en bild på Sandra framför Eiffeltornet

Sista inlägget: Au revoir bloggen!

En dröm som jag har haft som 9-årig har gått i uppfyllelse. Wow vilken fantastisk resa det har blivit!

Det känns som att tiden bara flöt förbi. För mig var denna termin extra speciell då jag genomförde utbytet under min sista termin på tandläkarutbildningen. Denna period bestod av en rad hej och ännu fler hejdå, både utomlands men även på hemmaplan.

Det känns som att det gick blixtsnabbt från att vara en förväntansfull tandläkarstudent till en färdigexaminerad tandläkare med ett bagage fyllt med massa äventyr. Jag vet inte riktigt om jag hann landa efter mitt utbyte då allt var ganska intensivt när jag kom hem med massa sluttentor, administrativa uppgifter och arbetssökande.

Därför tar jag chansen att reflektera över mitt utbyte i detta inlägg tillsammans med er. Detta inlägg blir ett avslut för detta härliga kapitel.

Förväntningar

Admin: Innan avresa hade jag förväntat mig en del utmaningar när det gäller ansökning och all administration kopplat till det. Däremot var jag positiv inställd om att få bra stöd av KI och värduniversitetet.

Kultur: Jag förväntade mig ett stort kulturellt utbyte då Paris är en stad med en härlig mix av både nationella och internationella studenter samt ett rikt kulturliv.

Klink: Jag såg framemot att se variationen på behandlingarna då munhälsan är något sämre än Sverige. Jag förväntade mig mer invasiva behandlingar och var nyfiken på preventionen i Frankrike.

Socialt: Jag tog beslutet att åka på egenhand då inga andra sökte utbyte till Paris på grund av språkkravet. Det kändes lite nervöst att få vistas i ett främmande land utan ett skyddsnät eller någon annan att dela denna erfarenhet med. Samtidigt var jag förväntansfull för att träffa andra studenter och bygga nya relationer

Ekonomi: Paris är känd för att vara en dyr stad både när det gäller boende och andra regelbundna kostnader. Därför hade jag en buffert som jag hade sparat ihop utöver CSN och Erasmus stipendiet för att kunna klara av de ökade kostnaderna och njuta av min tid som utbytesstudent.

Utmaningar

Admin: Det var mycket mer än vad jag trodde. största stressmomentet för mig var att hinna skicka ansökningarna för tillgodoräknandet för att hinna få det registerat inför examen.

Kultur: Jag var beredd på att språkkravet var både en fördel och en nackdel. Det var utmanande att försöka nå språknivån som behövdes för muntlig kommunikation. Det var en hel del att hålla koll på och extra studier vid sidan om mina tandläkarstudier. Däremot tyckte jag om möjligheten att kunna kommunicera direkt med patienterna och öva på att uttrycka mig rätt och förklara diverse saker på franska. Den delen saknade många av mina klasskamrater som behövde stöd av andra studenter för att kommunicera med patienterna. Direkt kommunikation hjälpte mig att nå patienterna och bygga en relation med de samtidigt som jag fick en otrolig utveckling på franskan.

Klinik: Att skriva daganteckningar på franska kändes lite överkurs för mig som fokuserade framförallt på de muntliga aspekterna av mina patient möten under mina förberedelser. Jag hade förväntat mig mer stöd i den aspekten och ibland fick jag det av studenter och lärare.

Socialt: Första helgen kändes lite ensamt då jag behövde flytta in i studentlägenheten samtidigt som jag inte direkt hade någon att umgås med. Erasmus grupperna hade inte startat med deras aktiviteter för terminen. utmaningarna kändes något överväldigande och jag valde att vila hemma under lördagen för att inte köra över mig själv. På söndag blev det en härlig promenad till Eiffel tornet och en brunch i en mysig kafé. Jag drack min chai latte med en fransk bok i handen omgiven av locals. Tillslut var det inte så illa att vara själv.

Ekonomi: Jag var tacksam för min buffert och att jag hade ett dedikerat belopp för nödsituationer. Den var av stor hjälp när jag hade ett oplanerat boendebyte i mitten av utbytet.

Knyta Band

Jag kan inte beskriva med ord hur fantastiskt det var att knyta nya band med nya personer och utforska Paris skönhet tillsammans. Jag hade turen av att träffa vänner som hade redan bra kännedom om staden och presenterade fina ställen till mig samtidigt som jag fick träffa personer som var lika nyfikna på att testa nya saker som ledde till en hel del spontana och roliga aktiviter för oss.

Jag är för evigt tacksam för banden som jag har fått knyta med vänner från världens olika hörn och för allt jag har fått uppleva och dela med andra personer under detta utbyte

Mitt äventyr i Paris var inte alltid fylld av rosa moln och ballader längst fina Champs Elysée. Min tid i staden var färgad av olika upplevelser. Några fina och några utmanande men alla dessa stunder resulterade i ett färgglatt mästerverk som jag kommer bära med mig hela livet.

Med det vill jag avsluta med att rekommendera er att ta del av chansen att uppleva hur det är att studera utomlandas och samla på betydelsefulla erfarenheter och minnen för livet.

Med det avslutar jag min tid som bloggare här och önskar er en härlig sommar

Bon courage!

Artikelns huvudfoto av: Sandra Koj