Homebirth, birth center and obstetric unit

Birth center

Mina utbytesstudier här i London består främst i att skriva min magisteruppsats inom barnmorskeprogrammet men som jag redan utlovat så ska jag även dela med mig av de spännande studiebesöken som universitet ordat åt mig. Så först ut: birth center. Vad är då detta?

Förlossningsvård i Storbritannien

Under den föräldrautbildning som jag fick möjlighet att delta i har jag fått berättat för mig att i Storbritannien erbjuds tre sätt att föda barn, hemfödsel, birth center eller på en obstretrisk avdelning ( som förlossningsavdelning i Sverige). Hemfödslar erbjuds av barnmorskor som ofta samarbetar i team. Fortlöper allt normalt görs inget besök till någon förlossningsklinik utan barnmorskan hanterat helt självständigt graviditet, förlossning och tiden efter förlossningen i den gravidas eget hem. Birth center ligger ofta på eller i närheten av en obstretrisk förlossningsavdelning på ett sjukhus. Dessa enheter är även de helt barnmorskeledda. Sedan finns det även de obstetriska avdelningarna som är som de som vi i Sverige i vanligt ofta kallar för förlossningen. Alla gravida erbjuds inte alla alternativ, en bedömning görs utifrån riskfaktorer och exempelvis om du är förstföderska eller omföderska. Men om du haft en normal graviditet, är frisk, omföderska och förlossningen förväntas fortlöpa normalt så kan du ofta få möjlighet att välja någon av dessa tre. En omföderska är generellt en liten säkerhet att förlossningen kommer förlöpa normalt då kroppen redan ”gjort” detta en gång och det kan vara lite lättare att förutspå vad som kan hända under en graviditet och förlossning. Om något under förlossningsförloppet skulle avvika så är den födande välkommen in till en obstretrisk förlossningsklinik, oavsett vilket val som gjorts tidigare, där läkare finns på plats och även mer teknisk utrustning och övervakning.

Birth center

Jag fick möjligheten att göra ett tre dagar långt studiebesök till Homerton hospital birth center. Ett birth center i Storbritannien är som jag redan skrivit en avdelning som är helt lett av barnmorskor. Barnmorskorna tar emot, stöttar kvinnorna i förlossningsarbetet, genomför alla kontroller på mor och barn efter förlossning och skriver hem den nya familjen sålänge allt förlöper normalt. På birth center (iallafall på Homerton hospital) erbjuds nästan all form av smärtlindring förutom epiduralbedövning (ryggbedövning) då behöver den födande flyttas till en obstretrisk förlossningsavdelning. Efter hemgång görs hembesök vid minst tre tillfällen av barnmorskor från enheten eller från hemteamet för att fortsätta stötta den nya familjen i hemmet.

Vad händer på birth center?

På birth center på Homerton hospital finns även en barnmorska som har funktionen som koordinator men också en seniorroll att ge råd och stöd till nyare barnmorskekollegor. När den gravida ringer till det birth centeret görs en första bedömning per telefon om det är dags att komma in. Om det bedöms att förlossningen kommit igång välkomnas den gravida till birth center för en bedömning. Om den gravida bedöms vara i förlossningsarbete får hen och ev. anhörig stanna kvar. Annars åka hem och invänta att förlossningen kommer igång. Birth center på Homerton hospital ligger vägg i vägg med den obstretriska förslossningsavdelningen bokstavligen typ 10 sekunder. Hit välkomnas friska gravida med normal graviditet som önskar föda på ett sjukhus med närheten till en obstretisk avdelning men ändå önskar lugnet i en hemlik miljö.

Mina upplevelser av birth center: oljor

Min första kommenterar om någon frågar mig om vad jag tyckte om mitt studiebesök till birth center är wow. När jag kom in på avdelningen var belysningen dämpad, inga ljud från plingade maskiner eller varnande lampor utan en lugn bakgrundsmusik och en svag doft av något som luktade som lavendel. Fick senare reda på att en typ av lavendelolja använts i ett av rummen för en lugnade effekt på en stressad födande.

Rummen på birth center

Rummen på birth center hade alla en dubbelsäng där den födande/paret tillsammans kunde vila och sova en stund om de så önskade, ett badkar i varje rum om den födande önskade bada, ett tebord (vi är ju i Storbritannien liksom:)) och dämpad belysning med elektriska värmeljus som gav ett svagt sken.

Barnbord på birth center

I varje rum fanns även ett utfällbart barnbord för att det inte skulle behöva stå synligt om det inte behövdes. För er som inte vet vad ett barnbord är så används det om ett nyfött är i behov av stöd direkt efter förlossningen oftast i en akut situation. Här finns utrustning för att kunna genomföra livsavgörande vård för ett nyfött barn. Detta är såklart något som är fascinerande för en gammal neonatalsjuksköterska som mig då jag inte sett detta tidigare.

Vad fick jag göra?

Jag fick träffa många nyfödda bebisar och familjer och jag fick möjlighet att vara med under en pågående förlossning, tyvärr fick jag inte välkomna någon bebis. Varje förlossning är unik och blir ihågkommen men för mig kommer denna förlossning vara extra speciell då jag dels var i Storbritannien och på ett birth center. Sista bilden som jag bjuder är på tevattenmaskinen som fanns i nästan alla kök på birth center och personalrum. Här finns tillgång till kokhett vatten dygnet runt för att snabbt kunna göra dig en kopp te:)

Ha det toppen till nästa gång! / Emma