Taha – Japan

Tja allihopa! Välkomna till min Japan-blogg  🎌

Jag ska nog börja med att presentera mig själv. Mitt namn är Taha Durukan och jag pluggar till läkare vid Karolinska Institutet. Jag går termin 11 (T11) vilket är sista terminen på det gamla 5,5-åriga läkarprogrammet. I november kommer jag att åka till Tokyo för ett kliniskt utbyte vid Keio University.

Lite mer om mig. Jag är 24 år gammal och är uppväxt i södra Stockholm. Förutom svenska och engelska pratar jag också turkiska och tyska och förstår lite arabiska. Jag gillar att träna, baka, umgås med familj- och vänner. Jag skulle definitivt säga att jag är mer av en introvert och har därför inte heller varit särskilt aktiv i Medicinska Föreningen (MF). Det här är första gången jag sökt ett utbyte och på bloggen kommer jag att dela med mig av mina erfarenheter (på gott och ont). Jag kommer att skriva om ansökningsprocessen, tiden innan utbytet, och självklart om mina upplevelser när jag väl är på plats. Är du själv intresserad av att åka på utbyte eller kanske bara nyfiken av hur det är att resa till Japan? Då har du hamnat rätt!

Utbyte under T11 – Om man inte vill missa grundkurser på KI

Om du är som mig, alltså vill åka på utbyte men vill gå grundkurserna här på KI kan jag rekommendera att åka under T11. Utbytet på T11 skiljer sig från utbyten tidigare terminer då man åker under perioden man har studentvalda kurser (SVK) och behöver alltså inte läsa en särskild kurs under utbytet. Det innebär att man får önska sig vilka placeringar man vill gå beroende på vad man själv tycker om och vad värduniversitetet har att erbjuda. Jag kommer att gå kliniska placeringar på diagnostisk radiologi, pediatri och anestesi.

Värt att nämnas är att utbytet på T11 har sina egna utmaningar då det föregås av IST-tentan, en tenta där man examineras på allt man lärt sig under hela utbildningen och som många läkarstudenter känner ångest inför 😣 Men mer om allt detta och ansökningsprocessen i senare inlägg!

Japan – The Land of the Rising Sun

Jag har alltid velat resa till Japan och för mig var det en självklarhet att söka till Tokyo även om själva ansökningsbeslutet var väldigt spontan. I Tokyo har KI INK-avtal med två universitet; Keio University och Tokyo University. I år kommer vi vara fyra studenter som åker, två till Keio University och två till Tokyo University. Jag tänker skriva ett inlägg som jämför dessa två längre fram.

Förhoppningsvis kommer jag även ha tid att resa runt i Tokyo och dess närområde och kommer dela med mig av mina erfarenheter här på bloggen och KIs instagramkonto under vår take-over.

Bild på en japansk taxi i Shinjuku, Tokyo. Foto: JLB1988, pixabay.com

Alla vi som bloggar denna termin är verkligen supertaggade att dela med oss av våra upplevelser och hoppas du är lika taggad att följa med på våra utbyten! Du kan följa Annmaris resa till Florida här, och Lovisas utbyte i Kanada här ✈️

Sayonara! 👋🗼🇯🇵

//Taha