McGill Universitet

Innan jag började på praktiken via McGill Universitet kände jag mig så nervös då jag inte kände någon och inte visste hur upplevelsen skulle bli. Något som hjälpte otroligt mycket var att jag blev ihopkopplad med en annan student som också skulle ha praktik på samma avdelning som jag. Det kändes väldigt skönt då vi kunde hitta en gemenskap känna trygghet och hjälpa varandra navigera på den nya arbetsplatsen. Studenten jag fick kontakt med var en tjej som hette Effie och hade ursprung från Grekland. Hon studerade till Arbetsterapeut och gick sin sista termin på skolan och efter praktik perioden skulle ta examen.

En av studerande byggnader

Studentmarknad på Campuset

Som utbytesstudent på Arbetsterapeutprogrammet mellan Karolinska Institutet och McGill Universitet får man inte göra utbyte på själva universitetet så man får alltså inte tillgång till skolans bibliotek m.m. utan får bara vara på själva praktikplatsen. Skolan ordnade dock ändå så att Effie kunde få en visa mig universitetet där hon har pluggat i 4 år. Det var otroligt stort och vackert med mycket historik som ni ser i bilderna!

Under tiden jag var på praktiken hade skolan även ordnat en introduktions event för alla internationella studenter. Effie tog med mig på evenemanget där det fanns allt från information om olika organisationer, skolan, hur man söker jobb m.m., men även live musik, småplock och underhållning. I slutet av kvällen kom även olika diplomater för att prata med oss studenter vilket var mycket uppskattat. Vi hade jättekul och jag fick träffa studenter från hela världen, till och med några från Lunds Universitet vilket kändes extra kul! Det var väldigt givande och jag tror om jag hade mer tid i Montreal hade jag nog träffat vänner för livet!

McGill Universitet har mycket att erbjuda. Om man går en utbildning där man får chansen att faktiskt studera på universitetet tror jag att man skulle få ett mycket stort utbyte och stöd därifrån men annars sök praktik, ni kommer inte ångra er!