Petra promenerar över övergÄngsstÀlle med cykel, solnedgÄng i bakgrunden

Hemma igen! Och hejdĂ„ bloggen👋

Hej allihop!đŸ‡©đŸ‡°

Det har blivit dags för mig att sĂ€ga hejdĂ„ till er som lĂ€ser, och till min tid som studentbloggare hĂ€r pĂ„ Studera utomlands-bloggen. Det har varit vĂ€ldigt roligt att fĂ„ dela med mig av mitt utbyte och att fĂ„ dokumentera min vardag, mina pĂ„hitt och diverse utflykter under utbytesmĂ„naderna i Köpenhamn.

Allé i park med skylt med texten "Hvor mÄ du cykle?"
PÄ Assistens KirkegÄrd Àr det tydligt var man fÄr cykla och inte. Foto: Petra Nord.
Petra och Veronika leendes i solen
Jag och Veronika, min kompis som var pÄ utbyte frÄn Bergen, njöt maximalt av solen de sista veckorna! Foto: Veronika Kvinge.
H.C. Andersens grav
Sprang pÄ den danske författaren H.C. Andersens grav. Foto: Petra Nord.

Framöver kommer jag (förhoppningsvis!) avsluta min nionde termin pÄ lÀkarprogrammet nu i slutet av maj. Sen vÀntar lite semester innan jag ska börja mitt sommarjobb som underlÀkare pÄ medicinkliniken pÄ Danderyds sjukhus. Det ska bli spÀnnande och roligt att Àntligen fÄ ta pÄ sig den röda skylten och se hur utbildningen hittills förberett mig för att arbeta pÄ riktigt! Sen blir det nÄgra veckor ledigt igen, och dÀrefter Àr det bara tvÄ ynka terminer kvar till examen, vilket kÀnns vÀldigt roligt men samtidigt helt galet. Tiden gÄr sÄ fort!!

Museihall med skulpturer
Fina Glyptoteket! Foto: Petra Nord.
Gata med skylt som registrerar antalet cyklar som passerar, idag 7155 och i Ă„r 1071375
Bron över till NĂžrrebrogade, med en rĂ€tt imponerande siffrađŸšČ Foto: Petra Nord.
SoldrÀnkt takterrass
En av takterasserna i mitt hus som funkar vÀldigt fint för psykiatriplugg! Foto: Petra Nord.

Jag hoppas att jag lyckats inspirera nĂ„gra av er att Ă„ka pĂ„ utbyte under er studietid, och att jag kanske kunnat underlĂ€tta lite för nĂ„gon som stöter pĂ„ liknande problem eller upplevelser som jag har gjort. Om ni funderar det minsta pĂ„ att utbyte kanske Ă€r nĂ„got för er – sĂ„ Ă€r det troligen det, sĂ„ kör hĂ„rt!!! Jag kan sjĂ€lv sĂ€ga att efter tre perioder av utlandsstudier Ă€r den enda saken jag Ă„ngrar att jag inte kunnat stanna lĂ€ngre pĂ„ varje stĂ€lle! Ännu ett bevis pĂ„ att det faktiskt Ă€r vĂ€rt det (lĂ€s om varför i detta inlĂ€gg) Ă€r att jag redan har Ă€nnu ett utbyte planerat till slutet av termin 11 – dĂ„ bĂ€r det av till Australien och Royal North Shore Hospital i Sydney!

Bord med omeletter och kaffekoppar
En underbar brunch! Foto: Petra Nord.
BlÄ himmel samt husfasad med grafitti med texten "Dine penge mig i rÞven"
Rebellisk graffiti i NĂžrrebro. Foto: Petra Nord.
Bord med massa bullar och bakverk
Kommer sakna Danmarks bagerikultur!! Finns mÄnga bra stÀllen, exempelvis kardemummacroissanten pÄ Hart Àr en stark rekommendation. Foto: Petra Nord.

Har ni nĂ„gra frĂ„gor eller funderingar kring utbyte finns jag pĂ„ petra.nord@stud.ki.se , sĂ„ det Ă€r bara att slĂ€nga i vĂ€g ett mail dit! Annars ses vi kanske i korridorerna pĂ„ KI, eller pĂ„ dansgolvet pĂ„ nĂ„gon LÄSK-festđŸ•ș

TjejgÀng som promenerar
KompisgÀng pÄ vift! Foto: Sigrid Turesson.
Nattklubb med discokulor och rött ljus
đŸȘ©đŸȘ©đŸ•șFoto: Petra Nord.
SÞerne med husfasader och fiskmÄs som flyger
HejdÄ fina staden! Foto: Petra Nord.

SĂ„, for allersidste gang – pĂ„ gensyn!!!

Första bild: En solnedgÄng som jag saknar! Foto: Veronika Kvinge.