Trädgård halloween dekorerad med gravar och dylikt med ett rött sken.

Trick or treat

Halloween är verkligen en högtid amerikaner firar. Det har varit otroligt kul att få ta del av detta. Allt ifrån att välja ut pumpa och pynta tomt till att behandla patienter i halloween utstyrsel och dela ut godis till trick or treaters.

Pumpkin patch

Under min första vecka i Florida hann jag med två olika pumpkin patches där de säljer pumpor. Det kändes som att jag hade funnit Lisebergs hemliga lager med all halloween pynt. Att välja pumpa är en familjeaktivitet många gör och på dessa pumpkin patch kör familjer runt med små vagnar som de fyller med pumpor av olika varianter och former. Dock är det väldigt varmt här, vilket gör att pumpor ruttnar rätt snabbt… oh rutten pumpa doftar inte mumma.

Halloween dekorationer

När det kommer till att pynta och dekorera tycker jag verkligen att man amerikanerna går all in! Det har verkligen varit helt otroligt att ta del av detta. Att promenera runt i olika områden och prata med husägarna som dekorerat, alltså wow! Många köper en hel del men många skapar även dekorationen själva och scen sätter allt. Det är så coolt hur allt sätts ihop till olika scener med rörelsesensor och musik/röster synkade till detta!

Patientarbete i Halloweenkostym

Halloween dekorationen ser man inte bara på folks tomter. Det är överallt och det är många som klär ut sig oavsett ålder. Även på min klinikplats klädde vi ut oss och temat var Familjen Addams. Att klä ut sig på halloween är en tradition min VFU-plats har och teman varierar från år till år. Det var väldigt annorlunda att arbeta utklädd med patienter till en början men rätt så snabbt kändes det konstigt nog naturligt. Kanske för att all personalen på kliniken inkl. oss studenter och även patienterna var utklädda.

Trick or treat

Efter praktiken fick jag möjligheten att vara med och dela ut godis till barn som promenerade runt för bus eller godis (trick or treaters). Alla var så himla söta! Och det var så kul att se att föräldrarna också klädde ut sig som åkte runt med sina barn i dekorerade golfbilar.

Foto: Annmari Benedek

Detta var verkligen en riktig amerikansk upplevelse och en dröm som blev sann, att få uppleva och vara en del av ett riktigt Halloweenfirande i USA.

Ta hand om dig, vi hörs!
/Annmari

Inledande bild: Annmari Benedek