Tips på hur man reser i Italien

Oavsett om du kommer till Italien som utbytesstudent eller som turist finns det några saker som kan vara värt att ha lite koll på. Under mitt utbyte har jag passat på att göra flera resor och därmed lyckats samla ihop några tips som jag hade velat ha innan jag kom hit!

1. Undvik turistsäsongen (om det går!)

Italien är en populär turistdestination och antalet personer på en och samma plats kan bli stort väldigt snabbt. Utöver de internationella turisterna är det också många inhemska turister som vill se och upptäcka det här fantastiska landet. På helger och helgdagar växer antalet besökare explosionsartat i de mest populära destinationerna, som till exempel Venedig och Rom, medan det är betydligt lugnare under vardagarna.

Något som Lisa och jag har upptäckt under vårt utbyte är att när man skippar att resa under turistsäsongen och istället åker under mars/april månad blir upplevelsen helt annorlunda, särskilt om man har möjlighet att resa på en vardag. Exempelvis var skillnaden mellan en söndag och en måndag i Venedig i mars väldigt stor. När det är färre människor i staden finns det mer plats att röra sig på och det känns mindre stressigt.

Piazza San Marco i slutet av mars. Trots lågsäsong är det en hel del personer i kön till Markuskyrkan. Foto: Ganna Vashchuk

2. Ladda ner Trenitalia-appen

Skippa flyget och ta tåget istället! Italiens tågnät är välutvecklat och man kan ta sig runt hela landet inom loppet av några timmar. De regionala tågen har ett fast pris och man kan boka tåget på vägen till stationen (!!) men det gäller att kolla upp att det finns många bokningsbara biljetter då de kan bli slutsålda. Via appen Trenitalia kan man boka alla slags tåg (både regionala och snabbtågen) rätt smidigt. Snabbtågen blir dock dyrare ju senare man bokar.

Vi har framförallt rest i norra Italien och under de första veckorna gick det väldigt smidigt då de flesta tågen hade sittplatser och kom i tid. Dessvärre har detta fungerat något sämre de senare veckorna. Tågen har varit överbokade med få sittplatser, vi har fått vänta på tåg som antingen är 1,5 timmar försenade eller helt inställda pga tågstrejk. Därav kommer mitt nästa tips…

3. Kolla upp i förväg om det planeras tågstrejk…

I början av vårt utbyte fick vi höra att tågen i Italien ofta är sena. Lisa och jag trodde inte på det först eftersom alla våra resor fram tills dess hade gått så smidigt, men efter att ha behövt spendera två timmar i Milano då vi missade vårt byte på grund av förseningar har vi fått en annan uppfattning.

Det som hände förra helgen var ännu mer oväntat och trist. Vi var på väg hem till Pavia från Torino och hade ett långt byte i Alessandria så vi gick till ett café. När vi kom tillbaka till tågstationen möttes vi av tråkiga nyheter. Vårt tåg hade nämligen ställts in på grund av tågstrejk. Vi tänkte inte så mycket på det utan bestämde oss för att ta nästa tåg. Det började bli kväll men det var fortfarande rätt varmt så vi satte oss i en park och väntade. Nästa tågresa behövde vi byta halvvägs. När vi klivit av tåget för att byta till nästa fick vi veta att inga fler tåg gick från den stationen på grund av strejken. Vi befann oss då mitt ute i ingenstans bland en massa åkrar. Pulsen gick upp en del och vi började fundera över hur vi skulle komma hem igen och satte igång att kontakta våra vänner i Pavia.

Lyckligt ovetandes att vi inte skulle få komma någonstans från en tågstation mitt ute i ingenstans där vi skulle ha bytt tåg till Pavia. Sedan kom de tråkiga nyheterna… Foto: Ganna Vashchuk

Som tur var kom det en buss strax därefter som körde oss tillbaka till Alessandria. Genom våra kontakter fick vi veta att alla tåg som tillhörde Trennord var inställda resten av dagen. Inga bussar gick den sträckan och en taxi hem skulle kosta ungefär 180€ vilket vi inte var särskilt sugna på. Vid den tiden började klockan närma sig 20:30 och vi var nervösa över att inte få komma hem samma kväll vilket hade blivit jobbigt eftersom vi hade sjukhusplacering dagen efter. Med hjälp av våra vänner lyckades vi till slut inse att det fanns tåg med byte som inte tillhörde Trennord och som skulle ta oss tillbaka till Pavia innan midnatt.

