Kostnad vs. bekvämlighet

Vad är det värt?

Innan jag åkte till London fick jag höra att det är dyrt i London. Och ja, enligt vissa källor räknas London som en av världens dyraste storstäder. Exakt prisnivå och vad saker och ting kostar jämfört med Sverige kan absolut kollas upp men generellt rekommenderar jag att kolla upp några saker innan man reser eller åker på utbyte. Dessutom rekommenderar jag att tänka i termer av kostnad vs. bekvämlighet. Är det värt att lägga de extra pengarna för just det här? Typ en lyxigare natt på hotell efter en vecka i ett hosteldorm. Vad är jag beredd att betala för just den här extra bekvämligheten? Kanske en taxiresa från flygplatsen efter en lång flygning för någon extra timmes sömn jämfört med att åka tåg med tre byten till mitt boende är värt det?

Här är min lista:

• Hur tar jag mig fram? Vad finns det för alternativ och vad kostar det? Om jag vet att jag ska vara i London under fyra-fem veckor, är det bättre att köpa ett månadskort för kollektivtrafik än enkelbiljetter? MEN också hur mycket har jag tänkt resa? Ett månadskort behöver ju nödvändigtvis inte vara värt att köpa om jag bor precis bredvid universitet och har gångavstånd till allt. Kanske bättre då med enkelbiljetter? Men också ställa sig frågan: Vad är viktigast, att ta sig fram snabbt, bekvämt eller till en låg kostnad?
  • Var ska jag bo? I en storstad som London är utbudet oändligt. Det är kanske inte förvånade att boende ofta är en stor kostnad. För vissa studenter så är det dessutom dubbla boendekostander både i Sverige och på studieorten under ett utbyte. Under vissa utbyten så erbjuder det mottagande universitetet boende i ex. ett studentboende för en lägre kostnad. Tyvärr finns inte den möjligheten under mitt utbyte. Så innan jag ens började leta boende så tänkte jag igenom (och såklart kollade kontot:)): Vad har jag råd med och vad tycker jag är värt att betala för boende? Jag är van vid att bo i sovsal och dela saker som badrum och kök med andra. Jag tycker tillochmed att det är lite mysigt och en möjlighet att träffa andra människor. Det är oftast ett billigare sätt att bo. Däremot efter ungefär en vecka i en sovsal som jag uppskattat att bo i kände jag att jag ville ha lite egen tid, en egen toalett och sova i ett eget rum. Då flyttade jag till ett hotell i två nätter till en dyrare kostnad än nätterna i sovsalen. Ett dyrare alternativ med ett betydligt bekvämare sådant.
  • Mat. Svår fråga. Att köpa och laga mat i ett kök på ett hostel är ofta billigare än att äta mat ute (beror ju såklart på vilken mat man lagar också:)). Dessutom får du trevligt sällskap med andra på hostel i det gemensamma köket. Men åter igen, åker jag för att upptäcka matkulturen och känner att det är värt att äta ute varje kväll, go for it (sålänge du har råd såklart).
  • Nöjen. En storstad och kanske i synnerhet en storstad som London har miljarder saker att göra och uppleva. Jag brukar tänka så att jag får välja de saker som jag anser är viktigast att upptäcka även om det är lite dyrare och hoppa över andra saker. Kanske jag inte kan göra allt på min lista denna gången jag är i London men jag vill kunna göra det som jag tycker är viktigast.

Hur finansiera ditt utbyte?

Spara pengar om man har möjlighet är ju alltid att rekommendera. Kolla gärna igenom listan ovan. Det är mina bästa tips för att anpassa ditt utbyte efter din budget. Sen skulle jag rekommendera att kolla upp möjligheten att ansöka om ett stipendium. Finns föreningar och organisationer som man kan ansöka om stipendier som täcker en del av kostnaderna. Prata med andra som varit på utbyte innan eller utbytes koordinatorn. Höra deras bästa tips. Finns massor med erfarenhet.

Sist med inte minst!

Sist med inte minst, som jag skrivit förut. Ta chansen och åk på utbyte. Är fantastiskt kul och lärorikt. När det handlar om kostnader och utgifter tror jag att det viktigaste är att planera innan man åker och hålla sig till planen så kommer allt gå bra. Däremot skulle jag rekommendera att ha en liten extra slant för oförutsägbara utgifter eller nöjen som kommer upp. Eller om man vill bo några nätter på hotell:))

Ha det bra, Emma