En belgisk våffla i vit servett på Bryssels gator

Bienvenue à Bruxelles

Hej allihopa!

Jag heter Vanessa och läser termin 9 på läkarprogrammet vid Karolinska Institutet. I höst har jag den fantastiska möjligheten att åka på ett tre månader långt utbyte i Bryssel. Under den här tiden kommer jag att göra kliniska rotationer inom neurokirurgi, psykiatri och öron-näsa-hals på ett av stadens sjukhus – Hôpital Erasme. Första placeringen blir neurokirurgi 😀

Foto av: Caroline Sandblom

Jag anlände till Bryssel för knappt en vecka sedan, men jag har redan hunnit testa flera belgiska matklassiker. Bland annat våfflor, choklad och pommes – och alla levde upp till mina höga förväntningar! Som den matälskare jag är ser jag verkligen fram emot att utforska ännu mer av det belgiska köket. Utöver den fantastiska maten har jag också fått en glimt av stadens EU-institutioner, butiker och vackra parker. Bryssel känns lovande, och jag ser fram emot att upptäcka ännu mer tillsammans med er!

En personlig ambition under min tid här är att förbättra min franska. Jag läste franska både på högstadiet och gymnasiet, men vill nu ta den till nästa nivå. Hittills har jag märkt att belgarna är väldigt förstående och gärna svarar på franska när man försöker – vilket känns väldigt uppmuntrande!

Här på bloggen kommer jag att dela med mig av mina upplevelser och insikter, både från sjukhusmiljön och livet i Bryssel. Jag hoppas att ni vill följa med på min resa och att mina inlägg kan inspirera er som funderar på att själva åka på utbyte i framtiden. Ni är mer än välkomna att ställa frågor eller komma med önskemål om inlägg!

Vi hörs snart igen!