Vårtermin 2023

Här är våra studenter som bloggar under vårterminen 2023.

Amadea, Nederländerna

Hallo iedereen! (Hej allihopa!)

Jag heter Amadea och går termin 6 på psykologprogrammet vid Karolinska Institutet. Under vårterminen 2023 kommer jag åka till Nederländerna för att läsa ett par kurser i psykologprogrammets valbar period, termin 6.

Jag kommer bland annat läsa följande kurser på Universiteit Leiden: Economic and Consumer Psychology, Pharmacological and Biological Approaches to Clinical and Health Psychology, samt Health and Medical Psychology. Är du själv intresserad av att åka på utbyte och/eller läsa psykologi utomlands under dina universitetsstudier så har du hittat rätt!

På bloggen kommer jag dela med mig av mina upplevelser i Nederländerna; hur jag förbereder mig inför utbytet, livet innan jag åker iväg, livet som utbytesstudent, resor och olika events som sker när jag väl är på plats. Hoppas ni vill hänga med mig under mitt äventyr i Nederländerna!

Följ Amadeas äventyr i Nederländerna här!

Denisa, New Zealand

Hi! My name is Denny, I come from Slovakia and I’m a 2nd year Master’s of Bioentrepreneurship student.

I’m currently on exchange at the University of Auckland, New Zealand where I’ll be spending my last semester of school and carrying out my degree project with a company.

In the blog, I’ll share what it’s like living in Auckland, being a student at the university but also about my time at the company, exploring New Zealand and hopefully a bit beyond and all things New Zealand.

Feel free to reach out should you have any questions or ideas of what you’d want me to write about. I’ll be happy to hear from you and will answer your question. Thanks for tagging along for the adventure!

Ngā mihi, Denny

Follow Denisa’s adventure in New Zealand here!

Emma, Storbritannien

Hej allihopa!

Jag heter Emma, bor i Stockholm med sambo och en liten jack russel terrier. Jag gillar att springa och spela squash. Dessutom gillar jag att vandra och har bestigit två berg på min bucket-list: Kilimanjaro och Kebnekaise men många fler väntar. Efter att ha arbetat som sjuksköterska under många år på neonatalen (avdelning för nyfödda barn i behov av extra stöd) både kliniskt och som forskningssjuksköterska kände jag att det var dags att söka en vidareutbildning. Det blev barnmorskeutbildningen. Under mina år på neonatalen träffade jag fantastiska barnmorskor som arbetade med förlossning och på neonatalavdelningen och fick då följa en del av familjerna, tänk om jag kunde få bli som dem?

Jag älskar också forskning, har typ blivit ett uttryck för mig. Jag tror jag är för nyfiken för att låta bli. Därför när möjligheten kom att få skriva min magisteruppsats i London var jag inte sen att söka. Om ni vill följa mina äventyr i London, fortsätt läsa denna blogg och ställ gärna frågor.

Följ Emmas utbyte i Storbritannien här!

Zoë, Australia

Hi there!

I am Zoë, a second-year Biomedicine Master’s student at KI. I am half Belgian and half English and come from Brussels, the capital of Europe. I did my Bachelor’s in Biomedical Sciences at the University of Maastricht and then moved to Stockholm for my Master 🥰.  Now, I find myself in Sydney where I am pursuing my Final Degree Project, as part of the exchange opportunities offered at KI. And honestly, what could be best than Australia’s most diverse and cosmopolitan city?

I can’t wait to blog about my life overseas and share with you the highlights of my journey!

Follow Zoë’s adventure in Australia here!

Özer, Spanien

¡Hola todos!

Mitt namn är Özer (Ozzy) och jag läser min sista termin på kandidatprogrammet i biomedicin på KI.

Jag anser mig ganska öppen, social, rolig och glad person som alltid hade haft ett stort intresse för biologi, medicin och forskning, vilket ledde till min resa på biomedicinprogrammet på KI.

Jag valde den soliga Spanien att åka på utbyte till under vårterminen 2023 där jag kommer utföra mitt examensarbete på Universitet de Barcelona (UB). Därmed kommer jag dela med mig av mina erfarenheter i framförallt Barcelona men också härliga och soliga upplevelser under hela utbytet.

Så, stay tuned och häng med mig genom min resa och mina upplevelser i Barcelona! 🙂

¡Adiós, hasta pronto!

Följ Özers äventyr i Spanien här!