Mina första två veckor i Italien

Idag har det gått två veckor sedan jag anlände till Italien. Jag hann knappt landa i Pavia förrän det var dags att ta tåget tillbaka till Milano för att påbörja vår resa till Alperna. Eftersom att vi läser flera av kurserna på distans med stöd av föreläsningar från KI passade vi på att kombinera skidåkning och studier. Veckan blev full av skidåkning under dagarna och plugg på kvällarna. Och kul hade vi!

Strax efter vi hade anlänt till Cervinia-Breuil. Foto: Ganna Vashchuk

Cervinia är en liten ort i nordvästra Italien som ligger ca 4h 30 min tåg- och bussresa från Pavia. Härifrån kan man åka skidor hela vägen till Zermatt i Schweiz då de har ett gemensamt liftsystem. Grädden på moset var att få åka skidor med utsikt över berget Matterhorn, aka ”Tobleroneberget”!

Berget Matterhorn, aka ”Tobleroneberget”, i bakgrunden. Foto: Privat
Ett taggat gäng! Foto: Ganna Vashchuk

Efter fem dagars skidåkning bestämde Lisa och jag oss för att testa snowboard. Resultatet blev fyra blåslagna knän och några smärtsamma halsmuskler. Trots det ser vi fram emot att testa snowboardåkning nästa säsong också!

Det blev en helt otrolig upplevelse och ett sista farväl till vintern. På vägen till tåget såg vi även årets första vårtecken!

Årets första vårtecken. Foto: Ganna Vashchuk

Nu är vi tillbaka i Pavia och går vår första placering på Family Medicine (primärvård). Mer om våra placeringar får ni höra om i framtida inlägg.