5 saker att inte missa i Pavia

Under mina dryga sju veckor i Italien har vi passat på att besöka flera olika platser, men vi har även upptäckt en hel del i Pavia! I detta inlägg kommer jag att dela med mig utav några ”must-see:s” i denna lilla stad och några av mina smultronställen.

1. Häng vid Ponte Coperto

Ponte Coperto är en täckt bro över floden Ticino och en populär plats för folk att mötas vid. Det finns nämligen många ställen att hänga på då det finns flera gräsmattor vid bron. Från bron kan man gå medströms och motströms längs floden. Stigarna sträcker sig flera kilometer och man träffar ofta på motionärer längs vägen. Det är en härlig promenad och man kan njuta av fin natur.

Detta är dock inte originalbron då denna delvis förstördes under andra världskriget. Originalbron byggdes under 1350-talet och man kan se rester av den intill den nyare bron.

Ponte Coperto i Pavia. Foto: Ganna Vashchuk
En härlig promenad längs floden Ticino. Foto: Ganna Vashchuk

2. Strosa runt i slottsparken

En av mina favoritplatser i Pavia är parken intill Castello Visconteo. Under våren har det blommat upp jättefina träd, bland annat magnolia, och det blir väldigt vackert när eftermiddagssolen lyser upp parken. Första gången vi gick till slottet kunde man gå i vallgraven som sträcker sig runt hela slottet. Dessvärre har det blivit en byggarbetsplats under de senaste veckorna och det går inte längre att gå i vallgraven. Förhoppningsvis kommer de öppna upp den igen inom en snar framtid! Är man intresserad av Lombardiets och släkten Viscontis historia finns det också en möjlighet att gå in i slottet och besöka de olika utställningarna.

3. Besök universitet och Torri Medievali

Mitt i stan, ett stenkast från Pavias livligaste torg – Piazza Vittoria, ligger det gamla universitets byggnader. Det är öppet för allmänheten och där kan man gå runt bland fina innergårdar. Där finns bland annat statyer av Camillo Golgi och Alessandro Volta som var verksamma vid Università degli Studi di Pavia.

För er som råkar känna igen dessa efternamn och är lika nördiga som jag kan jag berätta att Golgi senorgan och Golgiapparaten är uppkallade efter den förstnämnda professorn, och enheten för elektrisk spänning – volt, är uppkallat efter den andra.

Strax intill universitet ligger torget Piazza Leonardo da Vinci. Där finns tre torn som reser sig ovanför torget. Liknande torn ligger utspridda över hela Pavia och var byggda av välbärgade familjer för att visa upp deras status och makt.

Utsikt över Torri Medievali och Piazza Leonardo da Vinci. Foto: Ganna Vashchuk

4. Beundra Duomo di Pavia

Trots sin lilla storlek har Pavia ett imponerande stort antal kyrkor! En kyrka som inte får missas är Duomo di Pavia, Pavias största kyrka. Till vänster om huvudingången finns rester av tornet Torre Civica. Tornet rasade år 1989 vilket ledde till att fyra personer miste livet och 15 skadades. Efter den tragiska händelsen stängde man under en tid ner det lutande tornet i Pisa då många var oroliga för att det tornet också riskerade att kollapsa.

Duomo di Pavia. Foto: Ganna Vashchuk
Resterna av Torre Civica som tragiskt nog kollapsade år 1989. Foto: Ganna Vashchuk

5. Njut av en aperitivo på Piazza Vittoria

Om man känner för att ta en paus efter rundvandringen är Piazza Vittoria en perfekt plats. Här kan man sätta sig och njuta av en aperitivo. ”Aperitivo” betyder ungefär ”aptitretare” och i norra Italien innebär det att man får en liten matbit när man beställer en drink. Det är ett härligt avslut i solen på eftermiddagen och bra start på kvällen!

Om tid finns: Promenera runt i staden, upptäck fina gränder och ät gelato

Pavia är en pittoreskt liten stad som har många gömda gator och gränder. Om man känner för att upptäcka lite mer av staden kan man utgå från Corso Cavour och Strada Nuova för att hitta fler mysiga gator och torg. Ett av dem är Piazza Lino som har ett fint övertäckt galleri – Cupola Arnaboldi, likt det som finns i Milano fast mycket mindre. Passa även på att ta en gelato på någon av alla glassbarer som finns runtom staden.