Utsikt över en pool med palmer runtomkring.

Touchdown Sunshine State 🌮

Nu Àr jag framme i Fort Lauderdale och Àr redo för mitt nya kapitel i livet! Det har varit en omtumlande start pÄ denna resa med precis ingenting som gÄtt rÀtt. Men nu kan jag Àntligen sitta hÀr vid poolen och skriva detta inlÀgg.

Resan hit

Torsdag morgon tog jag pendeln in till T-Centralen för att sedan ta Arlanda express (studentrabatt!!) vidare till flygplatsen. DĂ€r började jag fĂ„ en riktigt dĂ„lig magkĂ€nsla. Jag brukar aldrig fĂ„ resefeber eller vara rĂ€dd för flygning etc. men nĂ„gonting kĂ€ndes inte helt rĂ€tt. Oj, vad rĂ€tt jag hade. Mitt kliv av frĂ„n Arlanda express var början pĂ„ mina +48h av maximal otur. Flyget var försenat, missade mitt anslutningsflyget i London, fick grĂ„ta mig till en ny biljett till dagen efter och övernatta pĂ„ Heathrow nĂ„gon timme, upp igen och x antal problem pĂ„ flygplatsen (igen) innan jag tog flyget vidare till ZĂŒrich och sedan sista flyget mot Miami dĂ€r grĂ„t session nr. 63349765 under resans gĂ„ng utbröt dĂ„ jag ombord fick veta att min fönsterplats tydligen Ă€r en plats i mitten av mitten av flyget. DĂ„ sĂ„dana placeringar ger mig klaustrofobisk kĂ€nsla bryter jag sjĂ€lvklart ihop pĂ„ flyget, kabinpersonalen löser ny plats och serverar sedan samtliga mĂ„ltider med mĂ€ngder av ost i…. jag Ă€r laktosintolerant. NĂ€r jag Ă€ntligen landat i Miami blir jag överlycklig att mina vĂ€skor kommit fram och att US costums var super smidig process. Dags att hĂ€mta min hyrbil! Hyrbilen som tydligen inte finns för att det blivit nĂ„got fel med min bokning, men pengarna kunde dem ta. Trött, hungrig och tömd pĂ„ kroppsvĂ€tska av allt grĂ„tande bröt jag ihop en sista gĂ„ng innan jag fick pröjsa för en ny bil pĂ„ ett annat företag. Vet att detta kan lĂ„ta vĂ€ldigt bittert och överdrivet och du kanske tĂ€nker varför delar hon med sig av detta? Jo! För att, jag vill dela med mig av ris och ros i mina inlĂ€gg. Allt Ă€r inte en dans pĂ„ rosor alla gĂ„nger. Med denna resa gjord vill jag ge mitt bĂ€sta tips: HA EN EKONOMISK BUFFERT FÖR OVÄNTADE HÄNDELSER! Hade jag inte haft detta vill jag inte ens veta vad detta hade slutat i.

Fort Lauderdale

Jag landande i Miami som sagt. DĂ€rifrĂ„n körde jag till min lĂ€genhet i Fort Lauderdale. AlltsĂ„ WAOW vad coolt allt Ă€r! Jag har promenerat runt i Fort Lauderdale kört bil hit och dit för fĂ„ en uppfattning av mitt tillfĂ€lliga hem. Jag tycker ju verkligen att jag Ă€r i paradiset. Det Ă€r palmer överallt, supervarmt, supersociala mĂ€nniskor, coola ödlor helt fritt pĂ„ gatorna som rĂ„ttorna pĂ„ Söder i Stockholm. Allt kĂ€nns bara waow! För mig Ă€r allt precis som jag tĂ€nkt mig, mega amerikanskt! Med det sagt… det skiljer sig en del frĂ„n Sverige.

Utsikt frÄn planet precis ovanför Bahamas.
Foto: Annmari Benedek

Oj, vad olikt hemma

Detta Àr min 3e dag och jag fascineras konstant av nya saker som fÄr mig att stanna till. HÀr kommer en lista pÄ ett axplock.

