En helg i Oslo!

Bild på mig och Jesper utanför Operan. Bilden togs i fredags då det var 20 grader ute klockan 17:00 på kvällen. Fantastiskt! Foto: Maria Ruda

En fantastisk helg i Norges huvudstad, Oslo

Helgen har bjussat på ännu mer fint väder och vi har njutit av det till fullo. I fredags anlände Jespers föräldrar hit för att stanna på besök över helgen. Det är alltid väldigt roligt att få visa upp sin temporära hemstad för nära och kära för att ge en inblick i hur livet ser ut för oss just nu. Vi har spenderat största delen av helgen med sightseeing, och mycket mat på diverse restauranger. Trots att vi bott här i två månader känner jag faktiskt inte att jag sett hela staden än, vilket gör det både svårt och roligt när staden ska visas upp för svenska gäster. Vi hann iallafall plöja oss igenom nästan hela Oslo under helgen och jag blir mer och mer kär i den lilla huvudstaden desto mer tid jag spenderar här.

I fredags fick Jespers föräldrar se vår skola och sedan gick vi alla ut och åt middag på en restaurang nere vid Aker Brygge som heter Louise. Vi ville gärna ta en fördrink på någon av de många uteserveringarna vid bryggan, men det var omöjligt att få plats eftersom att det var så mycket folk ute. Ibland är det fortfarande ovant att befinna sig i så stora folkmassor efter att ha varit i en pandemi i två år, men det känns fantastiskt att livet återgått till det normala igen.

Bild från takbaren på Grand Hotel. Foto: Ida Dahlgren
Ett av mina favoritstråk är längs Akerselva som rinner förbi Grünerløkka, ett område nära Torshov där vi bor.
Foto: Ida Dahlgren

”It’s a good day to save teeth”

Efter en mysig middag satte vi oss på takbaren på Grand Hotel som har en fin utsikt mot Oslofjorden. Sedan mötte jag och Jesper upp våra kompisar i deras lägenhet för att sedan gå vidare till ett uteställe som vi inte varit på tidigare. Det är alltid kul att träffas för att gå ut och dansa, och det blev en väldigt trevlig kväll.

Lördag

Lördagen fortsatte med en hel del sightseeing runtom stan, och på kvällen visade vi upp vår fina lägenhet (som jag snart ska visa upp i bloggen haha). Efter lite snacks och bubbel på vår balkong tog vi oss ner mot Grünerløkka för att äta middag på Villa Paradiso. Grünerløkka har en liten annan vibe över sig än vad exempelvis Aker Brygge har. Det påminner mig mycket om Hornstull och Södermalm, där jag bor hemma i Stockholm. Det kanske är därför den delen av staden ligger mig lite extra varmt om hjärtat.

Efter en mycket trevlig middag bestående av goda pizzor och gott sällskap, begav vi oss tillbaka ner till Operahuset. Byggnaden och den stora massan marmor som operan pampigt vilar på lyses upp på kvällen, vilket jag tycker är fantastiskt fint.

Bild från i lördags ute på vår balkong. Foto: Jesper Ruda
Bild från taket av Operahuset. Foto: Jesper Ruda
Bild på hur det ser ut på insidan av Operan när den är upplyst på kvällen.
Foto: Ida Dahlgren

Söndagsplugg

Imorse åt vi en otroligt god frukost tillsammans med Maria och Stefan och sa hejdå till dom efter en väldigt trevlig helg tillsammans. Sedan satte vi oss på balkongen med Carro för att plugga vidare till pedodontitentan som vi kommer att skriva nu på onsdag. Pluggandet tangerades av lite glass och jordgubbar.