TvÄ personer som gÄr över en bro, ena leder en cykel

Sista veckan??!

Hej allihop!đŸ‡©đŸ‡°

Tiden gĂ„r i rasande fart och nĂ€r jag skriver det hĂ€r har jag bara fyra ynka dagar kvar innan jag Ă„terigen Ă€r hemma i Sverige. Hur kan 12 veckor passera sĂ„ snabbt? KĂ€nns verkligen konstigt att jag nĂ€sta vecka kommer att gĂ„ till praktiken pĂ„ NKS i Solna, i stĂ€llet för i Frederiksberg. Även om det blir roligt att komma hem igen kĂ€nner jag ocksĂ„ att jag gĂ€rna skulle vilja stanna lite till i Köpenhamn, men jag försöker att inte tĂ€nka pĂ„ det allt för mycket
 Och försöker framför allt att ta vara ordentligt pĂ„ min sista tid!

Blommande körsbÀrstrÀd
KörsbÀrstrÀden vid Langelinieparken blommar! Foto: Petra Nord.
Person som gÄr med cykel över gata i solnedgÄng
Ljusa vÄrkvÀllar. Foto: Veronika Kvinge.
GraffittivÀggar
Uteserveringarna vÀrms upp, denna vid en skatepark. Foto: Petra Nord.
Röda, vridna lyktstolpar med modern museibyggnad i bakgrunden
Besökte museet Arken i helgen. Foto: Anna Nord.
Konstverk i form av ett rum fyllt med röd jord och blÄ grÀvskopa pÄ.
Kul utstÀllning av Anish Kapoor! Foto: Petra Nord.

Jag Àr nu inne pÄ tredje och sista veckan av min kliniska psykiatriplacering pÄ sjukhuset. Det Àr en spÀnnande och kul kurs, som Àr ganska annorlunda frÄn de somatiska placeringar jag haft tidigare, men samtidigt ganska lik. UpplÀgget Àr att vi startar med morgonmöte kl 08:15 dÀr alla lÀkare ses och gÄr igenom föregÄende natts jour och dagens schema. DÀrefter varvar vi medicinstuderande förmiddagar pÄ avdelningen, dÀr vi gÄr bredvid nÄgon av lÀkarna, med eftermiddagsseminarier som kan röra allt frÄn Ängest eller schizofreni till psykiatrilagen eller psykofarmakologi. Till varje seminarium skriver ocksÄ tvÄ av oss lÀkarstudenter journal pÄ en patient, som presenteras och genomgÄs tillsammans i gruppen.

Husfasad med skylt som det stÄr "Psykiatrisk center KÞbenhavn" pÄ.
Samlingsbyggnaden för psykiatriverksamheten pÄ Frederiksberg Hospital. Foto: Petra Nord.
GÄngvÀg med pÄskliljor kring
SÄhÀr fint blommar det pÄ sjukhuset! Foto: Petra Nord.
Inkörsport i ljust tegel med blÄ himmel
Inkörsporten till sjukhuset. Foto: Petra Nord.
OmrÄdeskarta över Frederiksberg Hospital.
Och en liten karta över omrÄdet. Foto: Petra Nord.

Jag har Àven fÄtt gÄ med pÄ kvÀllsjour pÄ psykiatrisk akutmottagning, suttit med pÄ öppenvÄrdsmottagning och sett ECT-behandlingar. ArbetsgÄngen Àr lik den jag varit med om i Sverige och man fÄr som student möjlighet att vara med och göra en stor del av lÀkarnas uppgifter, sÀrskilt om man sjÀlv efterfrÄgar det. Efter att ha utsatts för danska hela dagarna tycker jag faktiskt ocksÄ att jag kommit in i det ordentligt och vÄgar nu bÄde prata med patienter och skriva journal pÄ danska, Àven om Google översÀtt fÄr hjÀlpa mig lite med stavningen ibland!

Konferensrum med bord, stolar och fönster med blÄ himmel utanför
HÀr inne Àr det morgon- och lunchkonferens varje dag, samt eftermiddagsseminarier för oss lÀkarstudenter. Foto: Petra Nord.
Avdelning pÄ sjukhus
Avdelning 6111 dÀr jag Àr placerad. Foto: Petra Nord.
Lyftkranar och byggnadsstÀllningar runt en nedbrunnen och raserad rest av en stor byggnad.
I förra veckan brann det 400 Är gamla BÞrsen, som höll pÄ att renoveras, ner. Foto: Petra Nord.
OmkullblÄsta cyklar
SÄ hÀr ser det ut en mycket blÄsig dag vid NÞrreport. Foto: Petra Nord.
SolnedgÄng och strand med grupper av stolar och mÀnniskor
Och sĂ„ hĂ€r ser det ut en kvĂ€ll pĂ„ Reffen😌 Foto: Petra Nord.

Utöver praktiken har jag haft nĂ„gra sista besök, varit över en svĂ€ng till Malmö, njutit av sol pĂ„ uteserveringar, gĂ„tt till nĂ„gra restauranger som var kvar pĂ„ min ”bucket list” och passat pĂ„ att dricka nĂ„gra sista danska öl. Den livsnjutaranda som jag tycker danskarna har vĂ€ldigt mycket av Ă€r nĂ„got jag försökt anamma och planerar att fortsĂ€tta inspireras av, Ă€ven efter jag har Ă„terlĂ€mnat nycklarna till lĂ€genheten i NĂžrrebro!

TvÄ personer vid restaurangbord med pizza pÄ
Provar nya pizzastÀllen! Foto: Ellen Kvarnmyr.
Olika croissantbakverk
Frossar i danska bakverk. Foto: Petra Nord.
LjusblÄa och -gula husfasader
đŸ„čFoto: Petra Nord.
Leende tjej med falafelpita
Har haft min syster pĂ„ besök❀ Foto: Petra Nord.
TvÄ tjejer vid restaurangbord
Mer finbesök, dÄ mÄste man Àta gott! Foto: Veronica Delgado.

PĂ„ gensyn (i SverigeđŸ€Ż)!

Första bild: PÄvÀg hem över Dronning Louises bro. Foto: Melika Tolf.