Varför utbyte? Varför Nederländerna?

Utbytestermin på psykologprogrammet

Förutom chansen att göra sin psykologpraktik utomlands under T8 så finns det en möjlighet att läsa kurser utomlands och detta är under den valbara perioden i T6 under hela psykologutbildningen på Karolinska Institutet. Det är då under den här perioden jag åker till Leiden, Nederländerna.

Utbyte på T6

En 4,5 hp-kurs i Arbets- och organisationspsykologi 2 (ArbOrg 2) ska läsas innan utbytet. Utbytesstudenter fick läsa ArbOrg 2 parallellt med den föregående kursen i Arbets- och organisationspsykologi 1 (ArbOrg 1). Detta innebär att det praktiska momentet i ArbOrg 2 (där man går ut till en organisation, intervjua/observera verksamheten och genomföra presentationer) och hemtentan i ArbOrg 1 sker samtidigt. Sen finns det ju mycket med pappersgrejer som skulle klargöras. Man blir väldigt uttråkad under denna period men det gäller att andas djupt och ta en sak i taget, en dag i taget😌 Mer om detta och ansökningsprocessen kommer i kommande inlägg.

OBM i Praktiken är kursboken för ArbOrg 2.
Psykosocial arbetsmiljö är kursboken för ArbOrg 1.
Prep inför hemtentan i kursen ArbOrg 1.
Varför utbyte?

Ett utbyte har alltid varit något som känns givande, utmanande och lärdomsrikt. Jag har tidigare bott i olika länder men då var det alltid tillsammans med min familj. På grund av detta ville jag sträcka ut min trygghetszon och prova gå ut ur världen själv. Utbytestillfället vore en perfekt chans för mig. Att hitta min plats på nytt där mina tidigare erfarenheter möter nya människor, miljöer, erfarenheter och kulturer. Därför redan vid termin 1 på psykologprogrammet började jag kika vilka partneruniversitet finns och reseberättelser i arkivet. Över tid kändes det rätt att jag väljer det här alternativet; att åka på utbyte.

Varför Nederländerna? 🇳🇱

Först vill jag notera att det inte finns hur många partneruniversitet som helst att välja emellan. Av den anledning ville jag försäkra mig att kunna få åka till stället jag verkligen ville åka. Men för mig märkte jag tidigt att det var nästan en självklarhet att jag skulle till Nederländerna. Även om man får söka max 6 olika ställe i sin nomineringsansökan sökte jag faktiskt bara ett, och det var Universiteit Leiden i Nederländerna!

Sedan sista gången jag var i Nederländerna har jag tyvärr inte haft möjlighet att sätta in min fot i landet igen och tänkte därmed direkt efter jag har kollat igenom universitetets kurskatalog för Exchange Psychology i Prospectus att jag verkligen skulle dit!

Skärmdump: Prospectus (kurskatalogen) för utbytesstudier i psykologi.

Universiteit Leiden har jättemånga intressanta kurser som KI:s psykologprogram inte erbjuder. Dessutom visste jag sedan tidigare att Universiteit Leiden är känt för sina medicinska forskningar (de har Leids Universitair Medisch Centrum (LUMC) vilket är ett medicinskt sjukhus och forskningsställe) och att de också har bra samarbete med Japan där den japanska kulturen presenteras på många sätt. Jag tyckte det är en superbra kombo! Kurserna jag tar i Leiden lutar mer åt psykologi inom medicin förutom en kurs; Economic and Consumer Psychology, Pharmacological and Biological Approaches to Clinical and Health Psychology, samt Health and Medical Psychology.

Btw, visste du att också finns fyra andra grymma studenter blogga i sitt respektive land på StuderaUtomlands-bloggen? De fantastiska bloggarna är Özer i Spanien, Emma i Storbritannien, Denisa i Nya Zeeland, och Zoë i Australien✈️

Vi alla är taggade för att dela med oss våra erfarenheter från olika ställe i hela världen och hoppas att du vill hänga med oss!

Doeidoei!👋🏼

// Amadea