Statyn Den Lille Havfrue vid vattnet

Är det verkligen värt det?

Hej allihop!🇩🇰

Idag tänkte jag försöka svara på en fråga jag ofta fick när jag sökte (och sedan accepterade) det här utbytet – orkar man? Att det är mycket jobb med att få till ett utbyte går inte att komma ifrån. Samtidigt kan jag bli förvånad över att inte fler av mina kursare och framtida kollegor åker på utbyte, när det är en av anledningarna som många uppger till att välja KI från första början! Så idag tänkte jag ta upp frågor kring att INTE åka på utbyte, för att komma fram till ett svar på…

Är det verkligen värt det?

Hustak
Utsikt över Köpenhamns hustak. Foto: Petra Nord.
Två personer på pallar utanför restaurang
Lunchpaus! Foto: Julie Stoltz.
Psykedelisk väggmålning.
Väggmålning i Christiania, en omdebatterad och speciell del av Köpenhamn. Foto: Petra Nord

Du är ju borta så kort tid?

Vissa ser visserligen detta som ett plus, men jag kunde känna att det var mindre ”värt” allt jobb när jag ”bara” kunde vara borta 3 månader. Samtidigt hinner man börja känna sig ganska hemma i en stad på 12 veckor. Jämfört med de utbyten som är vanliga i slutet av (i alla fall läkar-) programmet är det ändå en lite längre period, och definitivt väldigt mycket roligare än inget utbyte alls!

Torg med person som går
Ser fina torg… Foto: Maja Palebo.
Fruktmarknad
och frukt vid Torvehallarna! Foto: Petra Nord.
Sjö med husfasader
Tröttnar aldrig på Søerne. Foto: Petra Nord.

Det är ju så mycket jobb?

Ansökningsprocess, kursval, underskrifter, boende, resa, tillgodoräknande, osv osv. Listan på saker att göra är visserligen lång, men med lite framförhållning och stöd från utbyteshandläggare och framför allt tidigare utbytesstudenter löser sig det mesta utan större problem. Jag vet att detta varierar mycket beroende på utbytesdestination och -universitet, men efter hur roligt jag har haft här är alla minnen av administrativa mailtrådar redan utsuddade☺️

Park med slott
Solig dag i Kongens Have. Foto: Petra Nord.
Diverse skaldjur på middagsbord
Skaldjursmiddag😮‍💨 Foto: Julie Stoltz.
Museihall med romerska statyer
Den stora hallen på Glyptoteket. Foto: Petra Nord.

Det kostar ju så mycket?

Självklart tillkommer det extra kostnader under ett utbyte – det är mycket man vill uppleva i ett nytt land. Glöm inte att oavsett vart du åker får du resebidrag från KI och det utbytesavtal du åker genom, du kan ta merkostnadslån från CSN och du kan söka en uppsjö av stipendier (läs om vilka jag sökte i detta inlägg). Dessutom ska man komma ihåg att det kostar att leva och bo hemma i Stockholm också – se pengarna som spenderas på ett utbyte som en investering i dig själv!

Dator med föreläsningsslides och en tallrik två smörgåsar
Danskt rågbröd till dansk oftalmologiföreläsning. Foto: Petra Nord.
Sjö med gräs och träd bakom
Kastellet, en liten oas. Foto: Petra Nord.
Färgglada hus i Nyhavn
Tröttnar inte på Nyhavn heller! Foto: Maja Palebo.

Du kommer missa så mycket hemma?

Helt ärligt: Nej! Visst pågår det roliga saker på hemmaplan, visst har man familj och vänner kvar, visst finns det saker man kan sakna, men min insikt från att ha bott utomlands i perioder tidigare har varit att det mesta rullar på som vanligt. Är man kvar i Europa är det dessutom lätt att åka hem (eller få besök!) om man vill. Du som varit utomlands får med dig ett helt nytt liv och ett helt nytt sammanhang, medan allt du har hemma faktiskt finns kvar!

Två glada personer i park
Föräldrar på besök… Foto: Petra Nord.
Sex läkarstudenter uppe på utkikspunkt
och kursare också! Foto: Petra Nord.
Zoo med elefanter
I helgen spanade vi på elefanterna (med unge!) i Frederiksberg Have. Foto: Petra Nord.

Som ni kan se finns det många utmaningar med att åka på utbyte, men tar man en sak i taget är det inte något som är ohanterligt. Samtidigt får man ut otroligt mycket av ett utbyte! Det är verkligen ett tillfälle att uppleva något nytt, få nya perspektiv, ta en paus från sitt vardagsliv och en möjlighet att växa på ett personligt och professionellt plan under sin utbildning. Så – är det värt det?

Två leende personer i solen
Jag och Ellinor i Köpenhamnssolen🫶 Foto: Elina Azizi.

JA!

På gensyn!

Första bild: En solig dag vid Den Lille Havfrue, statyn inspirerad av H.C. Andersens saga!