Utsikt från en flygplan över flygplansvingen bland moln och solsken.

Getting ready for take-off

YES!!! Visumet är redo att hämtas ut på posten! Detta betyder att jag nästa vecka flyger till USA och det är dags att bocka av det sista innan jag drar.

Studier i Sverige

Om du läst mina tidigare inlägg så vet du att jag har min utbytesperiod mitt under c-uppsatsen (examensarbetet). Jag och min c-uppsats partner har under kursens första (och största) del legat i rejält med att göra så mycket som möjligt av c-uppsatsen så att vi bägge kan pusta ut under VFU-perioden (utbytesperioden) innan det är dags för slutkorrigeringen av examensarbetets arbetsmanus. Med det sagt, mission accomplished. Att vi hade en bra planering från start som gjorde det möjligt för oss att komma hit var verkligen guldvärt! För min del så kan jag fokusera helt och hållet på nästa steg i mina studier…

Studier inför utbytet

I tidigare inlägg har jag skrivit om att jag fått tips och hjälp från f.d. äldre kursare att förbereda mig inför utbytesstudier. Även avseende själva studierna i USA har jag fått tips om vad jag har läsa på om. Vissa saker skiljer sig från det vi lärt oss här hemma i Sverige, andra saker har vi gått igenom men kanske inte haft möjlighet att tillämpa ute i klinik medan annat är ren repetition av fysioterapi. Har du inte en äldre kursare som du kan ta hjälp av, be din kontaktperson på värdsuniversitetet höra med din kliniklärare om vad du behöver kika lite extra på eller repetera. Jag dubbelkollade med universitetet utifrån att någonting hade tillkommit eller tagits bort sedan äldre kursaren var på plats. Då c-uppsatsen är så klar den kan vara just nu så har jag en vecka tillgodo att fokusera på teorin inför utbytet. Jag har börjat läsa på smått de senaste dagarna om de interventioner kliniken använder sig av och ser verkligen fram emot att så småningom utföra detta på plats.

Planering med värdsuniversitetet

För min del så kräver värdsuniversitetet att jag är på plats några dagar innan VFUn börjar för inskrivning på universitetet. Kolla upp vad som gäller för dina utbytesstudier och gör upp en plan med värdsuniversitetet i god tid så att alla involverade personer har möjlighet att ses för det som behövs. Vid ankomst till USA, innan jag ska ut på klinik, så ska jag träffa bl.a. min kontaktperson på Nova Southeastern University. Det ska bli så kul att äntligen få träffa alla personer som man mejlat med fram och tillbaka med i månader. Dessutom ser jag verkligen fram emot att få se Campus och svänga förbi kliniken och träffa alla där innan jag ska påbörja min VFU.

Packning

Hur ska jag få med allt jag behöver? Hur ska jag prioritera bland kursböcker? Får jag verkligen plats med allt i en resväska? Ja, tydligen… Just packning är en otroligt onödig grej som jag oroat mig för. Just att jag trott att allt inte kommer att få plats i bagaget. Men som tur är så ingår det tillräckligt med vikt både i check-in och handbagaget i min biljett. Flygbolaget jag reser med var väldigt generösa med 23kg handbagage. Dessutom så verkar jag få plats med allt jag behöver i incheckade bagaget (handbagage härmed reserverad för shopping). Josefine i min klass som är iväg på utbytesstudier just nu i Dublin gav mig det helt fantastiska tipset att packa i packing-cubes, se bild nedanför. Detta var verkligen life changing! Hur har jag lyckats packa utan dessa tidigare??! Så jag för vidare detta fantastiska tips till dig, införskaffa dig packing-cubes om du inte redan har det. Ett annat tips gällande packning är att skriva en packlista och bocka av allteftersom du packar. I alla fall på de viktiga sakerna som t.ex. ditt learning agreement. Jag älskar att använda packlistor då jag tycker att det går mycket snabbare och smidigare att få ner allt i en väska och dra.

Oändliga mängder med kärlek

Det som jag tycker kommer vara jobbigast med hela utbytet är att vara ifrån min sambo. Självklart är det jobbigt att vara ifrån vänner och familj också, men det är jag ändå i vardagen då majoriteten av dem bor i Göteborg där jag kommer ifrån. Denna tid innan jag åker iväg kommer jag maximera med att njuta av tiden till fullo med mina närmsta, speciellt sambon såklart. Dessutom så blir jag inte ifrån honom allt för länge då han kommer till USA och hälsar på i slutet av min utbytesperiod!

Ta hand om dig, vi hörs!
/Annmari

Inledande foto: Ross Parmly, unsplashcom