Livet inför utbyte!

Nu är jag här i Montréal, Kanada och jag hår så manga tankar och känslor kring det jag hade önskat att veta innan jag äntligen kom fram! Jag hoppas att den här blogginlägg kan fungera som en ”Survival Guide” inför din möjliga utbytes period till Kanada!

Karolinska Institutet

Det var inte en komplicerad process att söka till utbyte men inför allt fick jag bra stöd av min studentvägledare, lärare och utbytes koordinator! Alla frågor du möjligen har ska du inte tveka på att ställa till dom.

Inför

• Om du ska söka till utbyte i Kanada just nu kan du bara åka till Montréal. Detta sker via ett samarbete mellan McGill Universitet och Karolinska Institutet. Praktik perioden hoss McGill Universitet är minst 8 veckor så det blir viktigt att klurar ut med dina lärare på Karolinska Institutet hur du kan utföra uppgifterna så inte du får förhinder med din utbildning!
  • Innan jag sökte var jag inte medveten att en själv får ta kontakt med skolan om man blir valde för utbyte. Utbytes ansvarig hjälpte med första kontakten men allt annat får en kolla upp själv med McGill Universitets utbytes koordinator. Det var lite komplicerad och helt ärlig var jag nervös över att lösa kommunikation och förklara situationen. Men jag introducerade mig själv och alla inblandade på McGill Universitet var otroligt snäll, förstående och gav mycket råd och stöd. Vi bokade även ett zoom samtal där jag fick många svar!

Resa

• Sök resebidrag!! Om inte nån säger det så ska jag påminna att söka resebidrag via Karolinska Institutet. Jag fick veta efter jag köpte mina biljetter genom en lärare att skolan täcker upp till 6 000 kronor om praktik perioden överstiga 5 veckor! Mer information om det hittar du på Karolinska Institutets hemsida och genom den internationella koordinator!
  • För att komma in till Kanada behöver du ansöka om ett visum som heter ETA (Electronic Travel Authorization). Detta gör du på Canada’s officiella hemsida och du får veta om du blir godkänt samma dag. Visumet håller i 5 år eller tills ditt pass har utgått.
  • Det krävs även i nuläget 2 vaccine doser för att bli insläppte.

Boende

• Boende får man leta efter själv, skolan hade lite råd men tillslut behövde jag använde mig av olika grupper på Facebook som var inriktad efter studenter! Du kan hyra studentboende via McGill Universitet om du ska vara där i minst 4 månader. Jag då letade efter en rumskompis då jag tyckte det var skönt att känna minst en i ett nytt stad och vi ringde varandra på FaceTime. Kom ihåg som i Sverige att inte föra över pengar utan att skriva kontrakt och fått nycklarna!

Praktiken

• Det enbart finns möjligheten till att utföra praktiken (VFU) med McGill Universitetet. Jag trodde skulle vara en registrerad student på skolan och gå på några kurser men tyvärr så kan inte deras skola göra det just nu. Jag ändå frågade om jag kunde gå på några föreläsningar och dom kunde lösa det men officiellt så är man anställde på sjukhuset på praktikant eller vad dom kallar “stage”.

Här är bara lite information som hade varit hjälpsamt för mig innan jag åkte som jag hoppas ni kan får nytta av innan du börjar eran resa som utbytesstudent! Om du har flera frågor tveka inte att lämna en kommentar på min blogg och läs båda Annmaris blogg om utbytet till USA här eller Talas blogg om utbytet i Japan här för mer hur allt går till där!