Annmari framför NSU skylt och blommor

Nova Southeastern University

Under min utbytesperiod är jag ute på klinik men jag har ändå varit på campus en hel del. Nova Southeastern University (NSU) campus här i Fort Lauderdale, Florida är magiskt. Likaså mina kontaktpersoner på NSU. NSUs anläggningar för fysisk aktivitet är bortom vad jag någonsin kunnat föreställa mig. I detta inlägg blir med massor med bilder! Får du chansen att åka på utbyte hit så kommer du inte bli besviken.

Shark Fontain

Shark fontain på NSU campus i Fort Lauderdale. Foto: Annmari Benedek

Denna fontän kan man hitta framför stora huvudbyggnaden på campus där dem bl.a. har sina stora gymlokaler, simbassäng, shark store (butik med profilprodukter), Rick case arena och campus puben. Det var även vid denna plats jag fick uppleva min första tropiska storm… Mer om detta i framtida inlägg. På fontänen är det en stor haj som är NSU’s symbol. Historien bakom hajen som symbol (som jag verkligen tycker om) lyder…

Skärmdump från https://www.nova.edu/brand/index.html

RecPlex

Alla studenter på NSU, inklusive utbytesstudenter som mig och förhoppningsvis du i framtiden, får ett s.k. shark card. Med andra ord ett studentkort. Med detta studentkort får man bl.a. tillgång till anläggningen RecPlex som är campus lokaler för gym, inomhus klättring, basketplan, volleybollplan, simbassäng m.m. I mina ögon är det enormt. I studenternas ögon.. inte så stort. Dom bara skrattade åt mig när jag sa wow upprepande gånger. Här kommer ett gäng bilder på hur det ser ut.

Simbassängen på campus. Jag som älskar att simma är ÖVERLYCKLIG över att detta finns på campus. Bilden är taget bara ca. 1h innan tropiska stormen slog till. Detta var bokstavligen lugnet före stormen.

Biblioteket

NSU biblioteket. Det finns massvis med olika slags studieplatser och olika slags utrustningar att använda. Det finns t.o.m. en 3D skrivare!

NFL’s Miami Dolphins

Fun fact, fram tills nyligen hade NFL laget Miami Dolphins sin träningsanläggning på campus. Hur coolt är inte det att se dessa elitidrottare ha sina träningar på sitt campus?

NSU Sharks – studenter och personal

Att ensam åka till iväg på ett utbyte kanske känns läskigt för vissa, kanske även för dig. Jag kan tryggt säga att studenterna och personalen jag träffat på NSU har varit så gulliga och hjälpsamma. Både dem jag har blivit introducerad till och dem jag på måfå tagit kontakt med på plats. Extra stor eloge för den stora tryggheten mina kontaktpersoner på NSU givit mig nu när vi är i en tropisk storm och tidigare orkanvarning. Lyckligtvis så missar orkanen oss precis. Kan flika in att även dem på kliniken inkl. patienterna har varit urgulliga och stöttande och erbjudit sina hem för mig vid behov av evakuering då jag bor i ett orkanevakuerings område. Mitt tips till dig är att om du åker på utbytesstudier i Florida (även andra delstater) så kolla upp om du bor i ett evakueringsområde eller inte och vart du kan ta vägen om du måste evakuera. Mer tips om nyttiga länkar vid naturkatastrofer kommer i kommande inlägg.

Campusområdet

NSU campusområde är verkligen breathtaking! Allt ifrån lokalerna, till de olika byggnaderna, till den fantastiska miljön. Campus är väldigt stort och det finns shuttle bussar som studenter och personal kan åka. I campus området finns det även bl.a. high school. I tidigare inlägg har jag nämnt hur mycket bil alla kör här och detsamma gäller studenter. Det finns enorma parkeringar på campus och som NSU shark (NSU student) så får du parkera kostnadsfritt sålänge du har ordnat ditt shark card (studentkortet) och klistrar på en NSU shark sticker på bilen. Runtom på campus finns det oändligt mycket palmer, sjöar, konst, tropiska växter och djur. Jag tycker att det är så himla vackert. Trots att jag inte har campusförlagd utbildning så är jag ändå på campus en del. Det tar någon minut att köra dit från kliniken och jag tycker det är underbart att bara ta en promenad där och få uppleva ett riktigt amerikanskt campus, träna på RecPlex eller shoppa loss profilprodukter i bokaffären eller shark store. Dessutom så finns det starkt kaffe att köpa på campus! Bara det i sig är värt att köra dit för.

Gold circle lake från ett annat håll. På höger sida man man se en hajfena vänster om trädet. Inte äkta, bara campus konst.
Foto: Annmari Benedek

Om du väljer att åka på utbyte till NSU kommer du inte att bli besviken. Fastän du är ute på klinik har du stora möjligheter att även ta del av campuslivet och dessutom träffa andra studenter. Det finns så mycket mer på campus än det jag visat, t.ex. biljardbord. Resten låter jag förbli en hemlighet så du själv får upptäcka smultronställen när du kommer hit som en NSU shark.

Ta hand om dig, vi hörs!
/Annmari”

Inledande bild: Obligatorisk selfie på en av campusets selfie-spots.

Bye Bye USA - Studera utomlands

[…] praktiken åkte jag till campus, där fylldes mitt learning agreement i med min kontaktperson på Nova Southeastern University. Även på NSU blev det många kramar och tårar. Alla har verkligen varit så himla underbara mot […]