Introduktionsveckor som utbytesstudent

Alla tandläkar-ERASMUS studenter på Oslo universitet får två introduktionsveckor innan kliniken drar igång. I år är vi elva ERASMUS studenter på tandläkarprogrammet i Oslo från Dublin, Paris, Dresden, Barcelona och Stockholm. Vi har blivit ett härligt litet ERASMUS-gäng som verkligen funkar bra ihop och tycker om varandra, vilket gör utbytet ännu roligare. De första två veckorna har vi ERASMUS-studenter samma schema, men efter introduktionsdagarna är vi uppdelade i olika grupper som har klinik under olika tider.

Första skolveckan

Första dagen togs vi emot av Kjersti som är den internationella handläggaren här i Oslo. Hon höll föredrag tillsammans med ansvariga lärare och bjöd på fin lunch inne på skolan. Resterande dagar har vi haft introduktion av deras journalsystem och röntgen, som skiljer sig rejält från det vi är vana med från våra hemländer. I Oslo använder de nämligen journalsystemet Salud och fosforplattor som röntgen, vilket vi inte alls är vana med i Sverige. Det kändes rätt klurigt med alla dessa nya system, men som tur är har vi norska klinikpartners som kommer att kunna hjälpa oss när vi är på kliniken.

Preklinik på Oslo Universitet

Under vår första intro-vecka har vi även befunnit oss några dagar på preklin. Där har vi visat våra tandläkar-färdigheter på plasttänder, för att lärarna (instruktörerna) ska veta hur vi ligger till kliniskt. Vi har haft preklin i endodonti (rotfyllningar), karies och protetik (kronor och broar osv.) Preklin har varit riktigt mysigt. Vi har haft hela prekliniska kliniken för oss själva tillsammans med fantastisk instruktör och sköterskor. Vi har även fått oss en rundtur i skolans lokaler där vi stött på personal och studenter som gett oss ett otroligt varmt välkomnande.

Första intrycket av Oslos tandläkarhögskola

Än så länge har vi inte haft klinik med patienter själva, men vi har ändå lyckats få en mycket fin uppfattning av skolan. Prekliniken och tandläkarhögskolan är inte beläget på samma ställe, men båda är belägna mycket nära vårt hem. Vi är alla tre vana vid att behöva åka långt till Campus Flemingsberg i Stockholm, men här är allt mycket närmre. Det tar ungefär 20 minuter att gå och 10 minuter med buss, och vi börjar klockan 09:00 varje morgon. Rena lyxen!

Personal och studenter är väldigt välkomnande, öppna och sociala. Kliniken och preklin har även en mycket fin utsikt genom stora fönster som vätter ut mot Holmenkollen, vilket är väldigt trevligt.

Foto: Ida Dahlgren
Bild på mig och Jesper på Prekliniken.
Foto: Ida Dahlgren
Bild på ”Oscar” som vi kallar dockan vi övar att borra på