Ansökningsprocessen inför utbytesstudier i Nederländerna

Mina första dagar i Nederländerna var hektiska men samtidigt gick allt fint och smidigt än förväntat!✨

Däremot ska jag berätta mer om det i nästa inlägg istället; i det här inlägget tänkte jag berätta lite kring ansökningsprocessen för utbytesstudier, vilket kan vara det klurigaste delen av det hela.

Så, har du nu bestämt dig att göra utbytesstudier? Är nyfiken om vad man ska göra för att söka?

Jag berättar i ordning hur ansökningsprocessen för utbytesstudierna ser ut, så häng med!

Ansökan till KI om att bli nominerad till utbytet

Nomineringsansökan på KI:s psykologprogram sker under T4 och nomineringsansökan ingår inlämningar på följande dokument: ansökningsblankett, CV, studiemeritförteckning och ett personligt brev (på engelska). I min årskull verkar det som att det var relativt många som sökte och därför fick inte alla åka då det finns max antal platser för respektive lärosäte. Om du vill försäkra din plats på ditt förstahandsval är det viktigt att kolla på regler och vad KI tittar mer på när de väljer ut representanter från samtliga kandidater. Det kan vara aktivt deltagande i studentföreningar eller forskning. Dock tveka inte att söka även om du inte har så mycket merit utanför studier; jag var en av de som började psykologstudierna under pandemin och inte riktigt hann med att super aktivt vara med i såna. Ge inte upp, satsa på antal VG och om du kan, ambassadör-ish aktiviteter. Mer om urval och nominering hittar du HÄR.

Stipendium

För utresande från KI till andra EU-lärosäte finns så kallat Eramus+ bidrag. Beroende på vilket land du bor kommer bidraget skilja sig lite, men för Nederländerna får du 400€ per månad. Stipendiumet utfärds när du lämnat in Learning Agreement, vilket Internationell koordinatorn Magdalena fixar. Du får 80% av stipendium innan du reser, och resten betalas ut efter du har kommit hem och skickade in din reserapport. Mer om Erasmus+ för KI:s utbytesstudenter hittar du HÄR.

Ansökan om tillgodoräknade (TG) kurser av KI

Under sommarlovet började jag leta efter kurser som kan vill läsa i Universiteit Leiden. Gör detta i god tid. Eftersom jag läser under vårterminen gäller det Block 3 och 4 i deras akademiska kalender. Valvar period i T6 motsvarar minst 22,5 hp och det “minsta” poäng man kan läsa i Universiteit Leiden blir en kombination av till exempel tre kurser så att det blir 25 hp totalt. Se till att kika in Prospectus, kurskatalogen, och sortera vilka kurser du är intresserad av att läsa. Kurserna året innan brukar likna till stor del av ditt läsår. Du kan hitta kurserna som äldre kursare tog och blev tillgodoräknade HÄR.

En vecka innan vi börjar höstterminen 2022, fortfarande under sommarlovet, skickade jag in min lista med ALLA kurser jag är intresserad av till Janina och Åsa. Obs att kurserna som mycket liknar det vi läser på KI:s psykologprogram kommer få avslag. Men skriv dem ändå om du är osäker om du kan få de tillgodoräknade eller inte. Janina och Åsa kommer att igenomgå din lista och skicka tillbaka till dig listan med kurser som de har bestämt kunna tillgodoräknas. Utifrån den listan ska du kolla på respektive kursers schema så att de inte överläppar. Skicka dem sen in i din online ansökan hos Universitet Leiden, uSis.

Mer om att tillgodoräkna kurser på KI:s psykologprogrammet efter hemkomst från utbytet hittar du HÄR.

Ansökan till Universiteit Leiden

När du fått dina kurser godkända är det dags att påbörja den online ansökan i uSis. Börja i god tid så att du hinner ändra kurser och info ifall det skulle krävas. Dokument som behövs kommer att exakt stå i uSis, så följ instruktionen. Dokumenten ska vara i PDF-form och de kan till exempel vara:

• Passkopia (fram- och baksida där din signatur syns)
  • Födelsebevis (kopia)
  • Registreringcertifikat (kan laddas ned från Ladok)
  • Transcription of Records (kan laddas ned från Ladok)

Efter du har skickat in din ansökan i uSis dröjer det ett tag innan den blir godkänd. Du kommer att få ett mejl när de rapporterar in uppdateringar i din status men logga in och kolla då och då, du också. Jag fick Admission decision i slutet av november och fick i mailet om antagningen också dokument att fylla i och skicka tillbaka inom ett par veckor. Gör en lista på vad som ska göras angående ansökan och ändringar i ansökan så att du inte missar något.

Admission decision från Universiteit Leiden rätt ner i fickan🤗
I väntan på mitt flyg.

Nu är det bara att packa ihop saker och ting och sticka iväg till Nederländerna! Och som sagt så berättar jag mer mina första dagar i Nederländerna i kommande inlägg så stay tuned!

Doooei!👋🏼