Varför utbyte? – 5 egenskaper en utbytesstudent bör ha 🌐

Efter att ha läst Rebeccas senaste inlägg så är ni nu experter på hur man tar sig an ansökandet till ett utbyte🤩 I mitt följande inlägg tänkte jag guida er lite igenom mina tankegångar jag hade om varför man ska göra ett utbyte… så….

Varför ska man göra ett utbyte? 🗺️

Ja ni, denna fråga ställde jag mig nästan dagligen dagarna innan deadline. Ibland gick det så långt att jag blev väldigt filosofisk och existentiell 🤣. Allow me to let you in i min lilla debatt jag hade:

Som unga har vi ofta fått höra om vår tids möjligheter och kunskap så nära till hands, något som våra tidigare generationer aldrig riktigt känt. Att det är så mycket enklare att växa, utvecklas och lära sig mer för oss bara man lägger tiden och energin på det. Pressen detta sätter på många av oss, inklusive mig, är att man ofta känner att man ska göra allt bara för att man kan göra allt. Vi har chansen att bli den bästa versionen av oss själva, bättre framtida legitimerad personal och bättre med patienterna och sjukdomarna vi kommer att möta så, varför tar vi inte dem chanserna?

Att tacka nej till de möjligheter som dyker upp, som ett utbyte till exempel, kunde jag känna var… otacksamt. Att jag skulle välja bort ett sånt otroligt tillfälle att växa bara för att ”jag inte kände för det” var ju helt tokigt 😲 Jag undrade helt enkelt om det här verkligen var något jag ville göra eller om det var något jag borde göra.

Linjen mellan viljan och plikten blev suddig för mig 😵‍💫

Bild på skribenten med ett fundersamt ansiktsuttryck.
Jag som funderar över mina livsval i en buss som nästan körde av vägen i innerstan. Bild av: skräckslagna jag

“det är svårt att veta om man gjort rätt val innan man väl har gjort det” ekade min kompis röst i huvudet på mig när jag inte kunde bestämma mig. Och det är så sant. Om jag bara kunde få en glimt av hur mitt utbyte skulle se ut och hur jag skulle känna mig så skulle det ha underlättat mitt val så mycket.

Men livet är inte så enkelt även med tidsmaskiner som Dr. Emmet Brown så elegant bevisade 😝

Jag diskuterade de här tankarna med en klasskompis, min partner, min ride-or-die, min hund, mina uttorkade kaktusar 🌵 Min hund Leia var den enda som gav mig ett klart och tydligt svar: pussar 👅 😂

Det många sa till mig var att det här känns som ett ”Mariela val”. Att det är klart att jag har de här funderingarna och det är just därför jag måste göra det här. För att om jag inte skulle ha tagit risken, the leap of faith, hade jag ångrat det. Det var också sant. Jag skulle ha behövt leva med ”but what if” och det skrämde mig ännu mer än vad själva utbytet gjorde 😅

Vad jag och min extremt amatör-redigerade omslagsbild vill komma till

är att så här 3 veckor senare, är jag SÅ glad över att jag faktiskt tog chansen att göra detta utbyte. Jag känner att många av rädslorna och funderingar jag hade för ish 20 dagar sedan är antingen besvarade eller tillräckligt dämpade av alla fördelar jag ser i detta utbyte. Valet är såklart upp till dig som egen person och min situation kanske skiljs mot din men tro mig, vi är nog mer lika än vad du tror 😉

💎 Egenskaper för en utbytesstudent 💎

Så, med allting jag har träffat på såhär 3 veckor in i utbytet har jag valt att göra en liten lista på egenskaper jag anser passar en utbytesstudent. Har du minst 3 av de här 5 egenskaperna så säger jag bara: SÄTT IGÅNG MED ANSÖKNINGEN 🥳

1. Nyfikenhet – Vare sig det gäller att få reda på grannarnas tea eller om du längtar till nästa lektion! Är du nyfiken kommer du våga ställa frågor om kursen, om landet, om kulturen etc.
  2. Stabil – okej det här är lite motsägande because trust me jag är en av de minst stabila personerna på KI som finns 😂 Med att vara stabil menar jag är mer att du är trygg i dig själv, att du vet vad dina principer är. Du kommer enklare kunna ta in all ny information du får och det kommer att vara enklare för dig att vara flexibel.
  3. Rädd av dig – jo tro mig, du vinner mycket av att vara lite rädd av dig. Att göra ett utbyte är som en jordbävning i livet, att byta miljö, byta språk, byta umgänge… allt det gör avtryck på dig som person. Att vara lite rädd av dig kommer hjälpa dig ta hand om dig själv i början av utbytet OCH du kommer att känna en sån större skillnad och utveckling av dig själv än om du skulle vara Sveriges Daredevil 💪🏼
  4. Målmedveten – du vet vad ett utbyte kommer att ge dig och det ger dig motivation att fortsätta även i de svåra stunderna. Eyes on the prize baby 🏆
  5. Att tanken har slagit dig – honestly, om du är här och läser för att du vill veta mer om du kommer passa som en utbytesstudent så är första steget redan taget och jag tror att långt inne i dig så vet du redan svaret 😉 (om du dock är en av mina kompisar eller släktingar som är här o läser: THANKS FOR READING ILYSM🥲💜🥲💜🥲)

Nu ni, ska jag förbereda mig inför morgondagens praktik med lite inläsning och mellis-packning. Nästa inlägg skriver jag nog mer om sjukhuset, praktiken, studenterna, mina första veckor etc. Stay tuned 💛