Me infront of a lake in Rome

Lär känna en utbytesstudent!

Hej och vad kul att du hittat hit! Välkommen till min blogg! Nedan finner du allt du vill veta och mer om mig och mitt kommande utbyte till Hong Kong.

Först och främst, Rebecca heter jag och är 24 år gammal. Jag kommer från Göteborg och bodde tre år i Singapore under uppväxten. Jag flyttade till Stockholm under sommaren 2018 då jag började på Läkarprogrammet på Karolinska Institutet. Idag läser jag termin 11, vilket innebär att jag tar examen i januari. Detta känns både läskigt och otroligt roligt. Helt ärligt så räknar jag ner dagarna. Studietiden har varit en fantastisk period i livet, men efter mer än fem år längtar jag efter att få komma ut i arbetslivet! Det jag dock ser framemot ännu mer än examen är mitt utbyte, jag ska nämligen till Hong Kong!!

Lite praktiskt information om mitt utbyte:

• Var: The Chinese University of Hong Kong, Hong Kong
  • Vad: jag ska läsa Obstetrics & Gynaecology med placering på Prince of Wales Hospital
  • När: från den 30e oktober till den 22e december, totalt 8 veckor. Flyget går från Arlanda den 28e oktober.
  • Hur: stay tuned! Allt det praktiska kring ansökningsprocessen och hur man förbereder sitt utbyte kommer att komma i senare blogginlägg.
Me and my partner looking at each other, dressed in work-out gear prior to a half-marathon.
Min partner och jag, taggade inför ett lopp. Bild tagen av: Ellen von Horn

Mer om mig!

Lite mer information om mig kan ju vara roligt! På bilden ovan ser mig och min partner den 9/9 cirka 30 minuter innan starten av Stockholm Halvmaraton. Att springa skulle jag säga har blivit min främsta hobby och att springa Stockholm maraton den 1 juni 2024 är nästa mål. Något som är så fantastiskt med löpning är att det är toppen för sightseeing. Min plan är att springa mig runt Hong Kong för att se staden i sin helhet, utöver sedvanliga turistande.

Utöver löpning är min stora passion i livet att läsa böcker. Jag läser alla olika genrer, men mest av allt blir det fantasy. Jag har dessutom en bokklubb som ses en gång i månaden för att diskutera böcker som vi läst gemensamt. Jag kan garantera ett och annat boktips under tiden jag har denna blog, men jag ska göra mitt yttersta för att bloggen inte enbart ska handla om böcker.

Jag är pratar svenska och engelska. Jag har som ambition att utveckla min spanska från knackig gymnasie-spanska till att behärska spanska flytande och första steget är att läsa Harry Potter böckerna på spanska! I Hong Kong talar de mycket engelska vilket kommer vara väldigt bekvämt för mig. Utöver det är det kantonesiska som gäller, och detta blir dessvärre svårare. Planen var att lära mig språket via språkinlärningsappar. Den som jag använder har tyvärr bara ”chinese”, som efter lite googlande visade sig vara mandarin. Jag läste mandarin när jag bodde i Singapore, men har sedan flytten till Sverige glömt exakt allt. Jag ska försöka att lära mig lite mandarin igen istället.

Varför jag valde att blogga!

Jag åker på mitt utbyte om lite mindre än sju veckor. Ser jag fram emot mitt utbyte? Svar ja. Känns det också lite stressigt? Svar ja. Del utav stressen kommer från alla förberedelser som krävs inför ett utbyte. Att fixa allt från vilka kurser man ska läsa, till flyg, boende, visum, stipendium, osv. Man vet inte hur man gör, vad som krävs, vad man ska förvänta sig, eller hur det kommer kännas att åka halvvägs över jorden, bort från alla man känner och testa något nytt. Jag bestämde mig för att blogga mycket för min egen skull (men självklart även för att kunna inspirera andra till att åka på utbyte, och förhoppningsvis kunna hjälpa er på traven från mina egna erfarenheter). Genom bloggen får jag en plattform att samla mina tankar och känslor, och ett sätt att se tillbaka på mitt äventyr efter att jag kommit hem. Jag är helt säker på att detta utbyte kommer vara bland det roligaste jag gjort såhär långt i livet. Men jag vill inte sticka under stolen med att det kan vara jobbigt också. Ett perfekt exempel på detta hittar du på min blogg-kollega Marielas senaste inlägg från när hon skulle åka iväg (rekommenderar verkligen att ni går in och läser)!

På bloggen kommer jag dela med mig av mitt liv, framförallt det som har att göra med mina utbytesstudier. Då jag åker i slutet på oktober kommer inläggen fram till dess handla om ansökningsprocessen, förberedelser och det praktiska kring ett utbyte. Efter avfärd så blir det mer fokus på mitt liv som utbytesstudent och Hong Kong som stad. Jag hoppas såklart att det ska vara kul att följa båda delar!

Jag tar jättegärna emot Hong Kong tips om ni har några bra! Och som alla föreläsare säger på zoom:

”Ställ gärna frågor! Det blir så mycket roligare då!”

Ha det toppen!!

// Rebecca

BOKTIPS: The Seven Husbands of Evelyn Hugo av Taylor Jenkins Reid (boken har absolut ingenting med inlägget att göra, mer än att det är en av mina favoritböcker)

Inledande bild: en bild på mig mitt i Villa Borghese i Rom. Bild tagen av: Axel Schröder