• Orimligt stora bilvĂ€gar och andra trafikregler emellanĂ„t.
  • Amerikaner Ă€r vĂ€ldigt sociala. Tror nĂ€stan att jag pratat mer med amerikaner hĂ€r Ă€n vad jag gjort senaste mĂ„naderna hemma med vĂ€nner och familj. Nej men skĂ€mt Ă„sido, jag Ă€lskar det! Det kĂ€nns sĂ„ himla bekvĂ€mt för mig. Men det Ă€r en kulturchock att bli kallad darling, honey och sweetheart av totalt frĂ€mlingar eller stĂ„ och prata om precis allt och ingenting i de olika gĂ„ngarna pĂ„ supermarket. IgĂ„r var jag pĂ„ stranden och bjöds pĂ„ drakfrukt av en amerikan som jag hade pratat med nĂ„gra gĂ„nger under strandvistelsen. Detta hade aldrig hĂ€nt hemma tĂ€nker jag. Drakfrukt Ă€r förresten sĂ„ himla gott!
  • Allt Ă€r större. Matportioner Ă€r större, vĂ€garna Ă€r större, sĂ€ten Ă€r större, t.o.m. WC-stolens sits!
  • Alla kör bil. Det Ă€r fĂ„ gĂ„ngtrafikanter jag sett bortsett frĂ„n strandpromenaden. Ett svar pĂ„ det kan vara…
  • BegrĂ€nsat med trottoarer. Hur promenerar man? Jag har ju gett mig ut pĂ„ promenader och hittat nĂ„gra vĂ€gar nu men första promenaden förstod jag ingenting. Helt plötsligt tog trottoaren slut och man fick gĂ„ pĂ„ folks tomter eller bilvĂ€gen. Sen kom det en bit trottoar igen tills den plötsligt tog slut igen. Är detta vanligt i USA eller Ă€r det bara hĂ€r? DĂ€r det funnits trottoarer Ă€r det mĂ„nga som kört golfbil.
  • Supermarkets. NĂ€r jag Ă„kte för att storhandla igĂ„r kĂ€nde jag mig som ett ufo. Jag Ă€r som jag Ă€r och detta slutade i att jag pratade om allt möjligt med personal och kunder i de olika gĂ„ngarna samtidigt som jag försökte fĂ„ hjĂ€lp med varor. Min uppfattning Ă€r att i Sverige pratar frĂ€mlingar absolut inte med varandra pĂ„ samma sĂ€tt och man stĂ„r gĂ€rna en extra bit ifrĂ„n varandra i kön. Jag tycker det Ă€r underbart att uppleva dessa kulturkrockar!
  • Matpriserna. Jag tĂ€nkte att mat skulle vara billigt hĂ€r med det Ă€r nĂ€stan tvĂ€rtom. Det skiljer sig i pris mellan olika kedjor men det jag lagt mĂ€rke till Ă€r att skrĂ€pmat och helfabrikat Ă€r mycket billigare. Jag Ă€lskar att laga mat och gör det 99% frĂ„n grunden varav det blir lite dyrare att handla. Men efter dagens mat-jakt sĂ„ tror jag att jag funnit rĂ€tt butik som passar mig och min plĂ„nbok iallafall.
  • Exotiska djur. Hemma hör man fiskmĂ„sar och ser rĂ„ttor och rĂ„djur springa omkring. HĂ€r kvittrar tropiska fĂ„glar och pĂ„ gatorna Ă€r det olika slags ödlor som springer omkring. Idag sĂ„g jag fler iguana ödlor! SĂ„ coolt!

FörvÀntningar och farhÄgor pÄ första mötet med universitetet och kliniken

Pga. mitt resekaos blev inskrivningen pĂ„ universitetet och intro pĂ„ kliniken flyttad till imorgon. Det ska verkligen bli jĂ€ttekul att fĂ„ trĂ€ffa alla pĂ„ riktigt! Jag har pratat bĂ„de med anstĂ€llda och en student pĂ„ universitetet samt min kliniklĂ€rare under helgen. Alla Ă€r sĂ„ goa!! Är goa Göteborgska? Det kanske heter hĂ€rliga pĂ„ vanlig svenska. Dock Ă€r jag nervös över att inte ha tillrĂ€ckligt mycket kunskap för denna praktik. Precis som jag brukar kĂ€nna inför praktik star. Men jag försöker tĂ€nka att jag Ă€r fortfarande student och har dessutom valt ett yrke dĂ€r man aldrig slutar lĂ€ra sig sĂ„ det Ă€r helt ok att inte kĂ€nna sig fullĂ€rd, nĂ„gonsin.

Ta hand om dig, vi hörs!