Tips och förberedelser för utbyte!

Hej allesammans!

Hoppas ni mår bra. Jag skriver min magisteruppsats för fulla muggar. Det börjar närma sig slutet av kursen, bara en vecka kvar till inlämning. Jag ska erkänna att jag har haft väldigt roligt med skrivandet, det har känts givande och mycket roligare än när jag skrev min kandidat för nästan 4 år sedan. Men samtidigt så ska det bli väldigt skönt att lämna in och börja på nästa kurs, min sista kurs på KI! Jag har nästan overklighetskänslor över hur kort det är kvar?!

Jag tänkte berätta lite hur jag gjort med fonder och tankar kring pengar inför mitt utbyte. Jag vet att det kan vara en oro för vissa när man söker utbyte, det var det även för mig. Hur ska man hitta pengar för att kunna betala allt? Jag har ju den fantastiska möjligheten att bo utan kostnad i Amsterdam, något som gjort att jag kunnat slappna av något. Förutom att betala för mat och transportkostnader väl på plats på utbytet är det egentligen bara flygbiljetter som jag behöver betala.

KI har flera fonder kopplade till sig och jag och mina kursare som ska på utbyte har fått väldigt fin hjälp och tydliga instruktioner för att söka. Jag sökte medel i fonderna för att täcka kostnader för resa dit och hem, alltså transport till och från flygplatser i Sverige och Nederländerna och flygbiljetter. Utöver det har jag också sökt medel från facket Vårdförbundet, dock har jag inte fått svar på min ansökan än. Man får också en summa pengar av KI för själva utbytet.

Jag har också sett över mina kostnader här hemma för att se om jag kan spara pengar för att kunna spendera i Amsterdam istället. Hett tips! Se om det går att pausa abonnemang på saker du ändå inte kommer använda när du är borta, särskilt om du ska vara borta länge. Jag blir ju borta lite mer än en månad, alltså inte så länge, men det finns ändå pengar att spara. Många bäckar små! De som jag kommer pausa är månadskort för SL och mitt gymkort, kommentera gärna om ni kommer på något!

Många universitet på utbytesorterna kräver vissa vaccin för att få göra praktik inom sjukvården. Många vaccineringscentraler har en del gratis vaccin för KI-studenter! Jag har redan de vaccin som krävs från Amsterdam, dock har jag inte något skriftligt underlag för dem. Efter lite efterforskning fick jag fram att det är regionen och kommunen jag gick i grundskolan i som har kvar min BVC- och skoljournal där de vaccin jag fick som barn finns registrerat. Ett snabbt mail till arkivservice i region och kommun och sedan var det avklarat!

Åker man på utbyte kommer man antagligen behöva ta MRSA-prov, antingen innan du åker för universitetet på din utbytesort, men också när du kommer hem från ditt utbyte. Studenthälsan på KI har drop-in för screening för MRSA på båda sina campus i Solna och Flemingsberg. Kom ihåg att kolla om universitetet har något krav på hur gammalt provsvaret måste vara! Jag kommer behöva göra en screening och svaret får inte vara äldre än 2 veckor gammalt när jag börjar min praktik.

Hoppas ni har nytta av dessa tankar och tips! I mitt nästa inlägg kommer jag berätta lite mer om min praktikplats i Amsterdam och berätta hur mötet med dem gick! Ha det fint så länge, så hörs vi!

Allt gott!

/Ebba