Lovisa – Montréal, Kanada

Hej från Kanada! Jag heter Lovisa Sandström (hon/hen) och pluggar till Arbetsterapeut vid Karolinska Institutet. Jag har nu påbörjat termin 5 och min sista år på programmet. Det känns väldigt spännande att börja mitt sista praktik utomlands och är just nu i Montrèal, Kanada genom McGill Universitet för att utföra det. Vanligtvis så sker praktiken under 5 veckor men i Kanada är det 8 veckor som gäller!

Om mig

Jag är 27, en Third Culture Kid, född i Hong Kong med föräldrar från Sverige och Hong Kong men då jag var 5 månader så flyttades mina föräldrar till Alberta, Kanada för att arbeta med ursprungsbefolkning. Det finns många ställe där jag känner mig som hemma i världen. Jag har aldrig bott på Kanadas öst kust och just som Sverige har alla delar i Kanada olika kulturer att uppleva! Mina största intresse går ut på att uppleva konst och kultur, jag har även hela mitt liv hållit på med musik båda som musiker och producent vilket är en av anledningen jag flyttade till Stockholm. Om jag behöver varva ner hittar du mig oftast i köket då jag älskar att baka och laga mat. Men mer om mig kommer du få veta under min tid här i Montréal!

Ni kanska undrar varför jag har valt att plugga till arbetsterapeut och åker på utbyte till Montreal, Kanada??

Arbetsterapi?

Nu i mitt sista år har jag så många anledningar till att vela plugga till Arbetsterapeut och på tidigare praktikplaceringar har jag fått äran att bli inspirerade av många otroliga Arbetsterapeuter men resan började innan! Jag letade efter en karriär som många av mina klasskamrater där jag kunde hjälpa människor. Jag tycker att det är otroligt att hjälpa människor att göra meningsfulla aktiviteter och att hitta en balans i livet. Under hela mitt liv har jag rest och upplevt många olika kulturer och jag tror starkt på att dessa upplevelser i livet kommer att göra mig till en bättre arbetsterapeut. Allt vi upplever hjälper oss att relatera och förstå dem omkring oss och jag vill ta det med i min framtid som Arbetsterapeut.

Utbyte och Kanada?

Redan innan jag sökte till Karolinska Institutet visste jag att jag ville göra ett utbyte under min utbildning. Det finns så många länder att välja mellan men Kanada är känt för sina framsteg inom arbetsterapi. Jag kände även att det skulle vara speciellt som Kanadensisk medborgare att uppleva en del av Kanada, den franska delen, som jag inte vet något om! Jag valde också Montreal på grund av min bakgrund med musik. Det är en stad full av konst, musik, evenemang och så mycket mer, det händer alltid nåt här hörde jag från mina vänner! Jag kände att det skulle bli en fantastisk upplevelse! Det finns till och med ett stort internationellt samhälle här som jag kommer att prata mer om senare!

Så det är lite om mig och varför jag valde det här utbytet, jag hoppas att du vill följa med på min resa och kanske bli inspirerad att göra ett eget utbyte när du studerar på Karolinska Institutet!