Bergskedjan i Santiago

Varför Chile? – 4 tips på hur du kan välja värdland!

Heeeej!

Det är med en blandning av känslor som jag meddelar att jag är inne på min sista VFU vecka… det är sjukt hur snabbt tiden har gått. Jag vet inte hur det har gått så snabbt men när jag läser i min lilla anteckningsblock som jag tagit med mig till praktiken har jag det visuellt framför mig hur mycket jag har lärt mig och hur tiden har passerat ⌛.

Nu väntar min sista vecka på sjukhuset innan jag får mitt avslutande möte med lärarna och programledarna här i Chile! Första och andra veckan kändes som 4 år resten känns som om det har gått i en handvändning. Jag har reflekterat lite över mitt val till Chile och tänkte att jag kunde dela med mig det till er. Både mina tankar innan jag kom hit och det jag känner Chile har gett mig.

Bolivias flagga framför en skolgård.
Jag efter studenten med Bolivias flagga i luften. Bild av: Elvira Öst

Vad är Chile för mig? 🇨🇱

För mig ligger nog Chile lite väl nära om hjärtat då jag är född i Bolivia (way to dra alla latinos över en kam Marre 😬) och har en liknande kultur som Chile har. Att ha en koppling till värdlandet har såklart sina för-och nackdelar, som är nog mer individinriktade än vad jag kan skriva om här. Är du någon som väldigt gärna vill stärka den sidan av dig så rekommenderar jag att välja ett sådant land. Om du däremot känner att du får tillräckligt med den kulturen hemma redan, kanske du väljer ett annat 😝.

Mina tips för att välja värdland

1. Gör en skumläsning över vilka länder KI har samarbeten med. Gör ingen research, överanalysera ingenting. Bara läs och skriv ner de länderna du känner att du “dras till” 🔮
  2. Av de länderna du nu dras till kan du överanalysera så mycket du vill (trust me I did). Jag lyckades narrow it down till 2 länder: Chile 💃🏼 och Australien 🦘.
  3. Skriv ner faktiska listor av för-och nackdelar som är anpassade för just dig. Detta gäller AAALLT, alltifrån landets väder till hur universitetet ser ut etc. Då börjar du få en klarare bild av vilket land du och ditt undermedvetna föredrar. En lista kanske ser 📈📉📈📉📈📈📈  ut och ett annat: 📈📈📉📉📉📉.
  4. Flip a coin. Jag lämnade mitt val åt ödet för att jag kunde verkligen inte bestämma mig. Jag tog ett virtuellt mynt (ingen har mynt på sig nuförtiden) och flipped it 🪙. Oavsett vad resultatet blir så kommer du att känna något. Känns det rätt är det bara att söka och finns det minsta lilla känsla av “eeeehhhh” så vet du att det var andra landet du ville ha.

För mig var det just att komma närmare mina rötter, utveckla och förstärka min spanska och chansen att få kunskap och upplevelser om jag bestämmer mig för att jobba i Chile/Sydamerika i framtiden som fick mig att välja Chile.

(det plus TikToken med den 20 meter långa anakondan som tar sig från ett hus till ett träd i trädgården i Australien 🐍 💀)

Vad har Chile lärt mig hittills?

Blå påse med loggan från Universidad de Chile.
Den superfina totebagen jag fick från skolan! Bild av: glada jag

Något (av mycket) jag kommer att ta med mig härifrån är nya studietekniker. Studenter i Chile har mer material att ta in under en mer komprimerad period, och en viss dedication krävs så att säga. Exempelvis har de både sin somatiska praktik och forskningsmetodik samtidigt. I Sverige har jag haft dessa två separata och har kunnat fokusera på endast en åt gången.

Något annat jag kommer att ta med mig är medicinsk terminologi. I Sverige har jag fått lära mig den svenska terminologin som, ibland bygger på det latinska men för det mesta har egna rötter. Simpla exempel (svensk medicinsk terminologi till svensk vardaglig terminologi):

• Seroangiunös vätska –> gul-blodig vätska
  • Takypné –> hög andningsfrekvens
  • Appendicit –> blindtarmsinflammation
  • Décubito supino (spanska) Supine position (engelska) –> ryggläge

Basically så har jag lärt mig att ha MeSH i huvudet 😂. Absolut att jag har hört dessa termer förut i skolsammanhang men under VFUer har jag aldrig hört personer (i Sverige) säga ”patienten har takypné och såret ser seroangiunös ut” utan det är mer ”patienten har hög andningsfrekvens och sårvätskan ser gul-blodig ut”. Läkare pratar mer i medicinska termer i Sverige men här i Chile förväntas all vårdpersonal samt ibland även patienterna veta vad dessa betyder. Sjuksköterskorna brukar ändå förklara vad något betyder om de inte har förstått första gången.

Varför borde DU åka till Chile?

Jag rekommenderar VERKLIGEN Chile om du har spanskan i ryggsäcken. Här kommer du att få se ett annat sjukhussystem, utbildningssystem och helt annan kultur än vad som hittas i kaukasiska regioner. Du kommer att få se nya studietekniker och även lära dig hur du kan applicera dem i din egna vardag. Chile är verkligen a hidden gem för europeiska utbytesstudenter så även om dina första 2-3 veckor känns som 🤬😭🙃🥴 så kommer du att komma ut ur det med dubbelt så mycket lärdomar än vad du skulle fått på en VFU i Sverige (och det man lär sig under VFUer hemma i Sverige är ändå också sjukt mycket).

Alla goda ting har sitt slut

Nåväl, jag inser att jag har väldigt lite tid kvar här i Santiago… Jag kommer att fortsätta skriva här på bloggen även efter att mina VFU äventyrer är passerade, då blir det kanske lite mer annorlunda inlägg som ändå har med utbyteslivet att göra. Ni kan ju då istället läsa Rebecca och Edvins VFU-äventyrer som börjar nästan vid samma tidpunkt som när mina tar slut 🥳.

Hasta luego!!

Inledande bild: Bergskedjan som man ser så vackert när inte all smog är i vägen 😅 Bild av: Mariela Badani Zuleta