På plats!

Hej allihop! 🇩🇰

Petra heter jag, går läkarprogrammet och skriver nu till er från andra sidan Öresundsbron. I söndags kväll kom jag nämligen fram till mitt hem för de kommande tre månaderna: Köpenhamn!!!

Jag är alltså en av bloggarna här på Studera utomlands-bloggen på KI och kommer tillsammans med Sandra, Muriel och Amelia att dela med mig av tips, upplevelser och erfarenheter från utbytesstudier under våren. Efter att tidigare bott under perioder i USA och i Spanien har jag alltid sett fram emot möjligheten att göra utbyte under utbildningen. Därför känns det så roligt att äntligen ha kommit i väg, efter över ett år av förberedelser!!

Stort sjukhus sett från en park med gräsmatta och blå himmel.
Rigshospitalet från Fælledsparken igår. Foto: Petra Nord
Jag glad i ett trapphus med flera resväskor och ryggsäck.
Med massa väskor, äntligen på väg! Foto: Anna Nord

På läkarprogrammet åker majoriteten av utbytesstudenterna under sista terminen (alltså termin 11 på gamla programmet), men jag ville ta chansen att kunna åka två gånger! Därför kommer jag nu att läsa motsvarande tre av kurserna på termin 9 på Københavns universitet (KU) – oftalmologi, oto-rhino-laryngologi och psykiatri. Sen avslutar jag våren med neurologi och tenta tillbaka på KI i maj!

Efter att ha tagit tåget hit i söndags hade jag min första dag av lektioner igår, där vi rivstartade med ENT (alltså öron-näsa-hals, som jag läser på engelska!).  Första intrycket var att lärarnas inställning är väldigt öppen och välkomnande, med en positiv och personlig attityd. Då jag nu i början går med en engelskspråkig grupp, med en blandning av både danska och internationella studenter, känns det som vi är en rolig mix som gör det lätt att träffa folk. Sammantaget en väldigt bra upplevelse!

Stor och modern sjukhusbyggnad.
Den nybyggda Nordfløjen av Rigshospitalet, där vi har ÖNH och ögon. Foto: Petra Nord

Innan jag kom hit nu har jag besökt Köpenhamn två gånger, men tyckt om det lika mycket varje gång! Denna termin är jag den enda studenten från KI som är här på utbyte, vilket känns både roligt och nervöst. Innan terminsstart (vilket är ca 2 veckor efter terminsstarten i Sverige) fanns det möjlighet för alla utbytesstudenter på KU att gå en pre-semester course, som jag tyvärr inte var med på, men som säkert kan ge en bra introduktion till staden, Danmark och ett nytt sammanhang.

Utsikt på en innergård genom ett fönster.
Morgonutsikt från min studio i Nørrebro. Mer tips kring hur man hittar boende kommer! Foto: Petra Nord.

Det ska bli spännande att under våren få göra den här staden till ”min”, träffa många nya människor och få se hur läkarstudierna ser ut här – en resa som ni får följa med på! En av de stora utmaningarna kommer absolut att vara språket, eftersom jag ska avsluta med psykiatrikursen helt på danska. Ska sträckkolla danska serier och prata så mycket jag kan, så får vi se hur det går…🫣☺️

På gensyn!🫶

Första bild: Fina Nyhavn från ett tidigare, lite varmare, Köpenhamnsbesök! Foto: Petra Nord

Edvin, Oman