17 mai!!

Hej på er!

Jag har haft fullt upp under de senaste veckorna med allt från tentor till svenskt besök till att fira den norska nationaldagen. I helgen hade jag min bror och två kompisar på besök här i Oslo för att fira 17 maj med oss som ägde rum i tisdags. Helgen intill 17 maj bestod av massor aktiviteter, men jag tänkte skriva om dom i kommande inlägg.

Norska nationaldagen

17 mai har varit något jag sett fram emot sedan jag fick mitt utbyte i Oslo. Norges nationaldag är en enda stor landsfest, och det kändes i luften redan på morgonen att hela landet var redo att fira efter två års uppehåll. Flaggor vippade i de norska fönstren och vajade från flaggstänger och bussar runt om i staden, och alla var finklädda i norska folkdräkter eller finkläder dagen i ära.

17 mai frukost

Vi började dagen med en frukost på skolan anordnad av studenter. På bussresan dit såg vi massor av norrmän i sina fina folkdräkter, eller ”bunad” som de kallar det. Folkdräkten varierar beroende på vart i landet den kommer ifrån, och det verkar som att många ärver en bunad av sin familj eller får det som gåva i konfirmationspresent. Deras folkdräkter är otroligt vackra och jag blev avundsjuk på Norges tradition till skillnad från avsaknaden av folkdräkter i Sverige.

Frukosten var väldigt lyckad! Skolan var pyntad med den norska flaggan och det bjöds på traditionell norsk frukost i samband med att vi sjöng norska sånger tillsammans.

Jag, Alice, Anna och Phi vid vårt bord. Foto: Jesper Ruda
Foto: Anonym
Fina Susanna i den här otroligt vackra folkdräkten. Jag tycker om att de är så olika beroende på vart i landet de kommer ifrån. Det är helt sjukt att dessa folkdräkter oftast kostar upp mot 50 tusen NOK… men det kan man förstå när man ser hur otroligt utsmyckade de är. Foto: Ida Dahlgren

Firandet vid operahuset

Frukosten slutade runt klockan 12, och då hade alla lite olika planer. Vissa åkte ner till Oslo city tillsammans med oss, och andra åkte hem till deras familj och vänner för att fortsätta fira dagen. Nere i staden firar man med det så kallade ”Barnetoget”, som är en parad där barn går längs med gatorna med nationaldagsfirarna som publik. Tyvärr hann vi inte se årets barnetog, för vi tog plats upp på bibliotekets takbar precis framför Operahuset. Vädret bjöd på en fantastisk sommardag med 22 grader och strålande sol, så vi njöt massor av den varma solen och glada stämningen.

Foto: Jesper Ruda

Grillning på kvällen

Vi satt där vid operan och njöt av dagen i några timmar, sedan åkte vi vidare hem till fransmännens takterass för att grilla middag. Efter ett tag blev det lite mer kallt och vi tog oss då vidare hem till vår vän Vidar där det hade skett en återförening av norrmännen som kommit tillbaka från deras firande med familj och vänner. På kvällen blev alla rätt trötta efter att ha hållit igång och firat konstant under hela dagen. Firandet blev fantastiskt och det var otroligt roligt att få fira dagen tillsammans med nära och kära här. Jag hoppas att Sverige börjar fira vår nationaldag lite mer och att vi också kan införa folkdräkter i vårt samhälle 😉

Jag hoppas att jag kommer tillbaka för fler 17 maj firanden framöver!

Bild från grillmiddagen uppe på fransmännens takterass. Foto: Elsa Burholt

Jesper agerade grillmästare uppe på takterassen. Fantastiskt mysigt att umgås på det här sättet och speciellt uppe på en så härlig takterass. Video: Elsa Burholt