Bild på blommor i solen

Så tar du hand om din mentala hälsa under utbytet 🌱

Det är inte konstigt att man behöver möta vissa utmaningar under sina utbytesstudier. Därför är det viktigt att du förbereder dig och har små rutiner som ger dig lite ro🍵.

Under mina förberedelser inför min vistelse i Paris har jag sett till att ha några rutiner som ger mig tröst och hjälper mig att ta hand om mitt psykiska välbefinnande💆🏻‍♀️.

Comfort Food

Mitt första tips är att ha med dig mat hemifrån eller varför inte laga lite tröstmat. Jag har till och med tagit med lite mat och snacks som påminner mig om mitt hem.

En bild på soppa och baguette
Ett exempel på Comfort Food är denna härliga pumpasoppa tillsammans med en baguette, Foto av: Sandra Koj

Personnalisera Ditt Utrymme

För det andra, se till att få ditt tillfälliga boende under utbytet att kännas personligt och mysigt🛋️. Ta med några souvenirer och bilder på vänner och familj. Ha några mysiga kuddar och en mysig filt. Även doftljus kan göra en stor skillnad 🕯️. Dessa är vanligtvis billiga och kan få ditt rum att kännas mer avslappnat, personligt och mysigt.

Bild på säng med grön filt och gröna örngott. Blommor, ljus och böcker på nattbordet bredvid
Här är ett exempel på hur du kan personalisera ditt tillfälliga boende. Foto av: Sandra Koj

Lugna Miljöer

Mitt tredje tips är att vara i lugna miljöer🌳. När saker och ting blir så överväldigande är det bra att ta en promenad i en park för att varva ner🏞️. Jag besöker även religiösa utrymmen som ger mig en känsla av frid.

en bild på blommor med en park i bakgrunden
Ett foto från en liten promenad nära mitt studentboende. Foto av: Sandra Koj

Egenvård

Mitt fjärde tips är egenvård🧖🏻‍♀️. Köp några blommor💐, sätt på bra musik🎶, köp några goda snacks🥨, tänd ett ljus🕯️, sätt på dig en ansiktsmask och titta på din favorit serie🎬. Ibland är detta bokstavligen allt du behöver för att varva ner.

en bild på röda rosor, jordgubbar, ljus och läsk
Jag kombierade dessa jordgubbar med härlig choklad, ansiktsmask och lugn musik. Foto av: Sandra Koj

Journaling

Femte tipset är att journalföra.✍️ Att skriva ner dina tankar och känslor hjälper dig att rensa ditt hjärta och sinne🗑️. Att sätta ord på hur du tänker eller känner kan hjälpa dig i överväldigande situationer.

Kontakt

Tips nr 6 är att prata med dina nära ☎️. Se till att uppdatera dina nära om din upplevelse och sök tröst och stöd från de. Våga vara öppen för dina nya vänner på ditt utbyte. Ibland kan en liten promenad och en fika göra en stor skillnad🌤️.

Stöd

Sist men inte minst är det möjligt att få stöd av studenthälsan även när du är utomlands📞. Ta kontakt med studenthälsan för att få det stödet du behöver. Värd universitet kan även ha deras egna studenthälsa som erbjuder psykologisk stöd på plats. Våga be om hjälp när du behöver det och var mån om din hälsa 🤗 .

Har du några andra sätt att ta hand om din mentala hälsa när du är utomlands?

À bientôt 🌻