Hur är det att plugga på Universiteit Leiden?

Hej alla! Hoppas allt är bra med er🤗 Nu är kurserna på g! Det första blocket är klart och gjort; det var väldigt hektiskt men tror det gick okej ändå. I detta inlägg tänker jag ge er en inblick i hur det är att plugga på Universiteit Leiden som utbytesstudent!

Grupparbete har påbörjats

Det verkar som att kursens stora del handlar om grupparbete och att hålla presentationer och eget seminarium förutom att delta i “typiska” föreläsningar. Vi formade grupper, 4-5 pers per grupp, för att sen förbereda oss inför vårt presentationstillfälle (sammanlagt 3 presentationer med lite rum emellan). Seminarium hålls alltså av studenter genom att bygga en presentationsstruktur som är kul och lärorik att hänga med, baserad på artiklar och böcker vi ska läsa för den veckan vi har seminarium. För andra studenter som inte presenterar gäller det aktivt deltagande. I princip spelas in vanliga föreläsningar, men seminarier och presentationstillfälle är obligatoriska. Får se hur det blir, låter ganska spännande eller hur!

Leids kwartiertje

Det finns akademisk kvart på Universiteit Leiden, vilket KI inte har som akademisk kultur. Med Leids kwartiertje menas alltså att klassen egentligen börjar 15 minuter efter tiden som står i schemat, i syfte att låta studenter komma till klassen i lugn och ro; kanske behöver man cykla dit eller vill hämta ett kaffe på väg till nästa klassen?

Universiteit Leiden har två campus till att börja med; den ena Campus Leiden och den andra Campus Den Haag. För de flesta av psykologstudenter kommer kurserna hållas i Campus Leiden. I Campus Leiden finns det institut för cultural anthropology, education and child studies, political science, psychology, science and technology studies. Den ligger nära LUMC (Leiden University Medical Center) och den närmaste tågstationen blir därmed Leiden Centraal.

Såhär ser ut vår campus på utsidan, Institute of Social and Behavioural Science!✨

Inga mikrougnar i campus…!?

Guys, mikroungar är typ en av de viktigaste saker i campus som jag önskar att vi hade. Studenter i Nederländerna verkar alltid ta med sig kalla mat som enkla mackor och sallader så för mig som gillar att ta med mig ris för lunch… RIP lol. Jag kör också mackor som dem så får risen vänta hemma för kommande måltid. Lite tragiskt för mig då, haha.

Hur många studenter i klassen?

Det finns egentligen mer än 200 studenter registrerade per kurs. Däremot kommer alla studenter inte till föreläsningar (bara obligatoriska tillfälle) så de som är på plats är typ 30-80 studenter beroende på kursen. Man får se samtliga studenter för respektive kurs på tentadagen helt enkelt…!

Hur många internationella/EU-studenter finns det i klassen?

Internationella studenter finns rätt många, min känsla säger kanske nära hälften av föreläsningsklassen och 99% i min seminariegrupp som består av typ 15 personer. Min intryck är att det är många som kommer från Tyskland, Turkiet, Bulgarien, Polen, Tjeckien samt delvis Indien, och Indonesien. Dock när det kommer till Erasmus-utbytesstudenter finns det bara 5 personer per kurs har jag för mig. Det är också svårt att hitta andra utbytesstudenter. Men ska försöka hitta fler vänner nu framöver!✨

Plugga i bibblan

Universiteit Leiden har många universitetsbibliotek, och jag har hittills kunnat utforska två av dem. Ska visa hur de ser ut!

Law library som ligger lite längre bort från Leiden Centraal. Dock absolut gångavstånd!

“Night-out” med nya vänner och det lilla kulturchocken

Så jag blev inbjuden till en kväll med nya vänner från samma campus för att hänga och äta ramen tillsammans. Ramen var gott och vi haft en fin tid för att lära känna varandra lite mer!

Två grejer som var en surprise för mig var förresten:

1. Att åldersspannet är mycket litet och att de flesta är mycket yngre än mig. Väldigt många nollor! Efter jag frågade runt lite så tog jag reda på att de flesta började alltså universitet direkt efter gymnasiet och det var enbart ett par personer som tog sitt sabatsår innan de började universitetsstudierna. Kanske inte lika vanligt att ta ett par sabatsår här. Detta verkar gälla både nederländare och andra internationella studenter, vilket var överaskande.
  2. Att alla försöker nå en på nederlänska först även om man är nyborjare i språket, och de byter inte till engelska bara för att man talar dålig “nederlands”. Initiativet ligger alltid i handen av personen som började samtalet; byter denne till engelska så byter de också direkt. Men försöker man “öva sin nederlands” så kommer de följa med; tyckte det var kul. Nu kan jag beställa en cappucino bara mednederlänska och det går bara bra! Det glädjer mig😊

Okej, det var allt för den här gången.

Btw! Den 28 april kommer jag köra en take-over på vår KI-Instagram! Jag tänker visa er hur en dag kan se ut som utbytesstudent i Nederländerna så missa inte! Vi ses snart då!🖐🏼

Doooi!