Acceptans: Flygförsening följt av solsken

Flygförsening

Min resa hit till London började men flygförsening. Lite smått nervös och spänd inför vad som komma skall fick jag vänta tre timmar på Arlanda flygplats för att sedan sitta en timme i planet väntandes på att få starta. Dåligt väder på Heathrow flygplats var anledningen. Själva förseningen i sig var inget större problem för mig. Jag kopplade in mina hörlurar, fortsatte skriva på projektplanen för magisteruppsatsen som skulle lämnas in några dagar efteråt och kunde lätt koppla av i en av de sköna fåtöljerna. Orosmomentet låg i att jag bokat ett sent eftermiddags flyg och insåg att jag skulle komma fram ganska sent till London och att jag bokat ett hostel som låg ganska långt ifrån flygplatsen. Hur skulle jag ta mig dit? Vilken tid skulle jag komma fram?

Väl framme i London

Allting gick bra, förutom en något dyr taxi som fick ersätta den planerade kommunala resvägen som jag planerat för, ett litet inre utbrott när kön till hissen ringlade sig lång för att ens komma till taxiplattformen och ett blodsockerfall då jag glömt äta på länge. Fick höra av mig till mitt hostel och meddela sen incheckning som de hjälpte mig med. Kom dit tog en dusch och somnade som en stock i min våningssäng i mitt nine bed female dorm (sovsal med 9 bäddar).

Solsken

Dagen efter vaknade jag till solsken. Underbart. Till och med så att solen värme i januari i London!!! Jag gick ut och mötte solen. Helt underbart. Tog en promenad till universitetet och kände verkligen att här, här vill jag vara. Livet känns underbart.

Acceptans

London är mitt andra studentutbyte. Jag har tidigare varit i Hongkong och gjort praktik under grundutbildningen till sjuksköterska. Under både mitt utbyte i Hongkong och i London liksom när jag rest för övrigt så har jag en lärdom som för mig varit viktigare än något annat: acceptans. Att acceptera att saker inte blir som man tänkt sig och hitta lösningen är det som hjälp mig allra mest. Ibland blir saker dåligt, förutom flygförseningen har jag även lyckats få en matförgiftning under min tid i London och jag fick fel info om vilken sal jag skulle vara i på min första lektion på universitet så fick springa till en annan sal när lektionen redan startat. MEN ibland blir de riktigt bra också. En mugg med Stockholmsmotiv, ett kort samtal över en kopp kaffe i hostelköket med en kringresande lärare, en fantastisk solig morgon i London kan vända en ganska trött resande till en glad och positiv person. Ibland blir till och med det som du innan inte trodde skulle hända något av det bästa.

Acceptans och flexibilitet

Ett av mina bästa minnen hittills i London var när jag och min vän Kristina som var här på besök droppade in spontant på ett sushiställe efter en alldeles för avancerade yogaklass (inte för henne men för mig) och åt en av de bästa sushi jag någonsin ätit och då jag har ändå backpackat i Japan. Eller när jag och några vänner gick en solig lördagsmorgon i Hyde park och plötsligt rider alla hästarna från vaktavlösningen vid Buckingham Palace förbi, så kul för en hästtokig person som jag. Sen är det ju många saker man kan planera som såklart blir riktigt bra med som de vänner och sambo som kommer och hälsar på. Så för dig som funderar att åka på utbyte. Kan vara bra att planera så mycket det går men mitt tips, ta med dig en stor portion med acceptans och flexibilitet så kommer allt bli bra.

Varma hälsningar,

Emma