Konsten att plugga till tenta mitt i vårvärmen

Vi har haft några riktiga pang-dagar de senaste dagarna här i Oslo. Sist jag skrev på bloggen befann jag mig på ett tåg påväg hem från Ramundberget, och det har verkligen slagit över från vinter till vår från en dag till en annan här. Helgen bjöd på upp mot 20 graders värme och sol som hållit i sig tills idag. Carros kompis och syster var här och hälsade på i helgen, så vi hade premiär på vår fantastiskt fina balkong tillsammans innan vi alla gick ut och åt på mexikansk restaurang vid Operan.

Tentor från KI under utbytet

När du åker på utbyte på tandläkarprogrammet är det endast ett kliniskt utbyte. Det innebär att den teoretiska delen av utbytet sker på distans tillsammans med kursarna som är kvar i Sverige. Det finns alltså ingen särskild avsatt tid för oss i vårt norska schema att följa svenska föreläsningar eller seminarium, men vi skriver ändå samma tenta samtidigt som våra kursare i Sverige. Det medför ett stort eget ansvar över de teoretiska studierna under utbytet, något som jag hittills tyckt varit rätt svårt. Under mitt utbyte har det tagit emot att sätta sig och plugga efter skolan eftersom att jag vill maximera den korta tiden jag är här med roliga aktiviteter och upplevelser.

På ett sätt är det väldigt skönt att enbart fokusera på det kliniska här i Norge, men ibland känns det mer som att vi är på semester än studerar här eftersom att vi har så kul. Därför känns det segt nu när vi har tagits tillbaka ner på jorden under påsk eftersom att vår första pedodonti-tenta närmar sig med stormsteg. På onsdag kommer vi tillsammans med vår norska internationella handledare att skriva tenta i pedodonti i en av deras tentasalar, så vi har spenderat många timmar av plugg de senaste dagarna.

Under utbyte termin 8 läser vi följande kurser:

• Pedodonti
  • Ortodonti 2
  • Osk
  • Examensarbete

Tips på hur man ska lägga upp plugget

Eftersom att det rent utsagt ”suger” att sitta instängd med näsan i böcker när det är 20 grader utomhus, måste man se till att ta lite pauser. Igår riggade vi upp med snacks, dricka, chips och dipp på balkongen direkt efter skolan och förhörde varandra samtidigt som vi njöt av kvällssolen. Det är även viktigt att inte plugga för länge och lägga upp plugget med pauser inplanerade. I helgen gick vi tillexempel till en park i Grünerløkka och åt hamburgare till middag för att få en liten paus, och i måndags tog vi en långpromenad.

Ett annat viktigt tips är att börja plugga i god tid. Som sagt vill man verkligen njuta av sitt utbyte eftersom att det är under en sådan kort tid, och då är det definitivt bättre att plugga lite varje dag än väldigt mycket innan tentan. Den teorin tror jag dock stämmer oavsett om du är på utbyte eller inte haha, men vi har haft svårt att nyttja den teorin här eftersom att vi haft fullt upp.

Jag vet inte om alla program på Karolinska Institutet har samma upplägg som tandläkarprogrammet, men många av de ERASMUS-studenter som är här med oss skriver sina tentor i sommar när de är tillbaka på deras hemuniversitet. Upplägget kan alltså variera, så det är viktigt att veta om hur ditt programs upplägg är innan du åker på utbyte så att du vet vad som gäller.

Bild på Jesper som tar en pluggpaus i Grünerløkka. Foto: Ida Dahlgren