En ung man har klättrat upp på en träställning och hänger upp och ner ovanför en studieplats.

Examensarbete under utbytesstudier

Sista terminen är här och det är dags för examensarbetet (C-uppsatsen). Samtidigt hamnar utbytesstudier mitt i allt. Hur går detta ihop när man ska skriva med en klasskompis och ha möten med sin handledargrupp i Sverige när man befinner sig andra sidan Atlanten 6 timmar bakåt i tiden?

Det enkla svaret: planering, flexibilitet och kommunikation

För mig var det viktigt att skriva c-uppsatsen om något som jag finner intressant men även en slags studie som praktiskt går att genomföra lättare i samband med utbytesstudier. Exempelvis hade en observationsstudie inte varit det lättaste att ta sig an från andra sidan Atlanten. Jag och min c-uppsats partner  (hädanefter CUP) valde att genomföra en enkätstudie som vi i skrivande stund håller på med för fullt.

Mina bästa tips för att klara c-uppsatsen under utbytesstudier

Förstående CUP:

Att ha en CUP som har förståelse för din situation och att det emellanåt kan bli tufft för dig att skriva C-uppsats samtidigt som du ska ordna allt med utbytet är guld. Jag kunde verkligen inte önska mig en bättre CUP (ni ser honom, Iñaki, på inläggets inledande bild)! Dels för att han har förståelse för min situation men även för att han drar ner mig på jorden när det blir mycket i huvudet och stressen kryper på. Iñaki, stort tack! Dessutom är det plus att vi (utan att veta om det sedan tidigare) kompletterar varandras styrkor och svagheter under c-uppsatsens skrivande, som yin och yang.

Kommunikation:

Tala tydligt om för din CUP när och hur du planerar att åka iväg på utbytesstudier. Kan ni dela upp arbetet eller kan ni ordna ett schema som håller över utbytesveckorna också? OBS! Detta ska fungera för er bägge! Var tydlig med att säga vad som funkar kontra inte funkar för er bägge och vad ni båda skulle behöva hjälp eller stöttning med. Detsamma gäller dialogen med din handledare och kursansvarig.

Planering:

Detta är viktigt i sig under en C-uppsats. När är deadlines satta? När är obligatoriska träffarna med handledningsgruppen? Är det någon dag jag eller min CUP jobbar eller har andra förhinder? Hur löser vi situationen? Ännu mer planering krävs om, som i mitt fall, att c-uppsatsen fortlöper under utbytesperioden. Är det någonting jag kan arbeta på i förhand som min CUP kan bygga vidare på? Det finns mycket att planera då det ska fungera både för dig och din CUP. Flexibel planering är nog i grunden största nyckeln till att lyckas enligt min erfarenhet jag besitter idag då en strikt planering bara skapar onödig stress. Det bästa vi har gjort med våran planering är att räkna med extra dagar till varje moment för att ha ett större spann att röra sig inom när saker och ting inte exakt går som man tänkt sig.

Stäm av:

Att skriva upp viktiga datum för saker jag behöver ordna med utbytet kontra c-uppsatsen gör det lättare för mig att överskådligt se när jag har mer tid och mindre tid att lägga ner på c-uppsatsen. Detta underlättar även att ha en bra dialog med min CUP för när jag är mer/mindre tillgänglig.

Överenskommelse:

Var överens med din CUP om vad som sker, hur det sker och när det sker. Det blir inte bara tufft för min del med c-uppsatsen på distans, det blir även tufft för min CUP som är kvar hemma i Sverige. Detta tycker jag går in lite i både kommunikation och planering.

Våga be om hjälp:

Var öppen med att tala om era farhågor för att tillsammans kunna stötta varandra på bästa sätt. Har du kört fast antingen i utbytet eller i c-uppsatsen, våga be om hjälp om personerna runtomkring. Inget är hugget i sten. Jag skulle säga att majoriteten av personerna runtomkring dig har förståelse för din situation så länge du berättar om din situation. Ett exempel är mina kommande obligatoriska möten med handledargruppen. Med tanke på att jag är på utbytesstudier under denna period blir det svårt att delta på zoom-möten som hamnar mitt i natten för mig eller samtidigt som jag utför patientarbete. Både kursansvarig och handledare vet om min och min CUP’s situation och är självklart förstående varav vi fått en individuell planering för att kunna delta i de moment som krävs i kursen.

Kaffebryggare finns på Campus:

I värsta fall om utbytesstudierna skulle krångla till det med c-uppsatsen i slutändan (som är en stor farhåga för mig), så finns det tid efter min hemkomst och innan examination att arbeta ikapp och ihop c-uppsatsen. Absolut kommer det krävas out of office tider men det går. I värsta (bästa) fall så blir det kaffebryggning på en ny nivå på Campus (kaffebryggare finns på ANA 23 i stora köket, Campus Flempan) och tangentbordsskrivning i full fart. Allt löser sig!

Utanför ANA 23, Campus Flemingsberg
Foto: Annmari Benedek

Har du några tips om att multitaska c-uppsats under utbytesstudier eller i andra situationer? Dela gärna med dig av det i kommentarerna!

Ta hand om dig, vi hörs!
/Annmari

Inledande foto: Iñaki tar en aktiv paus i c-uppsats skrivandet.
Foto av: Annmari Benedek

Reflektion över mitt utbyte i USA - Studera utomlands

[…] dig för att lyckas med ett bra examensarbete har jag delat med mig av i ett tidigare inlägg om examensarbete under utbytesstudier. Jag är väldigt tacksam över att tillsammans med min fantastiska C-uppsats partner Iñaki lyckas […]