En bild från en flygtur över Island för ett par år sedan. Foto: Noah Swärd

Hur man förbereder sig inför ett utbyte

I det här inlägget tänkte jag berätta om de steg som krävs för att planera ett utbyte på KIs läkarprogram. Det är ganska mycket förberedelser och det kan ibland vara ganska otydligt vad som ska göras. I första anblick kan detta se ut att vara ett väldigt tråkigt inlägg, men nog så praktiskt för den som vill veta mer om utbytesprocessen på KI.

Då antalet platser för utbyte på Karolinska är begränsade så händer det ibland att flera studenter ansöker om ett utbyte än det finns plats för. Detta gäller främst de lärosäten som är mest attraktiva, andra lärosäten kräver ofta ingen merit alls. I stället för lottning av vilka som ska få utbytet så sker då ett urval med hänsyn till meriter. För att samla meriter så kan man engagera sig i studentverksamhet av olika slag, olika typer av engagemang ger olika meriter och här är en länk till den meritlista som gäller i nuläget: https://education.ki.se/media/48315/download. Då de flesta meriter kräver 1 års engagemang så kan det vara bra att börja i god tid innan utbytet. Om flera studenter har samma merit så tar man i stället hänsyn till den student som har bäst motivering i sitt motivationsbrev. Själv har jag tidigare suttit som kursrådsrepresentant vilket gav mig den lägsta meriten inom kategorierna, och nu sitter jag i läkarsektionens styrelse som ger den näst högsta meriten.

Ansökan till utbytesstudier sker 2 gånger per år och brukar äga rum någon gång januari-mars för nästa läsårs utbyten under både höst och vårtermin. Dvs i februari 2025 kan man söka utbyten som ska ske under höstterminen 2025 och vårterminen 2026. Ansökan sker i en digital plattform och tar ca 20 minuter att göra.

Om ansökan blivit godkänd så får du svar via epost och kommer att bli kontaktad med frågan om du fortfarande är intresserad. Om svaret är ja så kommer du behöva fylla i ett formulär som kallas för ”learning agreement” i samråd med examinator för den kurs som utbytet kommer att äga rum under. Detta ska sedan signeras och skickas till värdsuniversitetet där utbytet ska ske.

Om man har missat ansökan den första gången så har man nu chansen att söka till de utbyten som ingen ansökte till eller som någon svarade nej på under ansökningsperioden. Det skickas ut ett mail till alla studenter med information om vilka utbyten som blivit över och då har man chans att söka dessa igen.

I steg 3 skickade du ett ifyllt formulär till ditt värdsuniversitet med information om hur undervisningen ska ske och under vilka datum. Detta ska godkännas av mottagande universitet och sedan skickas tillbaka till dig. När du får tillbaka detta är utbytet planerat och godkänt från båda hållen.

Följande saker kan vara bra att göra när allting är klart:

• Boende. Nu när allt är godkänt kan du i lugn och ro börja leta boende och planera resan. Det finns mycket att säga om tips och tricks för att hitta boende men detta förtjänar ett helt eget blogginlägg.
  • Boka resan.
  • Gör kursen PREPARE. Alla studenter som ska genomföra ett utbyte ska gå en online kurs på canvas som heter PREPARE och som innehåller lite praktiska råd att tänka på under utbytet. Den tar mindre än 1 timme att genomföra och man kan inte bli underkänd.
  • MRSA test. Vissa lärosäten kräver att man testat sig för MRSA innan man åker iväg. Likaså kan KI kräva att man testar sig när man kommit hem från sitt utbyte beroende på vart detta har varit. Man kan testa sig på studenthälsan.
Jag som tar vara på varje soltimme innan utbytet i mörka nordnorge i november.

Det var allt som jag tänkte ta upp om förberedelserna inför ett utbyte i detta inlägg. Jag hoppas att det var till nytta för dig som vill åka på utbyte i framtiden. Stay tuned för nästa inlägg!

Noah, Tromsø

Hej! Jag heter Noah, jag är 24 år och jag läser termin 7 på det nya 6 åriga läkarprogrammet på KI. Under november och december månad reser jag till Tromsö för 8 veckors kirurg och ortopedplacering och ni kommer att få följa mig på min resa. Jag kommer att spendera 5 veckor på Kirurgen på Norges Arktiske Universitetssjukhus och 3 veckor på ortopeden. Under mina åtta veckor kommer jag att blogga om allt som har med utbytet att göra: förberedelserna, tips och tricks, sjukhusupplevelsen i Norge och inte minst alla äventyr utanför sjukhuset. Det ska bli intressant att se hur jag behärskar ett språk som är lite annorlunda än vad jag är van vid och hur begränsad man faktiskt blir av midvintermörkret i en av skandinaviens nordligaste stad. Jag hoppas att kunna inspirera flera KI studenter till att ta chansen och åka på utbyte. Jag är taggad och säker på att det här kommer att bli kanonkul!