Hur mycket kostar det att bo i Barcelona ?

Att studera utomlands kan vara en av de mest minnesvärda och berikande upplevelserna du kan ha under din studietid. En av de mest populära städerna för utbytesstudenter är Barcelona, en stad full av liv, kultur och nöjen. Men precis som med alla städer kan det vara svårt att veta hur mycket det kommer att kosta att bo där. I det här inlägget kommer jag försöka vad du kan förvänta dig när det gäller levnadskostnader som utbytesstudent i Barcelona. Stay TUNED! 🙂

Boende

Boende är oftast den största utgiften för studenter, oavsett om du bor i Barcelona eller någon annanstans. Men det finns flera alternativ för utbytesstudenter att överväga. Många skolor erbjuder boende i studentlägenheter eller studentrum på campus. Kostnaderna för dessa boendealternativ varierar beroende på plats och standard, men de kan vanligtvis förväntas ligga mellan 300-500 euro per månad. Om du vill bo på egen hand eller dela lägenhet med andra studenter kan hyrorna vara högre. Det är inte ovanligt att betala mellan 500-700 euro per månad för enkelrum i en lägenhet i stadskärnan.

Mat

Matkostnader kan variera beroende på dina vanor och preferenser, men maten i Barcelona är i allmänhet ganska prisvärd. Om du vill laga din egen mat kan du förvänta dig att betala mellan 150-250 euro per månad för matvaror, beroende på din diet och inköpsvanor. Att äta ute i Barcelona kan vara billigt eller dyrt beroende på var du går. Ett måltid på en budgetrestaurang kan kosta så lite som 10 euro medan en finare middag på en fancy restaurang kan kosta runt 50 euro eller mer.

Transport

Barcelona har en utmärkt kollektivtrafik som består av tunnelbana, bussar och spårvagnar. Enkelbiljetter kostar ungefär 2,40 euro, men om du planerar att använda kollektivtrafiken ofta kan du spara pengar genom att köpa en månadskort som kostar runt 40 euro. Om du vill resa runt i Spanien eller Europa kan du också ta tåget eller flyget, men de kostnaderna kan variera mycket beroende på säsong och avstånd.

Nöjen

Som utbytesstudent vill du förmodligen upptäcka allt som Barcelona har att erbjuda när det gäller nöjen. Det finns många gratis saker att göra, som att besöka stadens många parker, stränder och museer. Men om du vill gå ut på kaféer, barer eller klubbar kan det kosta lite mer. En drink på en bar kostar vanligtvis mellan 5-10 euro medan inträde på en klubb kan kosta runt 15-20 euro.