Hjälp, hur söker jag utbyte på KI?

… det var min första tanke när jag väl hade bestämt mig för att söka utbyte. Och det är kanske så du tänker också. Men var inte orolig! Nedan har jag skrivit några tips som kan hjälpa dig på traven.

Ska jag verkligen åka på utbyte?

Vill du uppleva en annan kultur i ett nytt land? Pirrar det i magen av att tänka på att lära dig ett nytt språk och träffa nya människor? Är tanken på att få studera vid ett annat universitet lockande? I så fall är valet att åka på ett utbyte helt rätt för dig!

Passande nog öppnar ansökan för att få åka på utbyte läsåret 2022/2023 snart, men…

Var börjar man?

Till att börja med, försök att läsa på om eller fråga dina äldrekursare vilken termin som bäst lämpar sig att åka på utbyte. Kanske finns det någon termin som funkar bättre än någon annan? På KIs hemsida finns generell information om utbyten, och mig som går läkarprogrammet fanns användbar information om utbyte under de olika terminerna här. Jag tog även del av tidigare utbytesstudenters reseberättelser både innan och även efter min ansökan.

När du har fått ett hum om vilken termin eller kurs som funkar bäst för ditt program är det dags att fundera på vart du vill åka, och det kan vara lättare sagt än gjort. Vissa universitet kräver att du pratar det lokala språket på en viss nivå. Andra universitet tar endast emot studenter under vår- respektive höstterminen. Med andra ord, det gäller att hålla tungan rätt i mun! Du kan hitta mer information för just ditt program bland Alla kurs- och programwebbar på KI samt få direktkontakt med Internationella Handläggare för de olika programmen här.

Vad händer sen?

Då är det dags att påbörja din ansökan! Ansökan sker digitalt och deadline är olika för olika program (datum publiceras på programwebben inför varje ansökningsomgång). När jag skulle skicka in min ansökan behövde jag ett underskrivet referensbrev som skulle skannas in och bifogas med resten av min ansökan, som för övrigt var endast digital. Det är många punkter som ska uppfyllas, och för läkarprogrammet upplevde jag att mycket av informationen fanns här.

Tänk på att det kan ta lång tid att få i ordning alla dokument så börja i god tid! För läkarprogrammet stänger nämligen ansökan redan 1a februari i år.

Därefter är det bara att vänta! Blir du nominerad ska du antingen tacka ja eller nej till platsen. De platser som inte blir tilldelade under första omgången läggs senare upp som reservplatser.

Hagaparken mitt i vintern. Foto: Ganna Vashchuk

I ett senare inlägg kommer jag ta upp vad jag behövde göra när jag hade blivit nominerad och tackat ja – så håll utkik!