Shark fontänen på NSU campus.

Studierna närmar sig sitt slut

3 dagar kvar på praktiken och 54 dagar kvar till examen. Tiden har gått så himla fort under mina utbytesperiod! Det är blandade känslor över att mina utbytesstudier snart är över. Men hur känns det egentligen att utbytesstudierna snart är slut? Var det värt att åka?

Om du läst mina tidigare inlägg så vet du om att jag inte har åkt på en räkmacka direkt för att komma fram hela vägen hit. Det var otroligt tufft i början när jag åkte på smällen maximal otur och jag ifrågasatte om jag kommer orka klara av hela utbytesperioden. Men gjort är gjort, hänt har hänt. Jag blickade framåt och gjorde det bästa av situationen och tog vara på ALL min tid här, både på praktiken och på min lediga tid.

NSU campus. Foto: Annmari Benedek

Praktiken har varit väldigt annorlunda på många sätt men även bekant på många sätt. Mina topp 5 skillnaderna jag upplevt är:

1. Tillämpning av passiva fysioterapeutiska interventioner som inte är vanliga i svensk klinik. Dvs. behandlingsdelar där patienten inte är aktiv utan vi fysioterapeuter gör någonting åt dem. Det positiva med detta är att medan en patient sitter uppkopplad på en modalitet kan man börja arbeta med nästa patient.
  2. Många studenter. Det har varit jag och 4 amerikanska studenter. Det har varit otroligt kul och lärorikt att vara med dem men samtidigt har vi vissa dagar känt oss rastlösa då vi upplevt att vi haft för få patienter.
  3. Bedside manner, dvs. ens attityd och uppförande i närvaro av en patient. Detta är något jag upplevt skiljer sig mycket mellan Sverige och USA. Kort sagt är min erfarenhet att i Sverige ska det många gånger vara mer snabba puckar, effektivisera tiden, träffa så många patienter som möjligt och inte ha en allt för vänskaplig jargong med patienten. I USA tar man sin tid med patienterna, ger dem fler passiva behandlingar och framförallt har en mer vänskaplig jargong med patienterna. Jag har tyckt detta är intressant då ens professionella roll är viktig att poängtera i bägge länderna men i USA har jag upplevt att det är mer acceptabelt att även vara sig själv, ha kul och skratta med patienterna. Bedside manner är dessutom mitt ämne jag forskat runt i inför en presentation jag ska ha imorgon på kliniken för handledarna och de andra studenterna, en s.k. in-service.
  4. Patienterna är lyckligare. Detta är någon jag funderat över om det är för pga. den amerikanska bedside manner, men även pga. amerikaner i sig. Hur som så tycker jag att det har varit helt underbart att träffa alla mina patienter och det är många som jag kommer sakna väldigt mycket.
  5. Bakverk. Som tradition så brukar patienterna på denna klinik överösa oss fysioterapeutstudenter och handledare med sötsaker. Jag överdriver inte när jag säger att vi dagligen får nya sötsaker som tack från olika patienter och många gånger är halva lunchbordet fullt. Men jag måste även säga att bakverken här är helt otroliga!

Hur har min tid utanför kliniken varit då? Imorse när jag videosamtalade med mina föräldrar pratade dem om hur mycket jag hunnit göra. Jag kan inget annat än att hålla med. En del upplevelser har kostat och andra har varit gratis eller bara kostat några dollar (parkering). Det har varit värt varenda cent allt som jag gjort. Jag är så tacksam att trots låg energinivå vissa dagar, tagit vara på dagen och anpassat någon aktivitet eller upplevelse efter väder och energinivå. Min bucketlist var till stor hjälp för att distrahera mig från hemlängtan men även för att verkligen ta vara på min tid i Florida. Mitt bästa tips till dig är att göra detsamma. Tiden går så otroligt fort när man är på kliniken så långa dagar och lär sig massor och har så kul med alla som är där. Se till att SE OCH UPPLEV så mycket du bara kan. Helt plötsligt sitter du också och tittar ut genom fönstret som mig och inser att det bara är 3 dagar kvar av ditt fantastiska utbyte.

På cykeltur i Shark Valley, Everglades. Foto: Annmari Benedek

Det känns lite sorgligt att min sista VFU vecka börjar imorgon men samtidigt känns det väldigt skönt. Jag är rätt slut av alla nya intryck både på klinik och på fritiden. Min sista vecka har jag min presentation som jag nämnde ovan, jag ska ha min slutbedömning med handledaren och min kontaktperson på NSU ska skriva på mitt learning agreement så att jag kan tillgodoräkna mitt utbyte till kursen som mina klasskamrater går.

Imorgon landar dessutom min sambo äntligen i Sunshine state och det ska bli så himla underbart att få ha en semester tillsammans här innan detta otroliga äventyr är helt slut.

Om du vill följa med mig en heldag här i USA så kan du göra det på tisdag då jag har en instagram takeover på ki_studenter.

Ta hand om dig, vi hörs!
/Annmari

Inledande foto: Shark fountain på NSU Campus.
Foto av: Annmari Benedek

Bye Bye USA - Studera utomlands

[…] dag innan jag avslutade min praktik fick jag hålla min in-service om bedside manner, dvs. min muntliga presentation på kliniken om ett fysioterapeutiskt ämne. Jag var så himla […]