Annmari – USA

Hej allihopa! Jag heter Annmari Benedek och pluggar till Fysioterapeut vid Karolinska Institutet. Denna höst började jag termin 6 som är min sista termin på programmet och även terminen jag ska iväg på utbytesstudier. Detta sker senare under terminen och destinationen är Fort Lauderdale, Florida, USA.

Om mig

Jag kommer från Göteborg och stannade i Stockholm för studier och min stora kärleks skull. På fritiden tycker jag om att vara aktiv och hitta på saker. Vara ute i naturen (ju närmre havet desto bättre), umgås med familj och vänner, laga mat, leka rockstjärna med sambon och bland det bästa jag vet… resa och upptäcka olika kulturer och äventyr! Men självklart har jag även dagar då soffan är min bästa vän.

Varför utbytesstudier?

Att åka på utbytesstudier har varit en stor dröm för mig så länge jag kan minnas. Därav var det en självklarhet för mig att ha detta som ett mål inom mina studier om möjligheten gavs. Redan första veckan på programmet fick vi information om utbytesstudier och jag tog mig an direkt att göra allt jag kunde för att samla meriter och öka mina chanser för att bli nominerad. Mer om tips för att öka sina chanser att åka utbytesstudier i ett framtida inlägg.

Varför USA?

Jag har aldrig varit i USA tidigare men det har alltid varit en dröm att åka dit, både för nöje med även för studier. Att få åka på utbytesstudier till soliga Florida med närhet till havet var en möjlighet som verkligen fick min uppmärksamhet då detta kändes som en otrolig upplevelse.

Utbytesstudierna är under en kurs som heter Fysioterapi fördjupning, vilket till största del är en praktisk kurs som innebär VFU. Detta tyckte jag lät mycket spännande då möjligheten att få vara ute i klinik gavs. Utbytesstudierna sker vid Nova Southeastern University och dem har ordnat en klinisk placering på en privatklinik med inriktning ortopedi. Ett drömscenario för mig då ortopedi är ett av mina största intresseområden inom fysioterapi. Det kommer att bli spännande att ta del av amerikansk vård men även lite läskigt att se vilka kulturkrockar som kommer att uppstå ute på klinik… och hur man utför patientarbete i halloween kostym (tradition på kliniken under Halloween).

Utöver timmarna på kliniken och teoretiska uppgifter som ska göras så hoppas jag på att hinna med att se och upptäcka så mycket som möjligt både av Fort Lauderdale och grannstaden Miami men även Florida i stort. Lite planer jag har redan nu att försöka hinna med är att se alligatorer i Everglades, fira Thanksgiving, äta Key lime pie i Key west, besöka Disney World och surfa!

Annmari går på stranden upp från havet och håller i en surfbräda.
Lapoint surfresa med Idrottsutskottet (IdrU) under tidigare studier vid Karolinska Institutet.
Foto: Pedro Mestre

Hoppas på att du ser fram emot att följa mig och de andra studenterna på bloggen under våra utbyten. Lovisa är redan iväg i Kanada och Taha kommer senare under terminen åka till Japan.

Ta hand om dig, vi hörs!

/Annmari

Inledande foto: Sebastian Westerholm