Touchdown Oman!

Hej igen!👋

Oj vilken slutspurt vi haft nu sista veckorna… Integrerad sluttentamen (IST) som vi hade i fredags är nog den examinationen jag varit mest stressad och ångestfylld över under hela läkarprogrammet. Förhoppningsvis gick det bra… vi får se.. håll tummarna för mig!😤 Jag var ute o firade med några från klassen varpå det inte blev många timmar sömn innan jag skulle upp 5:30 på morgonen för att göra mig redo för utresa. Tack o lov var jag redan färdigpackad. Med på resan mot första stoppet i Qatar var vi min kursare Robin som sedan skulle vidare mot Singapore. Lycka till Robin och njut av luftfuktigheten😉!!

Robin och Philip på flygplatsen i Qatar innan energin började tryta. Foto: Edvin Edung
Jag och Philip framför det något obehagliga konstverket ”Lamp Bear”. Foto: Robin Zhou

Jag lyckades pressa in 2 filmer under flyget med några uppehåll för att ställa mig upp och göra tåhävningar för att mildra min oro att få en blodpropp i benet😅. Vi hade cirka 4 timmar dötid på Dohas flygplats som spenderades flanerandes runt bland enorma konstverk, trädgårdar och tåg inomhus. Till slut kom vi fram till lägenheten i Muscat som ändå höll en standard vi förväntade oss! Vi bor i en korridor för män (kvinnor har separata korridorer) och jag har redan hälsat på några av våra korridorare. Under kvällen fick jag en akut konsultation från Philip då han fick besök av en vit ödla som vi gemensamt jagade ut!

Philip på jakt efter ödlan. Foto: Edvin Edung
Och Philip lyckades till slut lokalisera ödlan som jag döpte till Lizzie. Foto: Philip Kayal.

Hur gick det med visumet?

Vi fick till slut ansöka om turistvisum istället vilket godkändes direkt som tur var. Det kändes lite oseriöst från koordinatorn i Oman att hon mejlade oss på söndagen när vi landat att det inte går att utfärda ett studentvisum nu när vi har ett turistvisum, men vi rekommenderades 3 dagar tidigare att införskaffa det..! 🙄

Första dagen i Oman

Idag tog vi en välförtjänt sovmorgon för att sedan gå ner till lokala fiket. Valutan är Omansk Rial där 1 Rial är 1000 Baisa. Tydligen finns inte 500 Baisa utan då står det ½ Rial på sedeln vilket vi tyckte var… ja… lite småkul i alla fall.. Vi träffade vår hyresvärd Mr. Ahmed där Philip briljerade och imponerade med sin arabiska med mig ståendes intill nickandes och leendes helt oförstående. 👁️👄👁️

Okej ska jag skriva om något så halvintressant (hah) som en sedel så måste jag åtminstone visa den. Foto: Edvin Edung

Vi småhandlade lite i närheten och begav oss därefter till Mall of Oman som är otroooligt stort och köpcentret påminde faktiskt mycket om Mall of Scandinavia invändigt. Vi åkte dit med målet att hyra bil under hela perioden då vi insett att man blir rätt så fast där vi bor samt att det är segt att behöva boka taxi hela tiden (utom shuttlebuss till universitetet). Sultan Qaabos University Hospital ligger lite utanför Muscat och vi bor typ mellan sjukhuset och Muscat samt staden i sig är ganska utspridd så antingen tar man bil eller taxi för att ta sig runt här. Det finns inte så mycket kollektivtrafik heller men bensinen är otroligt billig jämfört med i Sverige. Dock insåg vi på plats att vi kanske behöver reka runt liiite mer vilken uthyrningsbyrå vi ska välja så det blev tyvärr ingen bil idag! We went home empty handed but the search continues… 🚗

Philip poserandes i Mall of Oman! Foto: Edvin Edung

Ska vi prata om vädret då?

Vädret här är ca 30 grader nu på dagarna och det sjunker någon grad mot kvällen vilket är härligt. Avundsjuk är man på männen som bär thobe (den heltäckande klänningsliknande dräkten) i den här värmen. Jag och Philip har diskuterat om vi ska investera i en varsin sådan! Vilken färg tycker ni i såna fall? Kulturell appropriering om vi köper deras traditionella kuma-hatt också…?🤔 Vi skippar nog den i såna fall! Vi har inte badat ännu men jag ser fram emot att svalka mig med ett dopp i Omanbukten snart! Vi har inte hunnit utforska så mycket än men utifrån det jag sett hittills så är det en häftig och ny miljö för mig. Det är bergigt och kargt men på ett vackert sätt.

Vi är taggade inför imorgon då praktiken drar i gång. Vi är förväntansfulla och undrar verkligen hur det kommer att bli!

Vi ses i nästa inlägg där jag sammanfattar första veckan i Oman😎

Edvin

*Inledande bild: Trädgården från Hamad International Airport i Doha, Qatar. Foto: Edvin Edung