Entré till museibyggnad med skulptur utanför

Några sista Köpenhamnstips

Hej allihop!🇩🇰

Terminen börjar lida mot sitt slut och jag tänkte att jag idag skulle dela med mig av några av mina bästa tips från Köpenhamn, som kanske inte fått det utrymme de förtjänar i tidigare inlägg! Köpenhamn är en underbar stad, både att bo i men också att besöka som turist. Här kommer alltså några saker jag tycker är väl värda att bocka av om du bestämmer dig för att åka till Skandinaviens huvudstad (förlåt Stockholm!😘):

Sandstrand
Finns sandstränder i Köpenhamn också, t.ex. denna vid Amager strand. Foto: Petra Nord.

Louisiana Museum of Modern Art

Det finns många fina museer i Köpenhamn, men detta är absolut min favorit! Tar en liten stund med pendeltåg från centralen, men det är det värt. En rolig och stor byggnad med väldigt varierande, moderna utställningar. Försök åka en fin dag, då är utsikten från skulpturträdgården särskilt trevlig!

Färgglad, stor tavla
Tavla av Firelei Báez. Foto: Petra Nord.
Petra framför skulptur utomhus vid havet
Skulpturträdgården har utsikt hela vägen över till Sverige! Foto: Veronika Kvinge.
Många mindre tavlor på mörk vägg
Tittar på mer tavlor! Foto: Veronika Kvinge.
Ett rum med väggarna fyllda av flera små fotografier
Från en utställning om framtiden och bl.a. hur AI lär sig. Foto: Petra Nord.

Kastellet

En lite gömd pärla som ligger i norra delen av Köpenhamn: ett gammalt kastell format som en stjärna med en vallgrav runt, perfekt för en fin promenad eller löptur. Runt april finns det också blommande körsbärsträd precis bredvid, och vill man bocka av en riktig turistattraktion står statyn Den Lille Havfrue precis i vattenbrynet.

Grönområde med vallgrav och kyrka bakom
Från Kastellet med utsikt in mot stan och Sankt Albans Kirke. Foto: Petra Nord.
Gräsklätt område med vallgrav runt
Perfekt dag för promenad! Foto: Petra Nord.
Staty av en sjöjungfru vid vattnet
Den Lille Havefrue en disig dag. Foto: Petra Nord.
Rosa körsbärsträd i blom
Körsbärsträden står precis bredvid, vid Langlinieparken🥹 Foto: Petra Nord.

Street food i Nørrebro

Hela Köpenhamn har en otrolig matkultur, men ska jag slå ett extra slag för något är det Nørrebros restauranger och street food-ställen, som aldrig gör en besviken. Dessutom kryllar det av vinbarer och ölhak runtom, perfekt efter (eller före) man fått i sig sin middag!

Macka med friterad kyckling
En macka som inte går av för hackor. Foto: Petra Nord.
Kompisgäng framför matställe
I väntan på en otrolig burgare med friterad kyckling. Foto: Elina Azizi.
Två glada med varsin durum kebab i handen
Sågs väldigt ofta med en döner kebab i handen : ) Foto: Veronica Delgado.
Pita fylld med falafel och grönsaker
En underbar pita!! Foto: Petra Nord.

Utkiksplatser

Köpenhamn är väldigt platt = det går att se lååångt, om man bara kommer upp lite över marknivå. Ta dig upp i Rundetårn mitt i Indre By, kyrktornet i Vor Frelsers Kirke i Christianshavn, eller varför inte i Mærsktårnet på det medicinska campuset Panum? Så länge vädret är någorlunda klart ser man hela stan, och säkerligen lite hav också.

Utsikt över bl.a. Rosenborg slott
Utsikt från Rundetårn över bl.a. Rosenborg Slot. Foto: Petra Nord.
Kyrktorn med omgivande gyllene spiraltrappa
I trappan runt kyrktornet till Vor Frelsers Kirke kan man gå upp för otrolig utsikt! Foto: Petra Nord.
Skärm i hiss upp i Mærsk-tornet med namn på de olika institutionerna
I hissen på vägen upp till femtonde våningen på campus. Foto: Petra Nord.
Utsikt över bl.a. Søerne
Inte så dålig utsikt från skolan! Foto: Petra Nord.

Christiania

En före detta militäranläggning som ockuperades på 70-talet och har varit ett omdebatterat område sedan dess. ”Fristaden” är kanske mest känd för försäljning av cannabis, men området är väl värt ett besök för sin historia, sina påhittigt självbyggda hus och fina parkområden.

Vid en karta över området Christiania, uppsatt på en grafittimålad vägg
Karta över det rätt stora Christiania-området. Foto: Silje Graarud.
Vid vattnet, med ett turkost hus med annorlunda arkitektur på andra sidan
Spanar på bostadshus med minst sagt spännande planlösningar! Foto: Silje Graarud.

Nu fick ni några extra tips!! Det finns ju hur mycket som helst att göra, och något för alla, vilket gör att jag absolut inte hann med allt jag ville på mina tre månader. Köpenhamn är en bra stad att åka tillbaka till, många gånger, helt enkelt!

På gensyn!

Första bild: Entrén till Louisiana – med ett perfekt budskap för någon på utbyte! Foto: Petra Nord.