Foto över lägenheter vid stranden i Florida till vänster och havet bredvid till höger.

Att hitta boende

Så vitt jag vet behöver man vid de flesta utbytesstudierna ordna boende själv. Så var det i mitt fall. Alternativen är oändliga och till en början kan det kännas överväldigande. I detta inlägg kommer mina tips på vad jag tänkte på och hur jag gick till väga för att hitta det perfekta boendet för mig.

Område

Detta tyckte jag var svårt. Vilka områden är bättre och sämre? Mer och mindre trygga? Avstånd till campus och till kliniken? Avstånd till havet? Jag tog mig hjälp av gruppsidor på sociala medier där svenskar som bor i Miami, Fort Lauderdale och omnejd skrev emellanåt om hur det var att bo i olika områden. Jag har även haft turen att dubbelkolla områden med en amerikansk vän som har rätt bra koll på Fort Lauderdale. Förutom att ta hjälp av grupper på sociala medier och kontakter så är det ju väldigt bra att stämma av med din kontaktperson på värdsuniversitetet om det finns specifika områden du bör undvika att bo på etc. För mig var det viktigt att jag skulle bo inom rimligt avstånd från VFU-kliniken men även inte allt långt bort från havet då jag ÄLSKAR att vara nära havet. Ett hett tips är att när du hittat ett område där du vill bo, kolla resväg på valfri kart-app under rusningstid (tidzon i utbyteslandet, lätt att glömma) från boendet till kliniken. Då vet du hur lång tid det kan ta som längst till och från kliniken. Detta är något jag är väldigt tacksam för att jag kom på att kolla på då bil är det sättet jag kommer ta mig runt på i USA. En fågel viskade i örat på mig att kollektivtrafik är i princip uteslutet och det är biltrafik som gäller…

Boendeform

Vara inneboende eller ha ett eget boende, det är frågan. Bägge boendeformer har självklart sina för- och nackdelar. Det jag ser som fördel med inneboende är att sänka boendekostnaden, nackdel att jag vill kunna komma och gå som jag vill utan att störa eller bli störd. Det jag ser som en fördel med eget boende är just att jag kan komma och gå som jag vill. Med det menar jag mer att jag inte behöver tippa på tårna när jag ska upp och iväg tidigt på morgonen till kliniken eller kan bara få en helt lugn stund hemma när jag behöver det. Nackdelen är att det blir en större utgift. Detta kan se annorlunda ut för dig då du har dina krav och din budget att tänka på. Dessutom kanske du åker med en eller flera andra studenter och då kommer det för- och nackdelar med att boka tillsammans också. En möjlig fördel jag tänker mig är att man kan halvera boendekostnaderna och en möjlig nackdel skulle kunna vara att man blir oense om hur man ska bo.

Foto: Alexander Mils, unsplash.com

Krav

Se till att du har ordentliga krav på ditt boende. Vad är det absolut viktigaste för dig att ett boende ska ha. För mig var kraven: rimligt avstånd till kliniken, pålitlig och trygg värd, tryggt boende, eget boende, utrustat kök inkl. kaffebryggare, tillgång till tvättmaskin, luftkonditionering, parkeringsplats och wifi.

Bekvämligheter

Hit tycker jag personligen att du kan räkna till dina ”inte så viktiga krav”. Det du verkligen vill ha men skulle kunna leva utan om du var tvungen. Mina bekvämligheter jag skrev upp på min check-lista var: nära havet (älskar havet), skrivbord (optimal studieplats för mig) och pool (tropiskt värme är inget jag klarar av utan att kunna svalka mig).

Priser

Beroende på vad du väljer för område och boendeform samt har för krav på boendet så varierar självklart priserna. Åker du dessutom ensam blir det en stor utgift i utbytes-budgeten. Jag hittade allt från ett litet rum med en säng för ca 20.000 kronor för hela utbytesperioden upp till 60.000kr och mer för en lyxig lägenhet i området Hollywood precis vid stranden. Mitt boende landade på ca. 900kr/natt. Sedan beror priset återigen på om du bokar ett boende själv eller med en eller flera andra studenter.

Foto: Jorge Vasconez, unsplash.com

Bokning

Det finns flertal företag och privatpersoner som du kan boka boende via. Dem hittas bl.a. via hemsidor och sociala medier. Vart du än bestämmer dig att boka ifrån, se till att det är ett tillförlitligt företag/privatperson du hyr av! Jag använde mig av airbnb vid min bokning. Ett tips är att ha ett ändring/-ombokningsbart boende ifall du skulle råka ut för samma sak som mig att utbytesperioden kan komma behövas att ändras.

Mitt bästa tips

Stressa inte med att hitta ett boende snabbt. Behövs ett boende hittas snabbt pga. visumet så ordna ett boende för de första dagarna som du kan uppge i samband med visumansökningen. Ta god tid på dig att hitta ett boende som passar dig för resterande tid. Du kommer trots allt bo utomlands under en viss period och detta kommer att vara ditt hem under den perioden. Platsen där du ska kunna återhämta energi från alla intryck, all patientarbete och alla äventyr du hittar på. Jag började kolla runt redan vid ansökningen till KI bara för att kunna sålla bland boenden och områden och på så sätt spara tid vid boendejakten ifall det skulle bli så att jag åkte iväg. Det handlade om kortare stunder lite då och då, t.ex. i väntan på pendeln.

Dela gärna med er av tips på hur man söker boende under utlandsstudier.
Stort lycka till med jakten på boende inför ditt utbyte!

Ta hand om dig, vi hörs!
/Annmari

Inledande foto: Antonio Cuellar, unsplash.com