Dags att åka till Nederländerna – Innan avresa

Guys, jag hade precis mitt sista svenskt fika med min japanska kompis innan jag sticker iväg🍵 Det innebär att det är dags att åka till Nederländerna… ! Pirrig!

Tänkte berätta lite kring vad som har hänt innan avresa och sista förberedelserna inför utbytet✈

Kick-off event på KI för samtliga utbytesstudenter

Alla utbytesstudenter från KI oavsett vilket program man läser samlades för att få viktiga information inför utbytet. Man fick sitta tillsammans med andra som ska till samma land som en; jag satt med ca 5 andra studenter från olika program som ska till Nederländerna. Då var det tre äldre kursare som också kom förbi för att kort berätta om deras utbyte för oss. Inspirerande och jag blev taggad!✨

Alla utbytesstudenter från KI samlas för att umgås och få viktiga information gällande utbytesstudier.
Fick en förbeställd wraps medan vi lyssnar olika presentationer från äldre kursare som åkte på utbyte tidigare.

Språktest för Eramus+ bidraget
  • För att du ska få bidraget från Eramus+ under dina utbytesstudier är det viktigt att du genomför det här provet. Länk till provet kommer du då via mejl från KI. Eftersom jag läser kurserna i Nederländerna på engelska är det engelska prov som gäller. Språktestet äger rum i ca en timme och efter provet får du intyget där din språkkunskapsnivå står. Det intyget ska lämnas in till Pernilla Witte, som sen utför resten av processen för att få bidraget. Om du går in i denna modul (se bild nedan) hittar du “English placement test” och det är det du ska genomgå. Mer om Erasmus+ bidrag finns HÄR.
Sista check-listor innan avresan
  • Skapa check-listor: Beroende på hur du bor skulle du kanske behöva ta med dig extra grejer, till exempel lakan, kudde, en stekpanna, osv. Digitala check-listor är värmt rekommenderad.
  • SIM-kort: Det gåt att fixa ett nederländskt telefonnummer men eftersom det inte är ett krav då jag befinner mig fortfarande inom EU kör jag med mitt svenska telefonnummer under mitt utbyte. Det enda jag behövde fixa är att ändra min abonnemang så att det går att använda mitt nummer i andra EU-länder. Annars behöver du förbeställa ett SIM-kort när du är framme i Nederländerna.
  • Visum: Bortse detta om du är svensk, men Universiteit Leiden visum sökte åt mig, och efter ett par veckor fick jag meddelande att visumet är klart för att hämta. Universitetet kommer att kontakta dig om du behöver fixa visum eller inte, samt vidare information kring det.
  • Regnjacka: Det regnar plötsligen i Nederländerna (dessutom blåser det mycket så paraply funkar ej) så en regnjacka är ett måste. Vattentät jacka kommer nog inte göra sitt jobb med regnet i Nederländerna. Ta med dig din regnjacka om du har en!
  • Dokument (utskrivna pappersdokument): För att senare registrera mig i Town hall, Gemeente på Nederländska, behöver jag utskrivna dokument av Visa/Residence permit approval, Admission decision, och födelsebevis. De ska vara utskrivna i pappersform. Mer om inskrivning i Gemeente finns HÄR.
  • Studentkort (LU-card): Det kan ta ca två veckor så jag beställde min precis innan avresan. Kortet är viktigt eftersom man behöver det för att skriva ut, låna böcker i bibblan och vid tentor. Var och hur man beställer finns HÄR.
  • Mediciner: Har du en svag, klurig mage eller lätt ta få huvudvärk? Glöm inte ditt “mini-apotek pouch” med allt du behöver!
  • Den nederländska resemyndigheten för regler och senaste inreseinfo finns HÄR.
  • KI har också en generell lista på vad som ska göras inför utbyte och det finns HÄR.

Precis innan jag åkte iväg arrangerade mitt lilla kompisgäng ett farväl-fika, vilket var så fint av dem!

Med gänget💛
Jag, Mia och Madde. Fotad av Tina.

I mitt kompisgäng är det jag och Mia som åker på utbyte. Jag till Nederländerna och Mia till Spanien.

Anyways, hoppas ni har en fin vecka! Jag ska berätta i kommande inlägg hur resan gick till! Doooei!👋🏼

// Amadea