Annmari har på sig en Karolinska Institutet hoodie, visar tummen upp och ler

Tips på att öka dina chanser att åka på utbytesstudier

Under min studietid har jag samlat på mig en flertal meriter för att öka mina chanser att bli nominerad till utbytesstudier. Detta är meriter jag blivit varse om och kunnat ta del av utifrån mitt program och nätverk. Det finns en hel del uppdrag och olika studentaktiviteter man kan engagera sig inom för att få lära känna andra studenter, få en inblick i och kunna påverka Karolinska Institutet men även för att samla på sig meriter.

Notera att detta inlägg är baserad på min erfarenhet av ansökan om utbytesstudier på fysioterapeutprogrammet. För mer specifik information om vad som gäller för din ansökan om utbytesstudier och gällande meriter hänvisar jag till ditt program.

Karolinska Institutet, Campus Flemingsberg.
Foto: Annmari Benedek

Varför är det bra med meriter?

När du ansöker till utbytesstudier sker en ansökan först till Karolinska Institutet. Det är i denna del av processen du blir nominerad till ett utbyte innan du ansöker om utbytesstudier till värdsuniversitetet. Vid nomineringen är en meriterande lista till din fördel. Om valet står mellan två studenter för en nominering prioriteras studenten med flest meriter. I praktiken innebär detta att du kanske inte nomineras till ditt drömval om en student med fler meriter ansöker samma val.

Kan man åka på utbytesstudier utan meriter?

Svar ja! Självklart behöver du inte ha en jättelång meritlista för att få en chans för nominering till utbytesstudier. Jag har klasskompisar som åkt på utbytes med färre meriter än mig. Dock blir du kanske inte nominerad till ditt drömval om en student med fler meriter ansöker om samma val, då studenten med flest meriter prioriteras. Har du inga meriter alls? SÖK ÄNDÅ! Meriter är inget krav för utbytesstudier. Dock är det bra att ha någon eller några för att öka dina chanser att bli nominerad dit du vill åka.

Återigen är ovanstående information baserad på min erfarenhet och vad som gällde vid min ansökan.

Mitt bästa tips för meriter

Ta dig an uppdrag och engagera dig inom de områden som känns roligt och givande. Det kan bli väldigt tufft och/eller långtråkigt annars att försöka vara aktiv bara för att. Det finns roligare saker att lägga den tiden och energin på.

Exempel på meriterande uppdrag och engagemang:

Kolloledare på Fysioterapeutprogrammet. Från vänster: Sandra Karlsson och Josefine Larsson.
Foto: Fysio Kollogruppen

Vet du fler roliga och givande studentaktiviteter att engagera sig inom? Dela gärna med dig i kommentarerna.

Ta hand om dig, vi hörs!

/Annmari

Inledande foto: Annmari Benedek