Så lägger du upp din utbytestermin

Hej allihop!🇩🇰

Denna vecka har tentaperioden i ögon och ÖNH börjat, parallellt med psykiatrikursens teoretiska delar. Lyckligtvis kommer det ett litet påskuppehåll mitt i, så kan inte påstå att jag känner mig alltför överhopad. Föreläsningarna i psykiatri är på danska och här har de upplägget att de både hålls live, sänds direkt via Absalon (KUs motsvarighet till Canvas) och finns förinspelade – väldigt lyxigt alltså!

Skymning vid vattnet
Fin kväll vid Gammel Strand. Foto: Petra Nord.
Leende läkarstudenter på bänk i solen
Njuter av solen med klassen! Foto: Uljana Kovalchuk.
Bibliotek med staty
Universitetsbiblioteket vid vårt campus, där vi brukar sitta och plugga. Foto: Petra Nord.

För er som är sugna på att åka på utbyte kan det verka som ett stort projekt att få ihop sin termin. Detta gäller framför allt om man åker utanför ramen för de studentvalda kurserna (SVK) och vill kunna tillgodoräkna sig ordinarie kurser på programmet när man är utomlands. Därför kommer här en guide i 5 steg – så här lägger du upp en utbytestermin:

Soligt torg
Gott om soliga torg i Köpenhamn! Foto: Magnus Nord.

1. Hitta rätt kontaktpersoner

I början är det bra att ha någon att fråga: Du behöver en kontaktperson på både KI och värduniversitetet. Den internationella koordinatorn på KI hjälper dig att hitta rätt person, så fråga efter kontaktuppgifter till internationell rådgivare, utbyteshandläggare, internationell koordinator, academic officer, eller vad det kallas på ditt universitet! När ni kopplats ihop kan du få hjälp och vägledning av dem – de är vana vid att ta emot många utbytesstudenter, varje år.

Modernt parkeringshus med växter
Væksthuset i Operaparken, som är restaurang, växthus och parkeringsgarage. Foto: Petra Nord.
Restaurang med dansk arkitektur
Bara ett exempel på dansk arkitektur! Foto: Petra Nord.
Skolbyggnad
KUs Søndre Campus, där humanistiska fakulteten håller till. Var egentligen bara där för att hämta upp mitt student-ID, men som ni ser är det lockande att åka tillbaka! Foto: Petra Nord.

2. Pussla ihop scheman

Dina potentiella scheman på KI och det mottagande universitetet måste matchas ihop på ett sätt som funkar. Även om färdiga scheman sällan ligger ute så långt i förväg kan man be om kursers start- och slutdatum, samt datum för examinationer – de är ofta satta långt i förväg. Testa olika kombinationer och håll en löpande dialog med dina kontaktpersoner. För min del blev det oftalmologi och oto-rhino-laryngologi parallellt, inklusive examinationer, följt av psykiatri där jag dock inte har någon tenta. Sen kommer jag tillbaka till KI för neurologikursen och den avslutande terminstentan som termin 9 på KI skriver på samtliga moment.

Läsesal på bibliotek.
Ljusa läsesalar på Det Kongelige Bibliotek. Foto: Petra Nord.
Trädgård med bänkar och grönt gräs
Och en solig dag vid ”vårt” bibliotek☀️ Foto: Petra Nord.

3. Få learning agreement godkänt

När du hittat en kombination som fungerar för din termin ska du fylla i det learning agreement (LA) som alla som åker med Erasmus behöver. Här behöver du kurskoder, räkna ECTS (motsvarande högskolepoäng i Europa) och korrekta kontaktuppgifter. Dokumentet ska sedan skrivas på av ansvarig person från KI, från värduniversitetet, samt av dig. Därefter behöver du ansöka till kurserna som du ska gå på värduniversitetet, en process som kan fungera på lite olika sätt.

Glada personer framför en byggnad med texten "Reffen"
Fick fint besök av Silje och Malte, som bl.a. annat hjälpte till att inviga säsongen på Reffen! Foto: Petra Nord.
Matmarknad med ljusslingor.
Reffen är ett stort street food-område med barer, klubb och en maaassa mat. Foto: Silje Graarud.
tallrikar med street food
Street food från världens alla hörn! Foto: Petra Nord.
Matmarknad med ljusslingor på kvällen
Stämningsfullt på kvällen🎊 Foto: Petra Nord

4. Ta reda på särskilda obligatorier

Många kurser har extra moment som måste genomföras i Sverige trots att resten av kursen tillgodoräknas. Jag har exempelvis två jourpass, varav ett på beroendeakuten och ett på psykakuten, som jag måste gå i Sverige trots att jag planerar att tillgodoräkna mig psykiatrikursen från Köpenhamn. Info om detta finns på kurswebben, så klicka dig runt där och läs igenom de olika sidorna för att inte missa något! Glöm inte heller att det både finns sidor som gäller utbyte generellt från KI, men också terminsspecifika sidor med information om utbytesstudier under just din termin.

Kastell med vallgrav runt och grönt gräs
Kastellet, nog min favoritlöptur! Foto: Petra Nord.
Tallrikar med mat på restaurang
Fortsätter att äta väldigt gott…
Pasta och glas på restaurang
som ni kan se! Foton: Petra Nord.

5. Var beredd att ta eget ansvar

Att ta reda på vilka delar som ska göras var och när, att få med alla moment och att sen färdigställa dokument till ansökan om tillgodoräknande kräver en viss insats av dig som utbytesstudent. Ha i bakhuvudet att kursinnehållet kan skilja sig en del mellan länderna – och att det är ditt ansvar att se till att du lär dig det du ska enligt KIs kursplan, även om du studerar utomlands. Extraplugg på egen hand får man alltså räkna med. Ett tips är att kika på Canvasrummen från KI för att hålla lite koll på vad dina kursare hemma pluggar på!

Shoppinggata med glada personer
Glada på Købmagergade! Foto: Malte Byström.
Park med krokusar och blå himmel.
Vårkänslor! Foto: Petra Nord.

Hoppas vägen till utbyte känns lite rakare! Och glöm inte att fråga tidigare utbytesstudenter om hjälp – vi vet vad man går igenom och hjälper gärna till!

På gensyn!

Första bild: Turistar på Rådhuspladsen! Foto: Silje Graarud.