vecka av mina utbytesstudier i Paris

Tisdag 30/01 – ”Touch down🛬📍”:

Jag landade pÄ Paris största flygplats ( Charles de Gualle). Jag Àr Àntligen dÀr jag har lÀngtat att vara. Bara att lÀsa skyltarna pÄ franska gav mig fjÀrilar i magen. Jag följde skyltarna till bagageinlÀmningen och efter nÄgra minuters vÀntan fick jag syn pÄ mitt incheckade bagage och blev genast lÀttad. SÄ fort jag gick ut i ankomsthallen kom flera taxichaufförer fram till mig och frÄgade om jag ville ta taxi till centrum. Jag hade redan lÀst sedan tidigare om bedrÀgeri av olaglig taxiverksamhet och hade redan bestÀmt att bestÀlla en taxi genom en mobilapp. Jag frÄgade i informationskiosken om vilken utgÄng som gÀllde för det och fick tydlig info. Min taxi var framme i Tid och resan till hotellet var smidig. Taxi chauffören var super trevlig och gav mig flera tips om saker att göra under min vistelse i Paris. Under vÀntan pÄ att fÄ checka in satt jag i hotellets restaurang och jobbade pÄ kamratresponsen för examensarbetet. Det kÀndes skönt att fÄ det gjort dÄ jag visste att jag skulle ha ett intensivt schema under min första vecka. SÄ fort jag checkade-in tog jag en tupplur för att vila lite. PÄ kvÀllen tog jag en liten promenad för att lÀra kÀnna omrÄdet dÄ det var i nÀrheten av mitt studentboende under utbytet.

Onsdag 31/01 – ”la Galette des rois đŸ„ž 🌍”:

Dagen började med en ordentlig frukost pÄ hotellet för att ladda pÄ energi inför dagens aktivitet.

Jag började med en liten promenad till kvarteren jag skulle bo pÄ för att lÀra kÀnna omrÄdet. Det sÄg trevligt ut pÄ morgonen och jag hade en spÄrvagnsstation direkt framför boendet. Jag gick runt i parken nÀra studentlÀgenheten och besökte Àven en kyrka nÀra omrÄdet.

Dagen fortsatt med en promenad till nÀrmaste tunnelbanestation. Jag utmanade mig sjÀlv att prata pÄ franska för att skaffa kortet för kollektivtrafik och jag lyckades bra. Jag lyckades Àven be om hjÀlp och fÄ vÀgbeskrivningar pÄ franska. Det kÀndes super kul att fÄ prata sprÄket som jag gillar och har trÀnat hÄrt pÄ att utveckla inför utbytet.

Fakulteten hade anordnat en aktivitet för internationella studenter. Under aktiviteten fick vi smaka pĂ„ ett traditionellt fransk bakverk “ la Galettes des rois” och vi fick Ă€ven lĂ€ra kĂ€nna varandra. Flera av fakultetens ansvariga presenterade sig sjĂ€lva och minglade med studenter. Jag hade turen att fĂ„ trĂ€ffa tjejen som utför sin praktik i samma sjukhus som mig. Hon var super trevlig och redan dĂ„ kĂ€ndes det mindre ensamt.
Vi fick goodiebags med vÀrduniversitetets profilprodukter .

Torsdag 01/02- ”hemnycklar och köttbullar🗝🇾đŸ‡Ș”:

Äntligen fick jag flytta in till min studentlĂ€genhet. Jag fick nycklarna pĂ„ morgonen. Checkade ut frĂ„n hotellet och flyttade mina tillhörigheter till lĂ€genheten. Jag blev överlycklig över att det fanns en IKEA i stan dĂ€r jag köpte en hel del produkter för att inreda min lĂ€genhet. SĂ„klart blev det köttbullar till middag. Jag köpte Ă€ven massa svenska snacks för att bjuda mina vĂ€nner pĂ„ smaker frĂ„n mitt hemland.

Fredag 02/02- ”Informationsmöte och crepesđŸ—‚đŸœ”

PÄ fredagen hade jag ett informationsmöte med den internationella koordinatorn i vÀrduniversitetet. Jag fick mitt studentkort och viktig info som gÀller min vistelse i paris. Jag och den andra Erasmus studenten pÄ sjukhuset kom Àven överens om att trÀffas efter mötet och det var super trevligt att fÄ lÀra kÀnna henne. Jag fick prova den traditionella salta crepes för första gÄngen och vi gick runt stan under resten av kvÀllen.

Lördag och Söndag 03-04/02 – ”StĂ€dning och Eiffeltornet”

PÄ lördag fokuserade jag pÄ stÀdning och sprÄktrÀning. Det var viktigt för mig att ha en liten paus för att ladda min energi inför den första veckan pÄ sjukhuset.

PĂ„ söndagen bestĂ€mde jag mig att göra en liten tur i stan. Det slutade med att jag hamnade i en vĂ€ldigt mysig cafĂ© nĂ€ra Eiffeltornet som serverade “Afternoon Tea” jag kombinerade det med en chai latte och en morotskaka. Under tiden lĂ€ste jag en av mina franska böcker och njut av den goda morotskakan. Efter det besökte jag Eiffeltornet och blev lite emotionell. Jag har drömt om detta utbyte lĂ€nge och första synen pĂ„ Eiffeltornet pĂ„minde mig om all slit och allt jag behövt göra för att förverkliga det.

MĂ„ndag 05/02- ”Första dagen pĂ„ sjukhuset och vĂ€lkomstaktivitet đŸ„ 🎳”

sjukhuset. Jag vÀlkomnades av min handledare och tilldelades ett skÄp. Jag fick Àven information om att jag skulle fÄ auskultera hela veckan för att lÀra mig om rutinerna i sjukhuset. Det var ganska flexibelt och jag fick vÀlja vilka avdelningar jag ville auskultera pÄ. Jag fick skugga tvÄ sista Ärs studenter som jobbade med kÀkkirurgi och protetik.

Min spontana reaktion var att studenterna hÀr förvÀntades vara mer sjÀlvstÀndiga och genomförde mer komplexa behandlingar.
Jag upplevde den orala hÀlsan som sÀmre Àn i Sverige dÄ det stora fokuset ligger pÄ behandling och det Àr inte lika stor fokus pÄ prevention som i Sverige

Jag avslutade min första vecka i Paris med en vÀlkomstaktivitet för Erasmus studenter tillsammans med min nyfunna vÀn. Det finns flera föreningar som anordnar aktiviteter och utflykter för utbytes studenter och jag rekommenderar starkt att gÄ pÄ sÄdana aktiviteter för att lÀra kÀnna staden och lÀra kÀnna andra internationella studenter.

Jag ser framemot att dela med mig av resten av min upplevelse hÀr pÄ bloggen

À bientĂŽt đŸ„°