Allt som allt blev vi ca tre timmar sena hem, och lite visare. Tydligen planeras tågstrejk i förhand och det gäller att hålla sig uppdaterad på de italienska tåghemsidorna innan man planerar sina resor! Och man ska vara beredd på att behöva köpa en till biljett till ett tåg som tillhör ett annat tågbolag.

4. Fråga lokalbefolkningen vad som är värt att besöka!

Och äta! Ofta har de toppenbra tips. Senast i helgen var vi på väg till Camogli, en liten by på Liguriakusten, en rekommendation som vi hade fått från en av våra vänner. Vårt tåg var sent (déjà vu?!) och vi började prata med en kvinna från Genua som satt med oss. Hon kom med tips på ett ställe som hade bra focaccia i Camogli vilket passade oss perfekt då vi ville få i oss lite mat innan vår vandring. Många av våra vänner i Pavia har också kommit med tips på olika platser att besöka i Italien och restauranger att äta på.

Det var lite mulet i Camogli när vi var där i helgen, men det var perfekt för vår vandring! Trots det blev vi genomsvettiga och hoppade snabbt i vattnet när vi kom fram till stranden. Foto: Ian Bianchi Riera

Jag hade tidigt bestämt mig för att inte äta något annat än italiensk mat under mitt utbyte i Pavia. Men det fick bli ett undantag när våra vänner föreslog att vi skulle testa en av många sushiställen som finns här. I Italien finns ett väldigt najs koncept där man kan beställa hur mycket mat som helst till bordet från menyn. Det är en häftig matupplevelse då många maträtter är en slags fusion med japanska / amerikanska / italienska influenser. Som student är det mest prisvärda att gå under lunchen då det kostar ca 14-18 €. Allt som allt var det värt att göra det undantaget 😀
En annan helg passade vi på att besöka en till sjö, nämligen Lago d’Iseo. Vi var sugna på att hyra tandemcykel och cykla runt ön Monte Iseo, men dessvärre regnade det så vi fick gå runt ön istället. Dagen efter var det lite bättre väder och då passade vi på att hyra en tvåmannakajak under ett par timmar och paddla på sjön. Foto: Anonym

5. Lita inte på väderprognosen!

Italienska väderprognoser är tyvärr jättedåliga på att förutsäga vädret! Vi var nära på att ställa in vår resa till Cinque Terre i början av april för att prognosen sa att det skulle vara regn och mulet. Vi vågade trotsa den och väl på plats visade det sig att det var mestadels soligt och 16 grader – perfekt för en vandring!

Vi trotsade väderprognosen och åkte till Liguriakusten trots att det förutspåddes regn. Det visade sig vara det perfekta vädret för vandring och de få regndropparna som kom var bara uppskattade av oss. Foto: Lisa Leonardsson

Väderprognosen i Lago d’Ideo stämde rätt bra, men som tur var hade vi förberett oss med både regnjacka och paraplyer! Det blev en väldigt fin vandring runt ön istället. Foto: Lisa Leonardsson

Man brukar säga att varje erfarenhet gör en klokare vilket verkligen är fallet för oss! Förhoppningsvis kommer dessa tips att hjälpa dig lite i framtiden när du bestämmer dig för att besöka Italien.

Det finns många fina platser att uppleva i Italien och min lista över resedestinationer här fortsätter att växa för varje dag. Som tur är så har vi träffat fantastiska människor här som vi gärna kommer tillbaka för att hälsa på i framtiden. Förhoppningsvis kommer det inte gå alltför lång tid innan vi kommer tillbaka igen till Italien efter slutet på det här utbytet!